Mekk Elek a Vígszínházba megy – Balázs Péter belépője

  • narancsblog
  • 2013. augusztus 28.

Narancsblog

Azt hitte egy Facebook-kommentelő tegnap délben, hogy a Hírcsárda beszállt az MTI-be: a távirati iroda ugyanis arról számolt be, hogy Eszenyi Enikő jelenlegi igazgató mellett Balázs Péter is pályázik a nagy múltú Vígszínház vezetői posztjáért, és valóban, e hír tudomásulvétele a némi realitásérzékkel bíró médiafogyasztót nem minden ok nélkül zökkenti ki lelki nyugalmából.

Balázs Péter, a szolnoki színház igazgatói székébe botrányos fideszes közreműködéssel belehuppanó egykori vígszínházi karakterszínész ma főleg Mekk Elek szinkronhangjaként és a Szeszélyes évszakok – amely önmagát szórakoztató műsorként definiálja – ripacsaként él a tisztelt nézők tudatában. A dolgok ezzel a helyükön is vannak, hiszen a színházszakmai életben Balázs Péter egy komolyan soha nem vett figura, aki valamiért egyre többször idézi fel előttünk Schmitt Pál jellegzetes alakját: pirospozsgás bohócarc, és semmi több.

A hír mégsem vicc, sőt. Balázs Péternek a Fővárosi Önkormányzat által 60 napon belül elbírálandó pályázatán komoly esélye van, mi több, alighanem nyerni fog. Mégpedig a következők miatt.

Kötve hisszük, hogy ez a pályázat ne lenne már most eldöntve. Okoskodhatunk persze, hogy Tarlós István – a kijelölt intéző – csak színjátékot szervez (vagy Habonyék szervezik neki, mindegy is), aminek a végén nagy meglepetésre mégis Eszenyi Enikő folytathatja a Vígben, és jönne a duma: a ballibek megint jól megtépték a szájukat („bérrettegtek”, vagy mi), pedig van itt verseny, demokrácia, szakmai szempont, nem kéne annyit ugatni.

Mégsem hisszük, hogy így lesz. Tarlós ezt a szöveget korábban ledarálta, amikor kimosakodni igyekezett abból a szarból, amibe az Újszínház-botrány után merült el. Akkor azzal jött, hogy arról már miért nem beszél senki, hogy Zsámbéki Gábort követően Máté Gábor léphetett (!) a Katona élére, vagy hogy Mácsai Pált a posztján hagyta az Örkényben.

Nos, ha Tarlós újfent ilyen nagyvonalú szeretne lenni, akkor Eszenyi Enikőnek nem lenne ellenfele. Akkor egy Balázs Péterrel folytatott beszélgetés után Eszenyi se hihette volna azt, hogy korábbi kollégája nem indul a posztért, hiszen Balázs valami ilyet vallott neki. (Korábbi interjúnkban ezt mondta Eszenyi az akkor még csak pletykáról: „Aznap, amikor ez megjelent, felhívtam Balázs Pétert, akivel korábban nagyon jó kollégák voltunk itt a Vígben. Nem tudok róla, hogy pályázna a Vígszínházra; szerintem ezek csak pletykák.”) Aztán ez a megbízható és szavahihető ember mégis indult. Miért, mire számítottunk?

Balázs Péter a Vidnyánszky Attila vezette színházi kommandós csapatnak (neve is van: Magyar Teátrumi Társaság) évek óta oszlopos tagja. Ha nem kapott volna ígéretet, most aligha pályázna. Önszántából hülyét nem csinál magából, ehhez sem elég nagyvonalúnak, se kellően szolgálatkésznek nem gondoljuk. És legfőképp: ha Balázs Péter nem kapja meg a posztot, akkor a blama után kulloghatna vissza a korábban további négy évre elnyert szolnoki igazgatóságba – ez ciki lenne, amit aligha vállal be a 71. évében járva. És mások se aláznák meg azzal, hogy ennyire palira veszik – feltételezzük jóhiszeműen. (Főleg a kora miatt gondoljuk azt, hogy ez nem egy meggondolatlan partizánakció, és hogy van hátszele.)

A Víg a főváros legnagyobb színháza az 1200 fős nézőterével. Eszenyi Enikő az elmúlt években a műsort felfrissítette, izgalmasabbá tette, és a korábbi Nemzetit most egy kicsit magába keveri: jön rendezni Alföldi és Mohácsi*, jön onnan színész is, meg a hírek szerint a Mephisto. Azért ezt mégsem hagyhatják!

Meg hát mit is gondol az Orbán-kormány a kultúráról? Kábé azt, amit Balázs Péter művel Szolnokon: ezért lenne logikus döntés, ha csinálnának a Vígből egy régies, nosztalgikus, naftalinszagú és teljesen érdektelen, tehát veszélytelen jobboldali portát (mert hogy most főleg balos helynek vélik, nem is alaptalanul), ahol eddigi érdemeinek megfelelően Balázs Péter igazgatna. Ez lenne a fővárosi „szórakoztató” színház, ahonnan a 2-es villamos negyedóra alatt elröpít a jobboldali „művészszínházba”, Vidnyánszky katlanjába.

Minden klappol.

false

 

Fotó: MTI

Lenne botrány, ha kinevezik Balázs Pétert? Fenét. Néhány újságcikk és interjú, esetleg egy kis tüntetés. Emlékezzünk, a szakma úgy hagyta odadobni a Víg kerületbeli társát, a József Attila Színházat a Nemcsák kft.-nek, hogy meg se mukkant közben. Jó, talán összejönne egy petíció, amit a címzettek persze magasról leszarnak. Színházat ugyan belülről is lehet buktatni, külföldön ilyen előfordul, nálunk azonban ez nem szokás. Itt a hozzászokás a szokás. Nagyot csodálkoznánk, ha a társulat – és a szakma – valami merész és látványos dologgal demonstrálna, hogy azt a munkát szeretnék folytatni, amit Eszenyivel elkezdtek.

Pedig csak ezzel lehetne elejét venni az újabb tébolynak. E nélkül csak Tarlós bátorságában bízhatunk – vagy várhatunk a csodára. Egyik rosszabb megoldás, mint a másik.

 

*Helyesbítés

Mohácsi János - mint arra kommentelőnk és mások is felhívták a figyelmünket - nem rendez a Vígszínházban. A tévedésért elnézést kérünk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.