Horvát Marcella

A csendestárs

Milyen ügyekben szavaz együtt a Jobbik a Fidesszel?

  • Horvát Marcella
  • 2013. május 11.

Publicisztika

A 2010-es választás után a törvényhozó és alkotmányozó hatalom egyetlen párt kezébe került: azaz a kormánypártnak a minősített többséget igénylő jogszabályokhoz sem kell szövetségest találnia. Logikus lenne a feltételezés, hogy e különleges helyzetben az ellenzéki pártoknak végképp nem érdekük rendszeresen együtt szavazni a kormánytöbbséggel, hiszen szavazataikért semmit sem kapnak cserébe. A másik, nem kevésbé logikus feltevés, hogy az ellenzéki "nem" szavazatok az ellenzékiség parlamenti kifejeződései, amennyiben azt is jelképezik, hogy a meghozott döntésekért kizárólag a kormánytöbbség a felelős.

Sokan hitték, hogy a parlamenti párttá lett Jobbik a Fidesz számára komoly politikai kihívást jelent majd. Ám az elmúlt három évben inkább azt tapasztaltuk, hogy a zsidózós, buzizós, cigányozós és egyéb irányokban gyűlölködő jobbikos retorika ritkán, akkor is csak közfelháborodás után vált ki némi ejnye-bejnyét a kormánypártból. Azt is tudjuk, hogy a Fidesz számos esetben a Jobbik kottájából játszik: a párt Bethlen Gábor Programjának számos pontja ma a hivatalos kormánypolitika (és retorika) része. (Erről lásd: Mit konszolidál Orbán Viktor?, Magyar Narancs, 2012. február 16.) Meglepetés-e ezek után, hogy az elmúlt három év törvényeinek a szavazási eredményeit vizsgálva kiderül: a Jobbik inkább együtt szavaz a Fidesszel, mint ellene?

A párt a vizsgált 390-ből 160 törvényt megszavazott, 76 esetben tartózkodott, és 148 esetben mondott nemet. (A kalkulációnál nem vettem figyelembe sem a nemzetközi egyezményekből következő döntéseket, ratifikációkat, sem a rendszerint mindenki által megszavazott, uniós jogharmonizációból eredő jogalkotási döntéseket, sem azokat a szakpolitikai és technikai szabályokat, amelyek szintén ötpárti támogatással, érdemi politikai vita nélkül mentek át. Így maradt a bőséges mintának tekinthető 390 törvény és szavazás.) A tartózkodásoknál - látni fogjuk - sok esetben nem politikai ellentét, hanem a "mégse mondjunk már erre is igent", vagy a "mi még jobbat tudnánk" magatartása érvényesült. Vagyis összességében a 390 törvény 60 százalékára nem mondott nemet, sőt 41 százalékára kifejezetten igent mondott a párt.

 


 

Ugocsa non coronat?

A Jobbik a maga szempontjából logikus módon nem szavazott meg szinte egyetlen, az alkotmányosságot, a fékek és ellensúlyok rendszerét érintő kétharmados törvényt sem. Nem volt partner sem az Alkotmánybíróság (AB) hatáskörnyirbálása, sem az igazságszolgáltatási reform, sem az Alaptörvényből eredő sarkalatos törvények megszavazásában. Nemmel szavazott a párt frakciója az indoklás nélküli felmentés törvényesítésére, a közbeszerzési törvények farigcsálásaira, a sztrájktörvény szigorítására, a filmtörvény módosításaira. A másik két ellenzéki párttal együtt ugyancsak nemet nyomott a kulturális örökségvédelmi rendszer legyengítésére, a köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás átalakítására. Alapvető gazdaságpolitikai döntéseket is elleneztek: így a biztosítási és távközlési adókat, a tranzakciós illetéket, az E.ON Ruhrgas megvételét, a költségvetési és adótörvények nagy részét.

A Jobbik tehát nem szavazta meg a kormányzati nyomulás minden elemét: de egyetlen olyan témát sem találunk, amelyben következetes ellenzéki politikát képviselne. A 390-ből 86 jogszabályt utasított el mindhárom ellenzéki párt. Ezek nagy része az említett közjogi rendszerátszabásra, a nagy strukturális rendszereket érintő átalakításokra vonatkozott (közoktatás, felsőoktatás, igazságszolgáltatás, új munkatörvénykönyv); a maradék részben a kormányzati térhódítást alapozta meg (a közszolgálati rendszer átalakítása, nemzetbiztonsági és információszabadság-ügyi korlátozások, médiatörvények), részben elhíresült, személyre szabott törvények voltak (mint például a lex Borkai vagy az államfői javadalmazás kérdései). És ahogyan a többi ellenzéki pártnak, úgy a Jobbiknak sem tetszik az új választási rendszer.

Ugyanakkor mint kés a vajon, úgy ment át a Jobbikon egy rakás olyan jogszabály, amely ha nem is annyira nyíltan, mint az alaptörvény maga, de szintén a demokratikus és jogállami kereteket kérdőjelezi meg. Például mi értelme volt nemmel szavazni az alaptörvényre és annak későbbi módosításaira, ha a hírhedt átmeneti rendelkezéseket megszavazta a párt? Mi értelme nemmel szavazni a médiatörvényekre, ha az ezeket megalapozó alkotmánymódosításoknál csak tartózkodásra futja?

Hasonló ellentmondások tömkelegével találkozunk: bár a Jobbik nem szavazta meg azokat az adókat, amelyek közvetlenül a fogyasztót terhelik, az ágazati különadókra már igent mondtak. (A csipszadónál ugyan tartózkodtak, a "pornóadó" viszont osztatlan támogatásukra talált.) Hiába találta alkotmányellenesnek az AB a 98 százalékos különadót, a Jobbik elsőre és másodikra is megszavazta - holott az AB e döntés hatására elindult hatáskörcsökkentésére, ami a kétharmados dúlás kezdeteként is felfogható, nemet mondott. Kritizálják a kormány gazdaságpolitikáját, de a pálinka-szabadságharcot meghirdető 2010. nyári 29 pontot (lánykori nevén: I. Akcióterv) szavazataikkal is támogatták, ahogyan végig igennel szavaztak a kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszer szétverésére, a vagyon lenyúlására, a nyugdíjjogosultság korlátozására irányuló kormányzati intézkedésekre is. A Jobbik a kormányt támogatta a Mol-részvények megvásárlásakor is. Igennel szavaztak a közmunkaprogramra és annak módosítgatásaira, a szociális ellátórendszer szűkítésére, a szabálysértési törvény szigorításaira (kiváltképp a hajléktalanok büntetése kapcsán). Egyedüli ellenzéki pártként szavazták meg a néhány hete teljes csődöt mondott katasztrófavédelmi centralizációt, a Széll Kálmán-tervből eredeztethető, az előző kormányok korlátozott egészségügyi reformját felszámoló Semmelweis-terv számos részletét (így az Egészségbiztosítási Felügyelet megszüntetését, a kapacitásátszervezésről szóló rendelkezéseket, a patikaliberalizáció totális felszámolását és az újból kötelező kamarai tagságot - ez utóbbit az LMP-vel együtt).

A Jobbik számos esetben szimbolikus tartózkodással jelzi korlátozott egyetértését a kormánypárttal (ilyenkor a többi ellenzéki szereplő nemmel szavaz). Így viselkedtek az új büntető és polgári törvénykönyv esetében, a dohánykereskedelem átalakításánál (a "nemzeti dohányboltok" létrehozásáról), a még a ciklus elején Lázár János kezdeményezésére elfogadott "három csapás" Btk.-módosításnál. Ugyanezt teszik, amikor a miniszterelnök megkapja a felhatalmazást állami szervek közvetlen irányítására; az NKA miniszter alá szervezéséhez részben asszisztálnak, részben tartózkodnak, s van, hogy ellene szavaznak.

Teljes mellszélességgel állnak ugyanakkor a Magyar Művészeti Akadémia köztestületté avanzsálása és kistafírozása mellett. Hoffman Rózsa első ténykedése, az alsó tagozatos buktatás visszahozatala is megkapja a Jobbik támogatását. Az pedig végképp nem meglepetés, hogy megszavazzák a semmisségi törvényt ("A 2006 őszi tömegoszlatásokkal összefüggő elítélések orvoslásáról"), a nemzeti jelképekről szóló törvényt, a "nemzeti összetartozás emléknapját" és a kettős állampolgárságot.

83 olyan törvényt - köztük a fent említetteket - szavazott meg az elmúlt majd' három évben a Jobbik, amelyekre az ellenzék másik két pártja nemmel szavazott vagy tartózkodott (mindhárom ellenzéki párt csak 19 esetben szavazott igennel). Mindössze 12 olyan törvényt találtunk, amelyet a Jobbik nem, az MSZP és az LMP azonban megszavazott: aligha meglepő módon ezek között találjuk a Magyar Gárda és hasonló szervezetek elleni Btk.-módosítást, a polgárőrségről szóló törvényt - és bizonyára a nemzetközi tőke befolyása elleni szimbolikus fellépésnek szánták, amikor egyedüliként nemmel szavaztak néhány, nemzetközi gazdasági szervezeti tagságunkból (IMF, IBRD) eredő döntésre.

Vőlegény szerszám nélkül

A Jobbik parlamenti szavazásainak vizsgálata természetesen így még nem teljes: érdemes lenne azt is megnézni, miben ért egyet a többi ellenzéki párttal, és miben nem. Ám ez a rövid áttekintés is elég annak megállapításához, hogy szemléltessük: noha nem kormánypárt, mégsem áll távol a kormányzati céloktól és politikától. Vajon e sajátos együttéléssel a Jobbik a későbbi potenciális együttműködésnek ágyaz meg most? Vagy ez a nagyarányú egybeesés inkább annak köszönhető, hogy a Fidesz tényleg a Jobbik kottájából is játszik, és meghatározott pontokon, főképp a szimbolikus politika és kultúra területén kifejezetten törekszik a Jobbik-kompatibilis, szélsőjobb által is kedvelhető tervezetek benyújtására, ezzel is megszerezni próbálván a mai Jobbik-szavazókat? Az mindenesetre, hogy jövőre Orbánnak a választási győzelemhez, netán a kormányalakításhoz szüksége lesz Vonára, mint ahogy szüksége volt rá abban a bizonyos polgári körben is 2002 nyarán, a legkevésbé sem zárható ki. Ez esetben nyilván könnyebb helyzetben lesznek, ha nem az őket elválasztó 40, hanem az őket összekötő 60 százalékra alapozhatnak.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?