Igazságot Kovács Ákosnak! – Világsztárt farag a Nemzeti Kulturális Alap

  • narancsblog
  • 2014. május 24.

Narancsblog

Arany- és platinalemezek sora, telt házas koncertek, Kossuth- és Arany Zsiráf-díj, mindez legalább huszonöt éve, megállás nélkül. Kovács Ákos munkássága olyan megkerülhetetlen fejezete a magyar popzenének, mit a popzene az 1000 (vagy 7000) éves Magyar Kultúrának, amiről utódaink minden bizonnyal kötetek légióját írják majd, konferenciák százait szervezik, Kovács Ákos életművét – nemcsak zenei, hanem irodalmi értéke kapcsán is, hiszen mint a legjelentősebb dalnok, egyúttal költő is – az általános iskolától az egyetemig (beleértve természetesen a Zeneakadémiát) kötelező tananyaggá teszik.

Ám ahogy azt megszokhattuk már, a világ igazságtalan. Élő klasszikusunkra fittyet hány, a kapzsi külföldi impresszáriók évtizedek óta ignorálják ezt a csodálatos lángelmét, a mi fiunkat, aki megfelelő körülmények között nemcsak a Kárpát-medencében lehetne a legnagyobb, de mindenütt, ahol a jó zenére, tartalmas szövegekre és páratlan színpadi egyéniségre kíváncsiak az emberek. Kovács Ákosnak már régen világsztárrá kellett volna válnia – nem vált, aminek csak egyetlen magyarázata lehet: a globális show-biznisz marionettbábokat mozgató, kapzsi menedzserei tartanak attól, hogy Kovács Ákos révén a valós értékeket közvetítő magyar kultúra győzedelmeskedjék, a mostani szemfényvesztés helyett a tartalmas szórakozás diadalmaskodjon.

Mondhatnánk azt, hogy a világ igazságtalan, ám szerencsére ma már nem kell ebbe belenyugodnunk. Olyan kormány áll az ország élén, amelyik mindenek elé helyezi a magyar érdekeket, és a maga eszközeivel igazságot szolgáltat. Ha szükség van rá, beavatkozik, és ahogy azt az elmúlt négy évben láthattuk, a siker garantált. Valami hasonló történik most is azzal, hogy a Nemzeti Kulturális Alap 10 millió forint vissza nem térítendő támogatást adott, hogy Kovács Ákos Karcolatok című jubileumi műsorát Párizsban, Rómában és Moszkvában is bemutassa.

Persze most is vannak – nem is kevesen –, akiknek semmi sem jó, de ne is törödjünk velük! Mert igaz, hogy a tízmillió forint az üres adathordozók (CD-k, DVD-k, pendrive-ok, merevlemezek) után befizetett jogdíjakból származik, vagyis abból a pénzből, amit korábban az Artisjus osztott szét a hazai zenészek között, de azok mit csináltak a pénzzel? Jól zsebrevágták. Az jobb volt?

10 millió persze szerény összeg, így csupán a helyi magyar intézetekben lesz látható-hallható e remekmű, de így is megvan az esély, hogy Ákos elinduljon a fények útján. Elég, ha akad a nézők közt egy oligarcha vagy egy keresztapa, aki elalélva a látottaktól-hallottaktól, meghívja őt valami családi rendezvényre, mondjuk Rihanna vagy Robbie Williams helyett, onnantól kezdve pedig bármi lehet.

Leginkább az, hogy az NKA további tízmilliókkal segíti Kovács Ákost.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.