Üdvözlet a győzőnek

  • narancsblog
  • 2012. december 17.

Narancsblog

Senki se várt mást: a Nemzeti Színház igazgatója július 1-jétől Vidnyánszky Attila. Debrecentől könnyek között búcsúzik majd – miután egy gondosan kiválasztott lakáj kezébe adják a színházat, komoly beleszólási-hozzáférhetőségi lehetőséggel –, hiszen annyi érték épült ott fel, hogy az embernek fáj a szíve ezt otthagyni.

Ugyanennek az embernek nem fáj a szíve másutt felhalmozódott értékeket elpusztítani. Ahhoz ugyanis, hogy Vidnyánszky a saját színházeszményét színpadra tolja, le kell rombolni mindent, ami e pillanatban otthonos a Nemzeti színpadán és nézőterén.

A pusztítást egy Fekete Péter nevű ember fogja elkezdeni – gátlástalan fickó, homályos végzettséggel (mint erről lapunkban már szó volt) –, aki föltehetően méltó jutalmat fog kapni a piszkos munkáért. Vidnyánszky ugyanis minimalizálni akarja a személyes találkozást a jelenlegi igazgatóval, és ennek alighanem több oka van. A legoptimistább feltételezés szerint kicsit szégyelli is magát – tudja, hogy ez a pályázat gazemberség, és hogy nem elégséges mentség rá sem a „ti is így csináltátok”, sem az „ez így megy, és kész”. Ok az is, hogy Vidnyánszky nem vitaképes – nem is szeret, nem is tud vitatkozni, csak utasításokat osztogat, döntéseket közöl, és ez e pillanatban a Nemzetiben még nem lehetséges. Ok az is, hogy bár sok éve dolgozik Magyarországon, részben önhibájából, részben a helyzetből fakadóan nem sikerült szervesen beilleszkednie a színházi szakmába. A színházcsinálók túlnyomó részét nem ismeri, előadásaikat nem látta, a háttérszemélyzet körében járatlan – csak a sajátjai között otthonos, az idegenek közül pedig nem minőségi, hanem lojalitási szempontok közül válogat. Eszméi, gondolatai, meggyőződései nem járták meg az ellenvélemények próbáját, kétség, kétely nem fér hozzá, mert nem ad rá módot, alkalmat, sem önmagának, sem másoknak. Ezért van, hogy az a tehetségesnek mondott színházcsináló, akiért mindkét oldalon oly sokan rajongtak, csupa szolgával, lakájjal és tudatlan politikussal veszi körül magát; körükben nagyokat hallgat, majd végül közli a döntéseit. Ezért van az, hogy csak hatalmi helyzetben, teljes fölkentségben tud létezni – az alárendelt, mellérendelt vagy normális partneri viszonyt nem képes elviselni.

Hanem van itt néhány dolog, ami másképp van mostantól. Először is: Vidnyánszky ki van fizetve, méghozzá busásan, hiszen egy nagyon jó színházat adtak oda neki. Mindazon politikusok, akik részt vettek ebben a szégyenletes játékban, mostantól mossák kezeiket, és igyekezni fognak 1. részvétükről, együttérzésükről biztosítani Alföldit (mutogatván fölfelé, a miniszterelnökig), 2. keresni a megoldást Alföldi és a jelenlegi Nemzeti megmentésére, amivel persze a saját arcukat szeretnék megmenteni, 3. és úgy kisasszézni Vidnyánszky mögül, mintha soha ott nem lettek volna.

Vidnyánszky pedig ott marad a torkán lenyomott (esetleg megakadt) Eperjessel. És ott marad sok kiszolgáltatott színész, akik nem tehetnek mást: igyekezni fognak a legjobbat nyújtani az új helyzetben is; de szívükben ott marad a keserűség, és a színészet szív is, de nagyon.

És kezdetben lesz néhány tűzijátékos akció, Purcarete, Rizsakov és mások, aztán szépen besorolnak azok a hazai rendezők, akik régóta szerettek volna már a Nemzetiben rendezni, aztán föltűnnek majd meglepő nevek, aztán túl leszünk ezen is. Kezdetben nagy politikusi protokoll lesz majd a bemutatókon – aztán az is elmarad. Aztán néhányan már majd nem veszik föl a telefont.

Nem kell rosszindulat, nem kell ellendrukk ahhoz, hogy tudjuk: itt nem lesz jó színház. A romokból mindig lehet építkezni – de ha rommá kell rombolni valamit, azt a művészet nem viseli el, legalábbis nem rögtön. Majd egyszer, majd valaki más. Azokon a romokon, amelyeket Vidnyánszky hagy majd maga után. És valaki nekiáll újra.

Debrecenben most ünnepelnek. De a hátrahagyott nagy dicsőség egy másik cikk témája lesz.

Alföldi Róbert a Magyar Narancs december 19-én megjelenő, karácsonyi dupla számában beszél a pályázatról, személye és a Nemzeti Színház vegzálásáról.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.