Olvasói levél

Miért hagytam ott a Corvinust?

  • Horváth Marcell
  • 2012. április 6.

Olvasói levelek

Megtörtént, hogy egy tanár a saját politikai nézeteit kérte vissza a vizsgán. Hogy egy végső konkrét, szakterületen belüli gyalázattal zárjam a sort, az USA meglehetősen összetett külpolitikai törekvéseit úgy magyarázta az egyik oktató, hogy „kell nekik az olaj”.

A második legkorábbi emlékem az, amikor édesapám ötéves koromban először beszélt nekem a holokausztról. Tette mindezt a konyhában, egy egykori sárga csillagos házban. Ezért Vona Gábor (köz)gázos szereplése után, én mostantól nem teszem be a lábam a Budapesti Corvinus Egyetemre.
Valahogy így kezdődne az az írás, amelyik erkölcsi alapon próbálná megmagyarázni, hogy bő másfél millió forint kicsengetése után miért is hagyná valaki ott a híres-neves intézményt, ráadásul a diplomaosztás előtt egy szemeszterrel.

Most megpróbálom úgy az olvasók elé tárni a döntésemet, hogy minél kevesebb gusztustalan, morális felsőbbrendűséget árasszak közben magamból. Ez nem csak azért lesz nehéz, mert liberális neveltetésem szinte minden vírusának hordozója vagyok, de azért is, mert a Jobbik és a Corvinus románcában tulajdonképpen a fő probléma a szakmaiság és az alapvető emberi jóságra való törekvés elválasztása. Szomorú tény, de ha a kettő elválik a felsőoktatás szintjén, akkor igazából nem beszélhetünk a társadalomtudományi oktatás szükségességéről. Igen, megkockáztatom.

Azt, hogy a Jobbik milyen ideológiát képvisel, azt mind a támogatói, mind a támadói tudják. Ezt már mindenki nyíltan kimondta itthon és külföldön is. Az ő világnézetük erkölcsileg értékelhetetlen. De ennél fontosabb az, hogy megcáfoljam Török Gábor és Sándor Péter érveit, miszerint a Corvinuson működő Tárcatükör-sorozat pusztán megpróbálja bemutatni a magyar közélet politikai szereplőit, és egyszerű tudományos funkciót lát el. Ezzel tulajdonképpen az azt megrendező Politikatudományi Intézet el is határolódott mindenféle felelősségvállalástól.

A cáfolatot úgy szeretném megkísérelni, hogy röviden szólok arról, hogyan is értelmezi a tudományosságot és az oktatást a volt Közgáz. Én angolul hallgattam nemzetközi kapcsolatokat, tehát a Vona–Pintér vitát rendező Politikatudományi Intézet professzorai is tanítottak, egy kar alá tartoztunk.
Másfél év posztgraduális képzés alatt egyetlen könyvet sem adtak fel elolvasni. Olyan vizsgakurzusaim voltak, amelyeket az egyetemen nem is tanítanak. Megtörtént, hogy egy tanár a saját politikai nézeteit kérte vissza a vizsgán. Hogy egy végső konkrét, szakterületen belüli gyalázattal zárjam a sort, az USA meglehetősen összetett külpolitikai törekvéseit úgy magyarázta az egyik oktató, hogy „kell nekik az olaj”. Semmi olyat nem tanultam, amit egy egyszerű ’guglizás’ ne dobna ki. Új ismeretekre, az életben majd hasznosítható készségekre alig-alig, legfeljebb diplomára számíthattam. Az első „angol” nyelvű kijelentés egyébként, amit tanártól hallottam, az volt, amikor belépett az apró tanterembe: „Ez too small and nincsen window.” Kiemelkedő példa volt egy másik oktató, aki egy egész szóbeli vizsgát vezényelt le úgy, hogy végig azt hitte, én a kínai fizetőeszköz helyett az ENSZ-ről beszélek.

Vona fellépésének napján bementem a Társadalomtudományi Kar dékánjához, de nem beszélt ott velem senki. A titkárnő rendes volt, bevallotta, hogy itt nem is tudnak Vona Gábor aznapi jelenéséről. Hívta a hivatalvezetőt, ő viszont útközben meggondolta magát, és nem jött el. Elküldtek a Politikatudományi Intézetbe, ahol érdemleges választ nem kaptam, pedig szemmel láthatóan fel voltam dúlva. (Valóban udvariatlan voltam, de ez az eredmény, amikor a Jobbikra redukáljuk a diskurzus színvonalát.) Ezek után jött az iskola munkatársainak kijelentése, miszerint itt nincs szó másról, mint oktatási célokról. Ekkor én kiiratkoztam. Ez volt az utolsó csepp a pohárban. Nem tudtam megvárni a kortárs feudalizmus és a modern timokrácia magyarországi térnyerését bemutatni kívánó Tárcatükör-vitákat, hiszen már a – tényleg létező – neokaroling külpolitikai eszmefuttatásokhoz is kevés voltam.

Remélem, sikerült vázolnom a Corvinus társadalomtudományi oktatáshoz való szakmai hozzáállását. Talán nem véletlen, hogy az egyetem sehol nem található a nemzetközi ranglistákon, ugyanakkor ilyen programokat tart értékesnek.

Búcsúzóul szeretném elmesélni, hogy többek szerint Vona Gábor rendkívül jóképű. Aznap ez (az egykor bizonyosan vonzó, ám ma már kissé lerobbant) Pintér Sándor mellett biztos feltűnt egyeseknek. Lehetett nevetni a jobbikos képviselő humoros meglátásain (tették is sokan), és lehetett hallgatni maszlag populizmusát egy olyan teremben, ahol egyébként már bizonyára tanítottak, mit tudom én, Arisztotelészt, esetleg John Forbes Nasht, talán Martin Luther Kinget is. A résztvevők láthatták, hogy Vonának most fáj a lába, talán tüsszent is néha, iszik egy kis vizet. Ő is olyan ember, mint az összes többi.

Horváth Marcell,
a Budapesti Corvinus Egyetem volt hallgatója

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.