Lassan már nem hiszem, hogy csupán finanszírozási okokból soroltak be minden, három évnél hosszabb ideje katedrán álló, tehát nem gyakornok tanárt a Pedagógus I. kategóriába, lett légyen akárhány diplomája, tudományos fokozata. Lassan már azt sem tartom egyedüli indoknak, hogy a centrális erőtér – formailag legalábbis – az alattvalói hűség pecsétjét maga akarja minden, arra érdemes pedagógusra rányomni, vagy jóváhagyás híján előbb vagy utóbb a pályáról kiszorítani.
Azt hiszem, hogy a jelen minősítés játékszabályait kitaláló hölgyek és urak mély hittel ruházták fel magukat, és ezt mások számára is kötelezővé kívánják tenni. Most lett valójában nyilvános a játék minden szereplő számára kötelező és követendő szabályrendszere és játékmenete, ami nélkül lehetetlen lesz pedagógusnak maradni.
|
Hiszen aki egy meghatározott időn belül és meghatározott számú kísérlet után elesik a minősítési csatában, annak távoznia kell a pedagóguséletből. Szociális temetésről nincs tudomás. Az életben maradás feltétele legalább két sikeres, sokelemű minősítési eljárás meghatározott időkeretben és meghatározott próbálkozási lehetőséggel, hogy az érintett pedagógus eljusson a kötelezően megszerzendő Pedagógus II. státuszba.
Az igazán elképesztő szabály- és eljárásrend részletes – 163 oldalas – ismertetése az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez” tájékoztató anyagban vált elérhetővé, amelyet egy szakemberekből álló szerzőgárda állított össze a TÁMOP-3.1.5/12 kiemelt uniós projekt keretében, keretéből. 2014-ben több ezer próbajátékot fognak ennek alapján tartani.
Élesben kezd működni viszont azok számára, akik minimum 14 év szolgálati idővel és pedagógus-szakvizsgával (másoddiploma) rendelkeznek, és hajlandók arra, hogy ez év április végéig egy úgynevezett e-portfóliót töltsenek fel mintegy 100 oldalas terjedelemben, és ezáltal 2015 januárjától próbaidősen átkerülhetnek a Pedagógus II. kategóriába. Próbaidősen azért, mert a minősítési eljárásnak az e-portfólió csak egyik eleme. A teljes minősítési eljárásnak az ideiglenesen átsoroltaknak 2018 végéig kell eleget tenniük. Ha ez nem sikerül, akkor visszacsúsznak a Pedagógus I. kategóriába, vagy véglegesen kihullanak, hiszen a Pedagógus I. kategóriában csak egy bizonyos ideig lehet tartózkodni.
A játék alapszabálya, a játék zsetonjainak értéke
Minden vizsgálódás és minősítési eljárás alapját és summáját a mérendő és számokkal értékelendő pedagóguskompetenciák adják („A pedagóguskompetenciák… a tudásnak, az attitűdöknek és a képességeknek azon összességét jelentik, amelyek alkalmassá teszik a pedagógusokat arra, hogy tevékenységüket, pedagógiai feladataikat eredményesen elláthassák.”), amit a játékban sztenderdeknek nevezünk. Az egyes kompetenciákhoz, amelyek minden játékrészben szerepelnek és 8 van belőlük, indikátorokat rendelünk. Összesen 77 van belőlük. A 77 indikátor teljesítésével egyenként 0–3 pontot szerezhetünk, ami aztán átváltható kompetenciaértékekre, kompetenciánként 1–5 értékben. Az e-portfólió játékelem maximális pontértéke ennek alapján 40 pont, ehhez jön ugyanilyen játékszabályok szerint az óralátogatásokkal és a kapcsolódó eljárásokkal szerezhető 20 pont, illetve az intézményi önértékelés és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés értékeléseinek maximum 30 pontja.
A játék több szintből áll. Az egyik szintről a másikra sorban kell eljutni. A Pedagógus I. és II. szintekre – a kategóriánként teljesítendő kompetencia fejlettségi szint szerint számolva – minimum 75%-os teljesítménnyel. A „fekete öves” mester és kutató tanár esetében a rájuk szabandó kompetenciák minimum 85%-át kell teljesíteni.
És ezzel csupán a játékszabályok alapjainál vagyunk. Következik még a játék teljes menete, aminek megismeréséhez, ha nem is a teljes útmutatóra – mert vannak benne ismétlődő elemek és táblázatok –, de a felére biztosan szükség van.
A játékpálya teljesítéséhez vannak kötelező, mennyiségileg esetenként választhatóan megszerezhető kártyák, amelyek birtokában teljesítjük a részfeladatokat és próbatételeket. Ilyenek például a benyújtott csoportprofilok, a tematikus tervek a kapcsolódó megvalósítási és értékelési dokumentumokkal, tíz részletes óraterv reflexiókkal ellátva, foglalkozási terv, hospitálási napló, IKT-alkalmazás és még sorolhatnánk.
A játékleíráshoz 20 melléklet is tartozik, amelyek a szabályokat összefoglalják és mintaelemeket is tartalmaznak.
Ízelítő
„Beépíthetők-e az értékelés rendszerébe olyan elemek, amelyek megnövelhetik a minősítés objektivitását?
Mindannak tudatában, hogy a teljes objektivitás nem érhető el, hiszen minden forrás és minden elemző-értékelő megnyilvánulás emberektől származik, az új rendszer igyekszik különböző módokat biztosítani a pályázó számára felkészültsége, szakmai teljesítménye bemutatásához. Vannak olyan mutatók (tanulói eredmények, a szakmai fejlődés dokumentumai, tevékenységkörök), amelyek tárgyszerűen és számszerűen adnak információt a pedagógus munkájáról. A minősítési eljárás azonban nem csupán ezekre a jól mérhető teljesítményekre, objektív tényekre támaszkodik a kompetenciák vizsgálatakor, hanem olyanokra is, amelyek nem tartoznak ezekbe a kategóriákba. Az e-portfólióban a pedagógus saját szakmai teljesítményéről természetesen a lehető legpozitívabb képet kívánja a bizottság elé tárni. Ennek hitelességét viszont jól erősítik vagy gyengítik az e-portfóliótól különböző információforrások, az órák/foglalkozások látogatása és megbeszélése, az iskolai értékelési folyamat pedagógusra vonatkozó dokumentumai (igazgatói, tanulói, szülői, szakmai munkaközösség-vezetői, tanfelügyelői vélemények). …
A mérhető, dokumentálható eredmények, a minősítőbizottság külső tagjai, a sokoldalú információszerzés és a személyes találkozás együttesen biztosíthatja, hogy a lehető legteljesebb kép alakulhasson ki a pedagógusról. Az értékelés objektivitására való törekvés legfontosabb mutatója és egyben biztosítéka: az értékelés kritériumrendszere a sztenderdekhez rendelt indikátorok listája.” (Kiemelések tőlem – V. M.)
Végszó
A tanárokról azt tartják, hogy sokukban maradt valami a gyerekek játékkedvéből, meg hogy egyébként kicsit birkák. Gondolható-e, hogy szeretni fogják ezt a humanizált vágóhidas játékot?
De rejlenek itt egyéb csapdák is. Mi van, ha egyszerűen nem lesz megfelelő számú játékos ehhez a játékhoz? Mert ez még nem az a pénz. Akkor lesznek új játékszabályok új játékmesterekkel? Bizony, sok itt a kérdés.