Ókovács Szilveszter reagál

  • Ókovács Szilveszter
  • 2012. július 31.

Olvasói levelek

Ahol most jársz, nem jártál még soha*

Köszönöm Vári Györgynek, hogy a mértéktartó és higgadt újságírás jegyében nem ment annál tovább, mint hogy szerinte én fenyegetőző, törtető, rátermettség, koncepció és ész nélküli, fecsegő, bájgúnár, frusztrált, agresszív, perverz, basáskodó akarnok, jelentéktelen médiabohóc, kíméletlen zsarnokocska, pitiáner bosszúálló, undok játszótéri kötekedő, ötlettelen, értetlen, no és persze tehetetlen volnék, aki leszámol, megfegyelmez, valamint ki- és betilt.

Köszönöm, hogy operaházi munkámról szóló cikkét nem engedte zavartatni tényektől (mikor volt, és mióta nincs Operabál; az MTVA akart-e forgatni interjút; megfúrhattam-e elődömet, ha írásbeli nyilatkozatban támogattam, és hónapokkal később kerültem képbe; van-e attól még szakmai koncepcióm, ha ő esetleg nem volt rá kíváncsi stb.).

Köszönöm, hogy hipnózis nélkül is tudomást szerezhettem arról a titkos vágyamról, hogy a Duna Tv helyett csillogóbb (értsd: operai) székem legyen – sok pénzbe került volna, míg ezt magamból kianalizáltatom.

Az is a szerző javára szól, hogy a műfaj ismeretébe nem ásta bele nyakig magát, hisz akkor nem forgathatná ily gondtalanul a tőrt: szégyen, nem szégyen, nekem négy zenei diploma, húsz év zenetanulás és -tanítás, négy korábbi operaházi igazgatói esztendő és mintegy nyolcszáz zenekritika után is van mit tanulnom Vári úrtól.

Köszönöm, hogy összegző cikkében nem terhelte az Olvasót holmi operaházi nézőcsúccsal, a bérleteladás rekordjával, az új szezon 500 rendezvényével, az esti gázsik európai irányú elmozdulásával vagy vadonatúj művészeti díjainkkal, Hunyadi-lemezfelvételünkkel, hisz nem ez a lényeg, dehogy.

Azt is tőle leshetem el, milyen a zsigermentes újságírói megközelítés, amely nem bulvártempóként, hanem a demokrácia diadalaként éli meg, ha egy intézmény dolgozója sajtókampányt folytat a cég ellen, ahonnan fizetik – ebből tudom, hogy Vári úr is kész a Mancs ellen óriásplakátokon kikelni, csak még – nyilván – nem volt rá oka.

Továbbá köszönöm, hogy régebben – néha – szellemesnek látott. Én is jót nevettem cikkének vicces címén, A viperaház fantomján, ez felülmúlhatatlan, annyira egyedi és végiggondolt, még ha a kollégáim egyetemleges lemérgeskígyózását visszautasítani is vagyok kénytelen. (A címet a szerkesztő adta – a szerk.)

Megtanultam hát a rendet, a stílust, és hogy hol a helyem a világban. Nem baj, ha az Opera lesz az a hely? És nem bánják, ha kérem: írják már lapjukban, ahogy kell, újra tulajdonnévnek a magyar kultúra legnagyobb intézményét? Ne nemecsekezzék miattam. Vári úron kívül sokaknak fontos ez a hely – és még ő is bejöhetne egyszer.

ókovács szilveszter (sic!)

kormánybiztos

Magyar Állami Operaház

(*: részlet az Operaház fantomjából)

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.