Horvát Marcella

Mit konszolidál Orbán Viktor?

A Jobbik-program kormányzati megvalósítása

  • Horvát Marcella
  • 2012. március 16.

Publicisztika

Két évvel ezelőtt a választási kampányban a Fideszt rendre bírálták azért, hogy nincs programja. Vagy ha van is bármiféle elképzelése, azt nem osztja meg a magyar társadalommal. Konkrét szakpolitikai elképzeléseket aztán a kormányprogramban sem igen találhattunk.

Amikor némileg elcsitultak a 2006-os őszi események okozta indulatok, és a Gyurcsány-kormány érdemben nekikezdett az általa tervezett reformok kivitelezésének, számos jobboldali elemző hangoztatta: ezzel a garnitúrával nemcsak az a baj, hogy "hazugságokra nem lehet kormányzást építeni", hanem az is, hogy szervezeti, személyi képességekből adódó hiányosságok miatt képtelen egy jól működő államot létrehozni - képtelen a kormányzásra. A 2009-es kormányváltás idejére e vélekedés általánossá vált a magyar közéletben, ezért is gondolhatták sokan a 2010-es választások előtt, hogy egy esetleges kétharmados győzelem ismét hatékony és jól működő országot eredményez - lehet, hogy át lesz itatva nemzeti szósszal, de a szétesett államot összerántja végre. Ma már világos, hogy ennek az ellenkezőjéről van szó. Innen nézve a mostanában egyre többet hangoztatott konszolidáció ígérete némileg fals, mert az ehhez szükséges reformlépéseknek a kormánytöbbség még előtte van - manapság körvonalazódik számunkra, mi lesz a közoktatással, a felsőoktatással, az újrarajzolt közigazgatással, a központosított, de egyelőre lényegi reformelképzelések nélküli egészségüggyel. Ezek a konfliktusok a közeljövőben erősödnek föl, ami aligha kedvez a konszolidációnak. A centrális erőtér a hatalmi szerkezetben ugyan létrejött - de a miniszterelnök és a jobboldali elemzők által rendre hangsúlyozott kizárólagos kormányzóképességet nem tapasztalni.

Ezt a hiányosságot a kormányfő egyelőre ráolvasással pótolja. Nem véletlen, hogy minapi évértékelőjében újfent szükségesnek tartotta kiemelni: rajta kívül senki sem tud kormányozni, mert a baloldal csak a teljes önfeladásra képes, a tőle jobbra állók pedig "semmiben sem hajlandók megegyezni, ezért nem is vehetők komolyan".

*

Érdekes álláspont ez attól a miniszterelnöktől, akinek a parlamenti többsége az elmúlt közel két évben lényegében megvalósította a "tőle jobbra állók" programjának majd' minden fontos elemét. Ennek igazolására elegendő fellapozni a Jobbik 2007-ben közreadott Bethlen Gábor Program című dokumentumát. Ebben ugyanis, ellentétben a Fidesz választási programjával, konkrét elképzelések is szerepelnek - és aki csak egyszer is végigolvassa, újra és újra arra a felismerésre jut: de hát ezt megcsinálta Orbán Viktor!

Anélkül, hogy tételesen megvitatnánk, mely elképzeléseknek van egyáltalán értelmük a Bethlen-programban, érdemes végigszántani a szöveget - mert bár józan ésszel nem kételkedünk abban, hogy a nemzeti bank eddig is a nemzeti érdeket képviselte, az Állam a nemzetért fejezetben mégis ott szerepel "a monetáris politika nemzeti érdekek alá rendelése". S lám: a jegybanktörvény körüli viták kapcsán is rendre valami hasonló érvelést hallunk, miszerint az nem járja, hogy a nemzeti bank mindentől és mindenkitől, főleg a kétharmados többségtől függetlenül járja a maga útját.

Hegedűs Zsuzsa egy Népszabadságnak adott interjúban büszkén említette, hogy az elszámoltatást ő találta ki: ám a 2002 utáni korrupciós és kormányzati gazdaságpolitikai visszaélések kivizsgálására a Jobbik már 2007-ben vizsgálóbizottságot ígért - igaz, sem Budai Gyulát, sem Papcsák Ferencet nem írták bele a programjukba, vagyis a tényleges kivitelezés valóban a kormánypárt saját innovációja. (Hasonló tárgyú értekezést Lázár Jánostól olvashatunk a 2010-es Fidesz-programban, rögtön a Törvény előtti egyenlőség című alfejezet előtt - ez utóbbi a visszamenőleges hatályú jogalkotás gyakorlatát hozza érdekes helyzetbe.)

Miközben a Fidesz programjaiban a nyugdíjak védelmét ígérte, beleértve a magánnyugdíjpénztárakat (a nyilvános megszólalásokban ennek privatizációjával riogatva a jónépet), addig az "új erő" a kötelező magánnyugdíjrendszer felszámolásával, tagjainak az állami rendszerbe való visszavezetésével kampányolt - és ahogyan Selmeczi Gabriella tavaly, ők is megígérték az egyéni számlavezetést. Ugyancsak a Jobbiknál olvashatunk először a munkanélküli-segélyek közmunkához kötéséről. De ne legyünk igazságtalanok: egy Közmunka című alfejezet a Matolcsy György által írt gazdaságpolitikai elképzelések között is szerepel a Fidesz programjában, ámbár ott szó nincs a segélyezés ilyen megkötéséről. A miniszterelnök jobbkeze a romákat és a szakképzetlen munkavállalókat az építőipar és a mezőgazdaság területén kívánta elhelyezni. Gátakról, erdőtelepítésről és önkormányzati bérlakásépítésről értekezett - árokpucolásról, stadionépítésről, állami munkaerő-kölcsönzésről nem.

Az elmúlt hetekben bejárta az internetet az a rövid kis videó, amelyben Orbán Viktor kifejezetten negatívan vélekedik az egykulcsos adózásról. Nyilván nem véletlen, hogy a kormányzati kommunikáció másfél éve "arányos" adózást említ a liberálisokhoz köthető, ezért vállalhatatlan "egykulcsos" kifejezés helyett. Ám ez a szemantikai lelemény sem feltétlenül saját dicsőség. Az arányos és igazságos, noch dazu családi adózás a Jobbik programjának kiemelt pontja volt, mondván, hogy a gyereknevelést az államnak a közterhek enyhítésével kell honorálnia. A megvalósult, egykulcsosnak mondott (tehát többkulcsos) rendszer ugyan fontos pontokon tér el ettől - de a retorika egyezik.

Megtörtént azonban "a valódi nemzeti és az általános emberi értékeket megjelenítő közszolgálati média működtetése" - nem is értjük, miért kritizálta a Jobbik az új médiaszabályozást. Ugyancsak ők követelték a hittan- és erkölcsoktatás kötelező bevezetését a közoktatásban - a Fidesz programjában erről egy szót sem találunk, de nem vitatható, hogy választói akarat van a köznevelési törvénybe foglalt elképzelés mögött, elvégre a Jobbik támogatói is választók.

A Bethlen-program iránti legodaadóbb kormánypárti figyelmet és elkötelezettséget - aligha véletlenül - a rendvédelemnél és a szimbolikus politikai kérdéseknél tapasztalhatjuk. Szőcs Géza kulturális államtitkár vette óvó szárnyai alá a hun-avar-magyar folytonosságot kutatni hivatott intézmény, a Magyar Őstörténeti Intézet tervét, igaz, az általa meghirdetett és Julianus barátról elnevezett programról érdemben csak annyi tudható, hogy genetikai alapon vizsgálná a magyar nép finnugor származását. Szimbolikus ügynek tűnt, és feltehetően kevesen gondolták, hogy a kommunista funkcionáriusok közéletből való kizárása 20-22 évvel a rendszerváltás után megvalósítható - ma már tudjuk, hogy ha ki nem is zárják őket (végül is az alkotmányozásnál némelyikük fontos szakelemnek számított), ha úgy adódik, a nyugdíjukkal lehet babrálni. Andy Vajna is bizonyosan tudja, hogy a magyar történelmet hitelesen bemutató játékfilmek, színpadi és zeneművek állami támogatása nemcsak a mostani kurzus kívánsága - de a rend kedvéért szögezzük le, hogy Kerényi Imre tárlata nem szerepelt a Jobbik programjában. Nemzeti emléknap lett viszont június 4., és a kettős állampolgárság bevezetése is megtörtént. Végül, de nem utolsósorban a kétharmad beteljesítette a Jobbik azon álmát is, hogy a korábbi alkotmány helyett egy új, immár a Szent Korona-tanra épülő alaptörvényünk legyen. Nem vádaskodás, nem rágalmazás: a Jobbik programja a preambulumnak is sorvezetője lehetett. Idézzük szó szerint: "Az 1944-es német megszállással Magyarországot letérítették a jogfolytonosság útjáról, és az alkotmányossági válságot sem a kommunizmusnak, sem a rendszerváltoztató elitnek nem állt érdekében helyreállítani (lásd még a NENYI értekezését az átmenet két zavaros étvizedéről - H. M.), így a hosszúra nyúlt huszadik századot még nem sikerült lezárnunk." Láss csodát, az alkotmányozás igencsak hasonló retorikai, kommunikációs keretben történt.

És ki kampányolt a hajléktalanok közterületekről való eltávolításának ötletével? Bizony, az sem a mai kormánypárt volt. Vigaszként megállapíthatjuk, hogy a halálbüntetést nem állította vissza a Fidesz - igaz, ennek időben elnyújtott megfelelőjét, az európai emberi jogi egyezmények által kínzásnak és az emberi méltóságot sértő megoldásnak ítélt tényleges életfogytiglani szabadságvesztést (tész) már 1999-ben bevezette a Fidesz, majd a 2010-es programban Lázár János arról írt, hogy a tészt sokkal több esetben kellene alkalmazni. Alighanem az alaptörvénybe is azért írták bele, hogy az Alkotmánybíróságnak eszébe se jusson ezt a büntetési tételt megsemmisíteni - holmi nemzetközi jogra és a Magyarország alaptörvénye által is elismert emberi jogaink sérthetetlenségére hivatkozva.

*

Hogy a Jobbik-program és a tényleges kormányzati intézkedések harmóniája csupán véletlen egybeesés műve, avagy tudatos döntés, esetleg az "egy a tábor, egy a zászló" utóhatása, arra nehéz lenne válaszolni. Az kétségtelen, hogy ezek a lépések nem véletlenül történtek az elmúlt másfél-két évben. Ám ha a fideszes think tank azzal kalkulált, hogy hangsúlyos Jobbik-programpontok megvalósításával a kormány elszívhatja a levegőt a szélsőjobb elől, alaposan elszámolta magát. Minderre rájön ugyanis a rossz kormányzás, és a kettő mintegy egymást erősítve segíti a Jobbik térnyerését. A szélsőjobb népszerűsége a fiatalok körében masszív, ami elég riasztó. A Jobbik ugyan nem kormányoz, de ihletője a Fidesz kormányzásának. Biztos, hogy ezt konszolidálni kell?

A szerző PhD-hallgató.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.