Hathárom, te csillag – Mit ünnepeljen a magyar?

  • narancsblog
  • 2013. november 25.

Narancsblog

És még mindig nincs vége! Buzánszkyról és Grosicsról egy-egy metrószerelvényt is elneveztek.

Ünnepel a magyarság, hatvan évvel ezelőtt győztük le az angolokat a Wembley stadionban. A találkozót a korabeli angol sajtó nevezte el az „évszázad mérkőzésének”, ám kötve hinnénk, hogy ma bármelyik angol sportújságíró le merné írni ugyanezt. Mi azonban úgy megjegyeztük a korabeli aktuális brit szenzációt, hogy azóta sem tudunk lehasadni róla.

Pedig ha már emlékezünk, emlékezni illene a köztes állomásokra is. Nem a londoni, hanem a berni hazatérőket fogadó tömegre, 1956 „főpróbájára”, vagy például arra, hogy a disszidens Puskás nevét évtizedekig nem volt szabad kimondani. És 1981-re emlékszünk, amikor Puskás – méretes sörhassal – újra parádézhatott a Népstadionban? És 1993-ra? Amikor behúzták szövetségi kapitánynak, persze ő sem tudott csodát tenni, hogy is tudott volna. És ne feledkezzünk meg 2006-ról, a nemzeti gyásznapról sem, amikor Koltay Gábor nem rockoperát, hanem temetést rendezett. Érdemes lenne visszaemlékezni már csak azért is, mert azóta néhai Puskás Öcsi egy személyben az aranycsapat, a többieket inkább kisegítő személyzetként emlegeti még a két túlélő, Grosics és Buzánszky is. Azóta van már Puskás Akadémiánk, meg utcánk, köztéri szobraink…

false

 

Fotó: Jászai Csaba – MTI

Mégsem kell ahhoz Orbán Viktornak lennie a miniszterelnöknek, hogy kijelentsük: a „londoni diadal” körüli rongyrázás mindig is szemfényvesztés volt kezdettől fogva, az épp aktuális politikai széljárás szerint.

De generációk szopják be ezt a maszlagot az évszázad mérkőzéséről. Mire föl?

Nézzük a híreket, és nem hiszünk a szemünknek. Pár hete Szentesen felavattak Puskás Öcsi legújabb egész alakos szobrát, a hétvégén Áder János Buzánszky Jenőt fogadta, aki előtte a Debreceni Egyetemen (!) tartott előadást. Az MTI közleménye szerint „a kerek évfordulón a Kossuth rádió és a Duna Tv nemcsak a teljes mérkőzést tűzi műsorára, hanem háttérbeszélgetésekkel föleleveníti a kort, amikor az egész világ a mágikus magyarokról beszélt”. És még mindig nincs vége! Buzánszkyról és Grosicsról egy-egy metrószerelvényt is elneveztek.

Már az is röhejes, hogy szent tehénként tekintsünk egy barátságos meccsre, és nevezünk aranycsapatnak egy olyan együttest, amely pont ott esett pofára, ahol az aranyérmet osztották. Csakhogy röhögésről szó sincs, kínos feszengésről sem, pedig Rákosiék propagandafogása lassan az államalapítással, a nándorfehérvári diadallal, március tizenötödikével kerül egy polcra.

Miért is röhögnénk, feszengenénk? Nem lehet, hogy mégis a 20. századi magyar történelem legfényesebb napja november 25-e? Vagy tud valaki jobbat?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.