Így jár minden áruló – hogyan szívatja Orbán a külföldön élő magyarokat?

  • narancsblog
  • 2013. október 31.

Narancsblog

Reggel, délben este tolják a papagájok, hogy az új választási törvény ugyanolyan demokratikus, sőt  sokkalta demokratikusabb, mint a korábbi, aki mást mond, hazudik. Közben mélyen hallgatnak arról, hogy még így is csaltak Baján a kamuvideó előtt. És persze azokat az aljasságokat sem verik nagydobra, amik csak „csillag alatti” részek az új választási törvényben. Annyira magabiztosak, hogy fel sem ötlik bennük, hogy a szánalmas machinációik szemet szúrnak bárkinek, de azért rettegnek attól, hogy mégsem ők nyernek – mert ezek ennyire gyávák.

A TASZ most egy ilyen „apró betűs” rész miatt fordult az Alkotmánybírósághoz, de nem tennénk tűzbe a kezünket azért, hogy a kezdeményezésnek lesz bármi következménye is. Pedig kellene, hogy legyen, sőt ez kellene legyen a minimum. Arról van szó ugyanis, hogy a hazai lakcímmel rendelkező, ám tartósan külföldön tartózkodó honfitársaink  – ellentétben a nem magyarországi magyarokkal – nem szavazhatnak levélben (amúgy pont ez a levelezés a legszebb az új választási törvényben), csak személyesen, az illetékes külképviseleten adhatják le voksukat. Vagyis, ha szavazni akarnak, sokuknak utazniuk kell, akár száz kilométereket is.

De mi az üzenete ennek a megkülönböztetésnek?

Hát az, kedves külföldön boldogulni próbáló honfitársaink, hogy Orbánék eleve abból indultak ki, hogy ti – kábé 335 ezren – nem a gazdára fogtok szavazni. Emiatt alacsonyabb rendű magyaroknak számítotok,  a nemzeti együttműködés rendszerétől elforduló bitangoknak, ellentétben a határon túli „testvérekkel”, akik persze más elbírálás alá esnek. És mivel egyelőre azt nem merik mondani, hogy ti, a disszidensek, az árulók nem szavazhattok, evidens, hogy akkor legalább szívjatok. Ne is jusson eszetekbe szavazni. Maradjatok a seggeteken, tartózkodjatok.

Ha pedig mégis úgy döntötök, hogy jövőre szavazni mentek, legyen nálatok nyugtató. Ide a nagy kést, hogy ebből az aljas, kisstílű komédiából a kormány részéről csak egyvalami lesz nagyon komolyan véve.

A külképviseletek nyitva tartási ideje.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.