Fantomforradalmár Schmidt Mária ’56-os plakátkampányában

  • narancs.hu
  • 2016. november 1.

Narancsblog

Dózsa László unokái vagyunk.

Hónapok óta láthatjuk Dózsa László kamaszkori, géppisztolyos portréját óriásplakáton, villamosmegállóban, bankfiókok kirakatában, és eddig senki nem emelt kifogást ellene. A képen szereplő, immár 74 éves színművész sem, akit 1956-os hősiességéért már számos alkalommal kitüntettek.

false

 

Fotó: Narancs

Nem csoda, hogy szinte senki nem vonta kétségbe a kép hitelességét, csupán Széky János pár napja megjelent cikkében olvashattuk, hogy „aláírása szerint Dózsa László, a későbbi neves színművész az, bár a kép készítője, Michael Rougier azt jegyezte föl, hogy Pruck Pálnak hívták, és tizenöt volt, így is terjedt el a világban”.

És valóban.

A Life magazin keresőjében ma is könnyedén rátalálhatunk az említett fotóra (itt egy külön oldalon is), amelynek képaláírásában „Pal Pruck” szerepel.

false


Ez persze lehet tévedés, hiszen Rougier rossz nevet is megjegyezhetett, ám más forrásról nincs tudomásunk. Ráadásul most egy hozzátartozó (Pruck Pál unokatestvére) is felbukkant, azzal kereste meg az RTL Klubot, hogy Dózsa László nem is Dózsa László; fényképpel próbálja bizonyítani igazát.

Dózsa hárít, mint mondja „ez nem lenne méltó az ´56-os emlékezéshez, de hajlandó „antropológiai vizsgálatnak” is alávetni magát, szerintünk elsőre egy fiatalkori fénykép is elég lenne.

De azt nem Dózsa Lászlónak kellene bemutatnia.

Ugyanis nem neki kell bebizonyítani, hogy ő van a képen, hanem azoknak, akik ráírták a nevét. A megrendelő ’56-os emlékbizottságnak, a kampány kivitelezőinek, illetve azoknak az egyelőre ismeretlen történészeknek, lektoroknak (ha voltak egyáltalán ilyenek), akik jóváhagyták e plakát megjelenését.

Árulják már el, honnan vették, hogy Dózsa László van a képen?

Árulják el, mert ennek hiányában teljesen hiteltelenné válik az egész, súlyos milliókkal megtámogatott kampányuk, és senki sem moshatja le róluk, hogy kedvükre hamisítják a történelmet.

Láttuk, hogy ki lehet magyarázni Desmond Child lopott dalát, és lehet „történészvitának” álcázva kiretusálni a forradalom hősei közül Nagy Imrét, Maléter Pált vagy a munkástanácsokat, most viszont (ha nem állnak elő cáfolhatatlan bizonyítékkal) azt kellene megindokolni, hogy miért nem egyezik a plakáton szereplő név és a képen látható kamasz.

Ismerve Schmidt Máriáék eddigi munkásságát, nincsenek illúzióink. Ha kiderül, hogy nem Dózsa László van képen, valószínűleg cinikusan, egy vállrándítással elintézik.

Azt mondják majd: lehetne ő is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.