Illés Zoltán lemondott már?

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 10.

Narancsblog

Mikor környezetvédelmi államtitkárként a csúcsra ért, megrajzoltuk az „utcai harcos” pályaképét. Azóta még nyilvánvalóbbá vált, milyen drámai erkölcsi és szakmai zuhanórepülést produkált ez az egykor oly ambiciózus és elveihez makacsul ragaszkodó szakpolitikus. Mert függetlenül attól, mit gondolunk egyes mániáiról – például hogy a csúnya atomerőművek leépítése és a szélerőművek szaporítása menti meg az országot rögtön holnap, esetleg holnapután –, korábban éppen arról volt híres, hogy saját párttársai, sőt az első Orbán-kormány miniszterei torkának is nekiugrott, ha szembementek az ő sziklaszilárd véleményével.

Ebből mára csak az agresszió maradt, az elvhűség és az autonómia köddé vált. 2007-ben így nyilatkozott a stop.hu-nak: „Az én helyzetemben ez azt jelenti, hogy az a több évtizedes szakmai munka, amit végzek, a Fidesz vezérkara részéről elfogadott és teljes mértékben támogatott, mint ahogy azt Orbán Viktor, Kövér László és Navracsics Tibor több alkalommal ki is nyilvánították. Bizalmukat politikai lojalitással viszonzom.”

Eddigi államtitkári működésének foglalata ez az utóbbi mondat. Korábbi harcostársait, az általa képviselt ügyeket elfelejtette, betagozódott a Fidesz-frakció néma masszájába.

Most sikerült kitűnnie valamivel.

Mint az ismeretes, ma délelőtt többek között ilyeneket bírt mondani Szél Bernadett LMP-s képviselőnek: „Attól, hogy ön szép, még nem következik, hogy ön okos… Vissza kell utasítanom azt a sok butaságot és baromságot, amit ön az elmúlt öt percben mondott.”

Az LMP-s képviselőnek szerencséje volt, hiszen Illés meg is verhette volna – egy baloldali aktivistával 98-ban például nyilvános dulakodásba keveredett, van tehát rutinja a köztéri harcban.

De nem csak bántott és fröcsögött az államtitkár! Csordultig telt szívének rajongását sem rejtette véka alá: „Én ott voltam… amikor lépések tömkelegét tette meg Orbán Viktor a nagybányai cianidszennyezés kapcsán. Le a kalappal előtte. Nem nyalás a részemről, ott voltam, megtapasztaltam, le a kalappal azon intézkedések sorozata kapcsán, amiket ott megtett. Képviselő asszony, a miniszterelnök úr nevét ne vegye a szájára.”

Ezek a mondatok újabb sötét foltok a magyar parlamentarizmus történetében. Egy államtitkár felszólítja képviselőtársát, hogy a miniszterelnököt nemhogy kritizálni, de említeni se merészelje. No, és honnan ismerős ez a mondat? Kinek a nevét nem szabad hiába szánkra venni? Úgy van, az Úristenét. Hát nem érdemel ugyanakkora tiszteletet a magyarok miniszterelnöke, mint a magyarok Istene? Dehogynem, épüljenek a templomok, illatozzon az áldozati bárány!

Vagy inkább húzzon el Illés Zoltán a vérbe. Mondjon le, most.

Nem azért, mert indokolatlanul otrombán beszélt „egy nővel” – így a parlamentben Zagyva György Gyulával sem beszélünk. Épp elég bunkó mászkál az utcákon, jó helyen lesz ott Illés Zoltán is.

Nem is azért, mert államtitkárként feladta az elveit. Hanem mert ha a főnökét Istennek hiszi, akkor semmit nem ért a demokráciából – és akkor még nagyon finoman fogalmaztunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.