A nagy túlélő játék pedagógusoknak

szerző
Világi Mariann
publikálva
2014. febr. 10., 06:02
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Most lett valójában nyilvános a játék minden szereplő számára kötelező szabályzata és játékmenete, ami nélkül lehetetlen lesz pedagógusnak maradni. Az elképesztő új minősítési rendszert pedagógus szerzőnk mutatja be.

Lassan már nem hiszem, hogy csupán finanszírozási okokból soroltak be minden, három évnél hosszabb ideje katedrán álló, tehát nem gyakornok tanárt a Pedagógus I. kategóriába, lett légyen akárhány diplomája, tudományos fokozata. Lassan már azt sem tartom egyedüli indoknak, hogy a centrális erőtér – formailag legalábbis – az alattvalói hűség pecsétjét maga akarja minden, arra érdemes pedagógusra rányomni, vagy jóváhagyás híján előbb vagy utóbb a pályáról kiszorítani.

Azt hiszem, hogy a jelen minősítés játékszabályait kitaláló hölgyek és urak mély hittel ruházták fel magukat, és ezt mások számára is kötelezővé kívánják tenni. Most lett valójában nyilvános a játék minden szereplő számára kötelező és követendő szabályrendszere és játékmenete, ami nélkül lehetetlen lesz pedagógusnak maradni.

Átfutja a szabálykönyvet

Átfutja a szabálykönyvet

Fotó: Sióréti Gábor

Hiszen aki egy meghatározott időn belül és meghatározott számú kísérlet után elesik a minősítési csatában, annak távoznia kell a pedagóguséletből. Szociális temetésről nincs tudomás. Az életben maradás feltétele legalább két sikeres, sokelemű minősítési eljárás meghatározott időkeretben és meghatározott próbálkozási lehetőséggel, hogy az érintett pedagógus eljusson a kötelezően megszerzendő Pedagógus II. státuszba.

Az igazán elképesztő szabály- és eljárásrend részletes – 163 oldalas – ismertetése az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez” tájékoztató anyagban vált elérhetővé, amelyet egy szakemberekből álló szerzőgárda állított össze a TÁMOP-3.1.5/12 kiemelt uniós projekt keretében, keretéből. 2014-ben több ezer próbajátékot fognak ennek alapján tartani.

Élesben kezd működni viszont azok számára, akik minimum 14 év szolgálati idővel és pedagógus-szakvizsgával (másoddiploma) rendelkeznek, és hajlandók arra, hogy ez év április végéig egy úgynevezett e-portfóliót töltsenek fel mintegy 100 oldalas terjedelemben, és ezáltal 2015 januárjától próbaidősen átkerülhetnek a Pedagógus II. kategóriába. Próbaidősen azért, mert a minősítési eljárásnak az e-portfólió csak egyik eleme. A teljes minősítési eljárásnak az ideiglenesen átsoroltaknak 2018 végéig kell eleget tenniük. Ha ez nem sikerül, akkor visszacsúsznak a Pedagógus I. kategóriába, vagy véglegesen kihullanak, hiszen a Pedagógus I. kategóriában csak egy bizonyos ideig lehet tartózkodni.

A játék alapszabálya, a játék zsetonjainak értéke

Minden vizsgálódás és minősítési eljárás alapját és summáját a mérendő és számokkal értékelendő pedagóguskompetenciák adják („A pedagóguskompetenciák… a tudásnak, az attitűdöknek és a képességeknek azon összességét jelentik, amelyek alkalmassá teszik a pedagógusokat arra, hogy tevékenységüket, pedagógiai feladataikat eredményesen elláthassák.”), amit a játékban sztenderdeknek nevezünk. Az egyes kompetenciákhoz, amelyek minden játékrészben szerepelnek és 8 van belőlük, indikátorokat rendelünk. Összesen 77 van belőlük. A 77 indikátor teljesítésével egyenként 0–3 pontot szerezhetünk, ami aztán átváltható kompetenciaértékekre, kompetenciánként 1–5 értékben. Az e-portfólió játékelem maximális pontértéke ennek alapján 40 pont, ehhez jön ugyanilyen játékszabályok szerint az óralátogatásokkal és a kapcsolódó eljárásokkal szerezhető 20 pont, illetve az intézményi önértékelés és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés értékeléseinek maximum 30 pontja.

Belpol
A játék több szintből áll. Az egyik szintről a másikra sorban kell eljutni. A Pedagógus I. és II. szintekre – a kategóriánként teljesítendő kompetencia fejlettségi szint szerint számolva – minimum 75%-os teljesítménnyel. A „fekete öves” mester és kutató tanár esetében a rájuk szabandó kompetenciák minimum 85%-át kell teljesíteni.

És ezzel csupán a játékszabályok alapjainál vagyunk. Következik még a játék teljes menete, aminek megismeréséhez, ha nem is a teljes útmutatóra – mert vannak benne ismétlődő elemek és táblázatok –, de a felére biztosan szükség van.

A játékpálya teljesítéséhez vannak kötelező, mennyiségileg esetenként választhatóan megszerezhető kártyák, amelyek birtokában teljesítjük a részfeladatokat és próbatételeket. Ilyenek például a benyújtott csoportprofilok, a tematikus tervek a kapcsolódó megvalósítási és értékelési dokumentumokkal, tíz részletes óraterv reflexiókkal ellátva, foglalkozási terv, hospitálási napló, IKT-alkalmazás és még sorolhatnánk.

A játékleíráshoz 20 melléklet is tartozik, amelyek a szabályokat összefoglalják és mintaelemeket is tartalmaznak.

Ízelítő

„Beépíthetők-e az értékelés rendszerébe olyan elemek, amelyek megnövelhetik a minősítés objektivitását?

Mindannak tudatában, hogy a teljes objektivitás nem érhető el, hiszen minden forrás és minden elemző-értékelő megnyilvánulás emberektől származik, az új rendszer igyekszik különböző módokat biztosítani a pályázó számára felkészültsége, szakmai teljesítménye bemutatásához. Vannak olyan mutatók (tanulói eredmények, a szakmai fejlődés dokumentumai, tevékenységkörök), amelyek tárgyszerűen és számszerűen adnak információt a pedagógus munkájáról. A minősítési eljárás azonban nem csupán ezekre a jól mérhető teljesítményekre, objektív tényekre támaszkodik a kompetenciák vizsgálatakor, hanem olyanokra is, amelyek nem tartoznak ezekbe a kategóriákba. Az e-portfólióban a pedagógus saját szakmai teljesítményéről természetesen a lehető legpozitívabb képet kívánja a bizottság elé tárni. Ennek hitelességét viszont jól erősítik vagy gyengítik az e-portfóliótól különböző információforrások, az órák/foglalkozások látogatása és megbeszélése, az iskolai értékelési folyamat pedagógusra vonatkozó dokumentumai (igazgatói, tanulói, szülői, szakmai munkaközösség-vezetői, tanfelügyelői vélemények). …

A mérhető, dokumentálható eredmények, a minősítőbizottság külső tagjai, a sokoldalú információszerzés és a személyes találkozás együttesen biztosíthatja, hogy a lehető legteljesebb kép alakulhasson ki a pedagógusról. Az értékelés objektivitására való törekvés legfontosabb mutatója és egyben biztosítéka: az értékelés kritériumrendszere a sztenderdekhez rendelt indikátorok listája.(Kiemelések tőlem – V. M.)

Végszó

A tanárokról azt tartják, hogy sokukban maradt valami a gyerekek játékkedvéből, meg hogy egyébként kicsit birkák. Gondolható-e, hogy szeretni fogják ezt a humanizált vágóhidas játékot?

De rejlenek itt egyéb csapdák is. Mi van, ha egyszerűen nem lesz megfelelő számú játékos ehhez a játékhoz? Mert ez még nem az a pénz. Akkor lesznek új játékszabályok új játékmesterekkel? Bizony, sok itt a kérdés.

szerző
Világi Mariann
publikálva
2014. febr. 10., 06:02
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
pedagógus

Kommentek

Rendezés:
  1. 7
    2014. február 11., kedd 13:25
    semmi baj, uraim és hölgyeim...........abban az esetben ha azok akik ezt a játékot kitalálták a pedagógusok által előírt vizsgákon részt vesznek és bizonyítják azt hogy egyáltalán van-e jogosultságuk vizsgáztatni a pedagógusokat!!!!!!!!
    nehogy kiderüljön,hogy olyan emberek akarják eldönteni a pedagógus életét akiknek ne adj isten még diplomájuk sincsen!!!!!!, volt már ilyen és miniszter volt!!!
    személyes vélemény:gusztustalan!!!!!!!!!!!
  2. 6
    2014. február 11., kedd 12:21
    Valahogyan szelektálni kell,mert sok az ocsú a búza között.Hiszen mindenki tudja,milyen a pedagógusok társadalmi megítélése,és ez nem CSAK véletlen.
    A pedagógus,ugye,mindent tud...most meglátjuk,ki meri e sok és nagy tudást felvállalni.
    Én felvállalom a véleményemet,bár tudom,hogy kevesen merik ugyanezt kimondani.
    Talán félnek minőségi csoportba tartozni??
    NEM kérek "magyaros"mocskolódó válaszokat,köszi!De ha kapok,nem leszek boldogtalan :))
  3. 5
    2014. február 11., kedd 10:00
    Az orvosokat szerintem hagyjuk, mert rólunk van szó!
    Semmi értelme az egésznek az biztos, mert én sem tudom már előszedni a 35 évvel ezelőtt íródott cuccomat. Tartottam több helyen előadást, tájékoztatót ezek pl. meg vannak filmen, meg van a vázlata stb... Én közjegyzőnél letétbe helyezem, így nem tudja senki használni. Ha mégis? Hát..... lesznek következményei!
    Erre gondoltatok, ha már ennyit dolgoztok? Mert a munkátok szép könyv alakjában visszaköszön a kiadóktól és ha úgy vesszük, az egyedi szellemi termék!
    Tessék levédetni! /5 ezer Ft./ Azért mégiscsak egy élet munkáját adjátok oda!
  4. 4 windrose
    windrose
    2014. február 10., hétfő 17:01
    Nekünk is 7 év alatt kötelező továbbképzéseken kellett résztvenni, adott pontot összegyűjteni és csak azok meglétével lehetett továbbdolgozni.
    Mi egy olyan pedagóguskarnak vagyunk a KÖTELEZŐ tagjai, amiről azt sem tudjuk mi fán terem. Senkit nem ismerünk, azt sem tudjuk, mi a céljuk, de kötelezően már a tagjának nyilvánítottak január 1-jétől. Teljesen esélytelen, hogy én az eddig letanított 25 évemből hiteles, teljes képet tudjak mutatni, mivel hogy nem tudom elraktározni a 2-3 éveként változó NAT, KERETTANTERV szerint változó óravázlataimat, műsoraimat, versenyeredményeimet(persze dokumentálva), egyéb munkáimat. Töredékesen meg nem lenne méltó. Vagy mindent, vagy semmit!!! Senki nem mondta 25 évvel ezelőtt, hogy mostantól mindent eltenni, filmre venni, raktározni. Márpedig azt minden pedagógiai végzettségű ember tudja (!!!!!!) ,hogy a portfólió alapú értékelés első és legfontosabb kritériuma, hogy a szakasz elején meghatározom a feladatokat, a gyűjtendő munkákat...és a szakasz végén abból értékelek. Na, ebben itt és most pont a szakasz eleje hiányzik!!! Nem is normális dolog ez!!!!
  5. 3 hakohen
    hakohen
    2014. február 10., hétfő 16:27
    Nem, nem hasonlítható össze az orvostovábbképzéssel. Korábban a pedagógusoknak, eü. szakdolgozóknak, szoc. munkásoknak stb. hasonló, bár nem teljesen azonos pontrendszere volt. Sok kritika érhette azokat, de alapjában a józan észen alapultak.

    Amit itt fent olvashattunk, az nem a józan észen alapul. Ez úgy néz ki, mint amikor a neofita buzgalom szimbiózisba kerül a bürokratikus gondolkodással és a nettó elmeháborodottsággal.

    Elvi (elméleti) oldalról azt kell mondanom, hogy eleve kudarcra van ítélve minden olyan próbálkozás, amely egy szakmai tudásra és valamilyen kreativitásra, valamint személyes hatóerőre épülő pályát (na és melyik pálya nem ilyen?) igyekszik paraméterek, mennyiségi mutatók, indexek, pontszámok prokrusztész-ágyába szorítani. (Ha kilóg belőle valamivel, akkor azt le kell vágni.)

    A hidegburkolótól a mérnökön át a pedagógusig a szakmák túlnyomó része valamennyire körülírható (de pontosan és tételesen soha meg nem határozható, nem kvantifikálható - már csak a tudásanyag változásai miatt sem) ismeretanyagból és semmiképpen sem kvantifikálható intuícióból, megérzésekből, művészinek is mondható kvalitatív elemekből áll.

    Ezért elmebaj az, amit itt olvashattunk.
  6. 2
    2014. február 10., hétfő 10:51
    Eléri? Itt kopogtat az ajtón! Meggyőződésem, hogy sokkal egyszerűbben ,a biztosan előálló bér- és presztizsfeszültségeket kiiktatva megoldható lenne az előmeneteli rendszer.A nagyobb baj az,hogy nincs értelme.
  7. 1
    2014. február 10., hétfő 10:29
    Összehasonlítható ezzel a rendszerrel az orvosok továbbképzési rendszere, ami évek óta megy. Ha szakvizsgánként nincs meg 5 évenként a 250 pont, ugrik a szakvizsga, a gyógyítási engedély, nem praktizálhat az orvos.
    Valamint, ha nem MOK tag, akkor is.

    Most a pedagógusokat is eléri?

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Mink András írása
Orbán nemzeti nagytőkései
Amit itt elértek, elég nekik
Magyar kivándorlók
Interjúk
Eötvös Péter, Nagy Bernadette
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Politika

még több Politika...

Narancs

Blog

még több cikk