Szex, kutya és világvége: elővettük a múlt héten elhunyt sci-fi író hírhedt novelláját
fullwidth.b6966afd.jpg

Szex, kutya és világvége: elővettük a múlt héten elhunyt sci-fi író hírhedt novelláját

  • Sepsi László
  • 2018. július 6.

Paratéka

Ellison felforgatásban kiváltképp az élen járt, egy vitás ügy alkalmával 213 téglát és egy döglött hörcsögöt küldött a kiadójának utánvéttel.

Június 28-án, 84 éves korában elhunyt Harlan Ellison, az amerikai fantasztikus irodalom meghatározó alakja. Ellison Ray Bradburyhez, Philip K. Dickhez és a tavaly meghalt Ursula K. LeGuinhoz hasonlóan a modern angolszász fantasztikum nagy generációjához tartozott, akik az ötvenes évektől kezdve rendre újrafogalmazták a műfaj határait. A hihetetlenül termékeny, mintegy ezerhétszáz novellát, számtalan esszét, forgatókönyvet és több úttörő antológia szerkesztését jegyző Ellison felforgatásban kiváltképp az élen járt, nem csupán nehéz természetéről volt hírhedt – egy vitás ügy alkalmával 213 téglát és egy döglött hörcsögöt küldött a kiadójának utánvéttel –, de írásaiban is rendre szubverzív témákhoz nyúlt, a sci-fi, a horror és a fantasy elemeit vegyítve provokálta a hatvanas évek decens zsánerolvasóit. Mindebből itthon viszonylag kevés látszik: bár a Terminátor kapcsán benyújtott plágiumperének híre Magyarországra is elért, önálló Ellison-kötetet egyelőre nem olvashatunk. A Galaktika 1992-ben egy egész lapszámot szentelt Ellison munkásságának, amelyben olvasható néhány olyan klasszikus novella, mint a „Vezekelj, harlekin!” – szólt a Tiktak-ember parabolikus disztópiája vagy A kivetettek űrbéli biohorrorja. Ha valaki igazán kitartó, antológiákban és más lapokban fel tudja hajtani még néhány írását, mint a Szája sincsen, úgy üvölt látomásos történetét a szuperszámítógépként elképzelt pokolról vagy A fiú és kutyája szívmelengető meséje szexről, fiúkról, lányokról és világvégéről, ami remek választás, ha bárki ismerkedni akarna Ellison munkásságával.

Az eredetileg 1969-ben megjelent, majd 1975-ben megfilmesített kisregény bizarr átmenet a Mad Max-féle atomháború utáni posztapokalipszis és a Gépnarancs erőszakkal kapcsolatos kérdésfelvetései között. Főhőse, Vic a Blood nevű intelligens, telepatikus képességekkel bíró kutyájával járja a sivatagos senkiföldjét, portyázó bűnbandákkal kekeckedik, lerobbant moziba jár régi B-filmeket és sikamlós szexfilmeket nézni, miközben folyton nőt akar. Nagyon. Hasonlóan az említett Gépnarancs Alexéhez, Vicet leginkább az alapösztönei irányítják: kaja, pornó és szexuális vágy, amelynek kiteljesítésében különösen éles szaglású kutyája segíti, aki képes kiszagolni a közelben lévő nőket. Ha pedig megvan az áldozat, a fiú a nemi erőszaktól sem riad vissza – sőt, ugyanúgy, mint a többi sivatagban portyázó fiúbanda, ezt tartja a férfi-nő kapcsolatok megszokott módjának. A fiú és kutyájáról emiatt már a maga korában leszedték a keresztvizet – a szintén sci-fi-szerző Joanna Russ a filmváltozat kapcsán cincálta szét a sztorit feminista nézőpontból –, ami leginkább annak köszönhető, hogy Ellison szokásához híven a közgondolkodásba mélyen beágyazott motívumokat forgat ki teljesen.

false

Ilyen például már a címben is jelzett fiú-kutya páros. A vadon szavától a Lassie-ig a kutya többfunkciós haszonállat: a felnőtt férfi számára kapcsot jelent a civilizáció előtti világhoz, a vadság és szabadság ideájához, gyermekek számára viszont épphogy civilizációs erő, hiszen a poronty a társául szegődött kutyán keresztül megtanulhatja a felelősségvállalást, a gondoskodást és a másik igényeinek figyelembevételét. Ellison novellájában ezek a minták több szempontból is megbomlanak: a címbeli fiú se nem gyermek, se nem felnőtt férfi; szülők nélkül vándorol, tehát valamilyen szinten önálló, de amit a világról tud, azt a kutyájától tanulta, aki olvasni és történelemre tanítja társát. Itt a fiú az ösztönlény és a kutya a civilizációs erő, habár igen szelektíven nevel: átad bizonyos fokú lexikális tudást, de morális szempontból egoista, csak a kettőjük hasznát nézi. Ellison kutyája okos és ravasz, mint a legtöbb bűvös mesebeli állat, ám erkölcsi iránytűje csak egy irányba forog.

Ezt a torz kamaszfantáziára emlékeztető felállást borítja fel a szituációba megérkező nőalak, aki a testi vágyak kielégítésére szolgáló tárgyból jóval nagyobb befolyással bíró erővé növekszik. Jelenléte azzal fenyeget, hogy a fiúnak fel kell adnia addigi életvitelét, és kutya nélkül betagozódnia egy föld alatti társadalomba, ahol amellett, hogy kedvére kufircolhat, az idős polgári lakosság afféle tenyészbikaként használná. A szex odalent nem kaotikus, hanem pragmatikus: a szabad rablás és nemi erőszak felszíni posztapokalipszisével szemben a föld alatti társadalomban diktatórikus konformizmus uralkodik, teli unalmas vénemberekkel, akik ugyanúgy megkísérlik átnevelni Vicet, mint a Gépnarancs Alexével is történik. Az eredeti novella és a filmadaptáció között itt a legnagyobb a szakadék: míg Ellison történetében Vic a narrátor, így minden információt az ő szexuálisan túlfűtött, kamaszosan dühös nézőpontjából kapunk meg, a film nem jelzi, hogy a vásznon látottakat befolyásolná a főhős gondolkodása. Eközben még jobban kibontja a föld alatti elképzelt társadalmat, festett arcú polgárai és overallos robothóhérjai a század elejének vidéki Amerikáját idézi, ahol templom után a hívek együtt piknikeznek a szalmakazlak árnyékában, és a renitenseket kíméletlenül megbüntetik.

Végül az igazi választás nem civilizáció és a határvidék szabadsága, hanem kutya és nő között történik. A konformista társadalom elnyomó jellegét maga a lány is felismeri, így csak kezdetben próbálja hozzászelídíteni a főhőst – ahogy a decens tanítónők szokták a westernfilmek magányos cowboyaival –, ám előlépése partnerré azzal is járna, hogy a kutyát kitúrja a helyéről. Kiváltképp a westernfilmes hagyományban erős a modern civilizáció előtti időkre irányuló nosztalgia, a főhős esetleges betagozódása a család és társadalom kötelékébe éppúgy melankolikus lemondással jár, mint magányos ellovaglása a naplementébe. Harlan Ellison ezt a gondolatot fordítja ki A fiú és kutyája zárlatában, amikor a bajtársias maszkulinitás és az éhség felülkerekedik minden egyéb megfontoláson: a fiú nem válik felnőtté és érett partnerré, ehelyett kutyával közösen elfogyasztja a lányt, és így konzerválja korábbi állapotát, marad vad, szabad, szexéhes és a civilizáció elleni végső atrocitásként immár kannibál. Végső csavarként mindezt a szeret jegyében, hiszen ahogy az egyik leghíresebb Ellison-zárópasszus szól:

„Lassan haladtunk, mert Blood még gyenge volt. Soká tartott, mire a fejemben végleg elhalkult Quilla June kérdése: tudod, mi az a szerelem?

Hát persze, hogy tudom.

A fiú szereti a kutyáját.”

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?