Igazságot Kovács Ákosnak! – Világsztárt farag a Nemzeti Kulturális Alap

  • narancsblog
  • 2014. május 24.

Narancsblog

Arany- és platinalemezek sora, telt házas koncertek, Kossuth- és Arany Zsiráf-díj, mindez legalább huszonöt éve, megállás nélkül. Kovács Ákos munkássága olyan megkerülhetetlen fejezete a magyar popzenének, mit a popzene az 1000 (vagy 7000) éves Magyar Kultúrának, amiről utódaink minden bizonnyal kötetek légióját írják majd, konferenciák százait szervezik, Kovács Ákos életművét – nemcsak zenei, hanem irodalmi értéke kapcsán is, hiszen mint a legjelentősebb dalnok, egyúttal költő is – az általános iskolától az egyetemig (beleértve természetesen a Zeneakadémiát) kötelező tananyaggá teszik.

Ám ahogy azt megszokhattuk már, a világ igazságtalan. Élő klasszikusunkra fittyet hány, a kapzsi külföldi impresszáriók évtizedek óta ignorálják ezt a csodálatos lángelmét, a mi fiunkat, aki megfelelő körülmények között nemcsak a Kárpát-medencében lehetne a legnagyobb, de mindenütt, ahol a jó zenére, tartalmas szövegekre és páratlan színpadi egyéniségre kíváncsiak az emberek. Kovács Ákosnak már régen világsztárrá kellett volna válnia – nem vált, aminek csak egyetlen magyarázata lehet: a globális show-biznisz marionettbábokat mozgató, kapzsi menedzserei tartanak attól, hogy Kovács Ákos révén a valós értékeket közvetítő magyar kultúra győzedelmeskedjék, a mostani szemfényvesztés helyett a tartalmas szórakozás diadalmaskodjon.

Mondhatnánk azt, hogy a világ igazságtalan, ám szerencsére ma már nem kell ebbe belenyugodnunk. Olyan kormány áll az ország élén, amelyik mindenek elé helyezi a magyar érdekeket, és a maga eszközeivel igazságot szolgáltat. Ha szükség van rá, beavatkozik, és ahogy azt az elmúlt négy évben láthattuk, a siker garantált. Valami hasonló történik most is azzal, hogy a Nemzeti Kulturális Alap 10 millió forint vissza nem térítendő támogatást adott, hogy Kovács Ákos Karcolatok című jubileumi műsorát Párizsban, Rómában és Moszkvában is bemutassa.

Persze most is vannak – nem is kevesen –, akiknek semmi sem jó, de ne is törödjünk velük! Mert igaz, hogy a tízmillió forint az üres adathordozók (CD-k, DVD-k, pendrive-ok, merevlemezek) után befizetett jogdíjakból származik, vagyis abból a pénzből, amit korábban az Artisjus osztott szét a hazai zenészek között, de azok mit csináltak a pénzzel? Jól zsebrevágták. Az jobb volt?

10 millió persze szerény összeg, így csupán a helyi magyar intézetekben lesz látható-hallható e remekmű, de így is megvan az esély, hogy Ákos elinduljon a fények útján. Elég, ha akad a nézők közt egy oligarcha vagy egy keresztapa, aki elalélva a látottaktól-hallottaktól, meghívja őt valami családi rendezvényre, mondjuk Rihanna vagy Robbie Williams helyett, onnantól kezdve pedig bármi lehet.

Leginkább az, hogy az NKA további tízmilliókkal segíti Kovács Ákost.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.