A félholt félhold - Miért van polgárháború Irakban?

Publicisztika

A nemzetközi szervezetek mértékadó statisztikái szerint a 2003 óta zajló iraki polgárháborúnak eddig több tízezer, egyes források szerint százezernyi halottja, hasonló nagyságrendű sebesültje és többmilliónyi menekültje van. Az iszlám világ sajtójában általános vélemény szerint a polgárháború egyetlen és kizárólagos oka a Nyugat, jelesül az Egyesült Államok katonai invázióban kicsúcsosodó beavatkozása az ország politikai történéseibe, és a korábbi diktatórikus, de valamelyes stabilitást biztosító rezsim felváltása egy Amerikához lojális, de a káoszon úrrá lenni képtelen politikai vezetéssel.

A nemzetközi szervezetek mértékadó statisztikái szerint a 2003 óta zajló iraki polgárháborúnak eddig több tízezer, egyes források szerint százezernyi halottja, hasonló nagyságrendű sebesültje és többmilliónyi menekültje van. Az iszlám világ sajtójában általános vélemény szerint a polgárháború egyetlen és kizárólagos oka a Nyugat, jelesül az Egyesült Államok katonai invázióban kicsúcsosodó beavatkozása az ország politikai történéseibe, és a korábbi diktatórikus, de valamelyes stabilitást biztosító rezsim felváltása egy Amerikához lojális, de a káoszon úrrá lenni képtelen politikai vezetéssel. Ez a leegyszerűsítő megállapítás gyökeret vert a neokonzervatív politikát élesen kritizáló nyugati értelmiség gondolkodásában is, amely bőszen követeli a polgárháború kiváltó okának azonnali megszüntetését: a megszálló csapatok mielőbbi kivonását.

Vitathatatlan ténynek tekinthetjük, hogy az amerikai politika elszámította magát. Az invázió ahelyett, hogy az iraki társadalom etnikai-felekezeti arányait hívebben tükröző, igazságosabb politikai struktúrát hozott volna létre, a felekezetileg erősen megosztott országban felszabadította a mélyben izzó ellentéteket. Ám mielőtt ezért csakis és kizárólag az amerikai beavatkozásra hárítanánk a felelősséget, el kell gondolkodnunk azon, hogy a polgárháború fellángolása elkerülhető lett volna-e Szaddám Huszein uralmának fennmaradásával; s hogy vajon mi történik akkor, ha ennek az uralomnak a diktátor természetes halála vet véget. Nem szeretnék a "mi lett volna, ha" történelmietlen kérdés csapdájába esni. Ám a szunnita-síita felekezetek közti ellentétek csak Irakra jellemző, valamint általános jellemzői fontos információkkal vérteznének fel bennünket, hogy jobban megértsük a Közel-Kelet más, hasonló feszültségekkel terhelt országainak történéseit.

*

Bár a historizálás a nyugati kultúrkörben mára egyes konzervatív irányzatok sajátossága maradt, a történelmi szempontok mérlegelése az iszlám s ezáltal a szunnita-síita ellentétek jobb megismeréséhez elengedhetetlen. Mindenekelőtt azért, mert az iszlám másként viszonyul az időhöz. Az iszlám mint civilizáció (azaz az élet minden szegmensére kiterjedő totalitás) a történelem eseményeit is a vallás szemüvegén át nézi. A muszlim ember számára a múlt eseményeinek vallási üzenete van a jelen számára; ergo számára minden múltbeli esemény hic et nunc történik meg. Azaz, ami ezernégyszáz, ezer vagy száz éve zajlott le, egy muszlim számára - ha annak vallási értelmezése van - ma, maximum tegnapelőtt történt. Erre a kitérőre azért volt szükség, hogy belássuk: a következőkben felvázolt történeti események egy muszlim számára maga az élő hagyomány.

Muhammad Szálih sejk, a libanoni síita-szunnita közeledésért munkálkodó szervezet szunnita vezetője így fogalmazta meg a két felekezet közötti viszonyt: "Közös cél esetén időleges együttműködés a teljes megértés és elfogadás lehetetlenségével." A szakadás, amely az iszlámot két fő irányzatra szeli, immár 1400 éves, és a politikai hatalom feletti kérdésből vallási síkra terelődött: a teológiai, jogi különbségek pedig áthidalhatatlanok.

A síiták a teljes iszlám közösségen (umma) belül 10-15 százalékos kisebbséget alkotnak, de jó néhány évszázada többségben vannak Iránban, Irakban és néhány Arab-öböl menti területen. A többségi szunniták által képviselt államhatalom ellenzékeként a muszlimokat korán "hatalombitorlókra" (azaz szunnitákra) és "az igaz hitet képviselőkre" (azaz magukra) osztották. Vallási vezetőik sorozatos meggyilkolása, a szunnita Omajjáda- és Abbaszida-kalifák által kezdeményezett üldözési hullámok folyamatos védekezésre kényszerítették őket. Ezzel együtt fejlődtek magas szintre konspirációs képességeik. Ezek mindig a síita közösség segítségére voltak az illegitimnek tekintett szunnita többséggel és hatalommal szemben. A szunnita iszlám kalifátus virágkorában a központi területeken (a mai Irakban) kialakultak a síita vallási központok - a haditudósításokból nekünk is volt alkalmunk megismerni Nedzsef és Kerbela nevét. A 18-19. századra a déli vidéki lakosság a síita irányzat követőjévé vált.

Ez a népesség - az iráni Khúzesztán tartomány arabjaival azonos törzsekbe tartozó dél-iraki síita lakosság - a legutóbbi nyugati invázióig politikai és társadalmi értelemben is jogfosztott, háttérbe szorított helyzetben élt. Az első világháború előtti Mezopotámia a hanyatló szunnita oszmán birodalom része volt. A mandátumterület felett őrködő britek 1921 és 1926 között három egykori oszmán tartományból (a bagdadi, a bászrai és a moszuli vilajetből) hozták létre a mai Irakot. Ennek élére a vahabiták által Szaúd-Arábiából, majd a franciák által Szíriából elűzött szunnita Hasemita-dinasztia került, amelyet az oszmán katonai és polgári adminisztráció túlnyomórészt szunnita képviselői támogattak - a britek katonai jelenléte mellett. Az oszmán uralom után az ország déli felében lakó síiták függetlenséget követelve fellázadtak (ezzel egy időben az északi kurdok is), s a brit csapatoknak évekbe telt a terület pacifikálása.

Az ún. Thaurat al-'Isrínnek, azaz 20-as forradalomnak két máig ható, fontos következménye lett. A britek nem bíztak többé az ország lakosságának akkor is már a felét alkotó síita vezetőkben, és bár néhány díszsíita mindig képviseltette magát a törvényhozásban és a legmagasabb kormányzati körökben, az új ország adminisztrációja és erőszakszervezetei folytatták a szunnitákra épülő oszmán hagyományt. A síiták számára viszont a felkelés a vallási ideológia radikalizálódását hozta. Kezdetben még csak a Nedzsefben található vallási-oktatási központokban ugyan, de egyre határozottabban jelent meg a XX. századi síita politikai gondolkodás új irányzata: a Mahdi-várás passzivitása helyébe lépő, a vallástudóst mint politikai tényezőt középpontba állító elmélet. Bár máig az iraki Nedzsefet és mai első számú vallástudósát, al-Szísztáni ajatollahot tartják a várakozás álláspontját képviselő és az aktív politizálást elutasító, hagyományos irányzat központjának, illetve vezetőjének, az ötvenes évektől az al-Szadr család (Muhammad Báqir és Muhammad Szádiq al-Szadr) révén erősödött az aktív politizálást hirdető irányzat. Ennek jelentős lökést adott, hogy 1963-tól másfél évtizeden át Nedzsefben töltötte emigrációs éveit az iráni Khomeini ajatollah: itt dolgozta ki az Iránban 1979-től megvalósított iszlám állam elméleti kereteit.

Ezalatt Irak több rezsimváltást is megélt, a britektől függetlenedő monarchiát 1958-tól különböző baloldali kormányzatok követték, amelyek egyetlen közös jellemzője a síiták tényleges befolyásának hiánya volt. A hatvanas évek végére hatalomra került Baath-párti Tikriti-klán még a szunnitákon belül is egy szűk törzsi csoportra szűkítette a hatalomgyakorlók körét. Bár a hadsereg állományának összetétele tükrözte az ország vallási-felekezeti viszonyait (így jelentős volt benne a síita részvétel), a katonai vezetés és titkosszolgálatok a Tikritiek kezében maradtak.

*

Nem elhanyagolható tényező a síiták szociális elmaradottságának ténye sem. A Baath-rezsim erőteljes iparosításának eredményeképpen a déli síita parasztok tömegei zúdultak a városokba; ekkor lett Bagdad is síita többségű metropolis. Ennél nagyobb kitörési lehetőséget azonban a rendszer továbbra sem kínált számukra. Az iskolázottság statisztikái is a körükben voltak a legrosszabbak. Míg a hasonló elnyomásban részesülő kurdok a hetvenes években hol kaptak autonómiát, hol visszavonták tőlük azt, a síiták kirekesztettsége érintetlen maradt. A síiták továbbra is a hagyományos "jogfosztottak, gyengék" (musztad'afún) státusában rekedtek. A kitörésre csak szunniták kárára kerülhetett volna sor.

Ezért érte meglepetésként a szakértőket, hogy az 1980-ban kitört irak-iráni háborúban a dél-iraki síiták lojálisak maradtak Szaddám Huszeinhez. Ebben az iráni perzsa és iraki arab síiták közötti etnikai törésvonal hatása mutatkozik meg. Az iraki arab síitákkal szemben ugyanúgy megnyilvánult a perzsa felsőbbrendűségi tudat, mint a szunnitákkal szemben. De az iraki síiták saját államukkal szembeni lojalitását magyarázza az a tény is, hogy a múlt század nyolcvanas éveiben még egy sokkal szekularizáltabb síita társadalom nézett szembe a dilemmával: maradás a szülőhazában, vagy élet a hittestvérek vallási államában. A félelem az újonnan létrejött iszlám köztársaságtól erősebbnek bizonyult, mint az elnyomó Szaddám-rezsim elleni fellépés kockázata.

Az mindenesetre tény, hogy mindkét oldalon a legnagyobb véráldozatot a hadműveleti területek lakosai, azaz az iraki és iráni síiták hozták. Miként az is, hogy az iraki síiták mai gondolkodását a huszadik század második nagy felkelése határozza meg. Az első öbölháború után, 1991-ben a nyugati koalíció támogatására számítva fellázadtak Szaddám Huszein ellen. Szaddám azonban - az amerikaiak passzív jóváhagyása mellett - véresen leverte a felkelést. A síiták számára több tanulsággal is szolgált az esemény. Először is bebizonyosodott számukra, hogy hiba volt az Irakhoz való lojalitás az irak-iráni háborúban. Másodszor belátták, hogy a szunniták (Szaddámék) részéről nem várható semmilyen puhább álláspont. Harmadszor pedig elveszítették bizalmukat a Nyugatban.

Valahol itt rejlik annak magyarázata is, hogy nem hullott virágeső a síita városokba bevonuló amerikai és angol katonákra. Annak ellenére, hogy Irak inváziója történelmi lehetőséget adott a síitáknak: a hatalom közelébe kerülhettek és ebből a pozícióból minden korábbi sérelmüket artikulálhatták. A nyugati beavatkozás azonban csak a kukta fedelét nyitotta ki. A több évszázados ideológiai és több évtizedes társadalmi-gazdasági elnyomás feszültségét - miként a háború során kiderült - az elnyomó rezsim bármilyen külső vagy belső tényező okozta megingása a felszínre hozta volna.

Ezt támasztják alá a síizmus utóbbi két évtizedben tapasztalt térnyerésének tényei is. Kétségtelen, hogy amit II. Abdullah jordán uralkodó a "síita félhold" veszélyének nevezett, politikai realitás: a forradalmi Iránnal a háttérben Iraktól Bahreinen, Szírián és Palesztinán át Libanonig aktivizálódik a síita politika. Míg ideológiai szinten előretör a Khomeini ajatollah által végső formába öntött politizáló irányzat (a vallástudós abszolút hatalmát hirdető velajet-é feqíh gondolata), társadalmi téren a hagyományos "jogfosztott" állapotot önálló szociális és gazdasági intézményrendszer kiépítésével ellensúlyozó politikát láthatunk. Irakban azonban a szunnita minoritáson belüli törzsi kisebbség diktatúrája következtében nem volt lehetőség a síita társadalmi háttérintézmények hálózatának fokozatos kiépítésére: így az elnyomás bármilyen okból történő megrendülése szükségszerűen vonta maga után a felhalmozódott feszültségek eszkalációját. A síiták hatalomba katapultálását pedig ugyancsak szükségszerűen követte a szunnita szélsőségesek - mindenekelőtt a síitákat ősellenségnek tekintő és a Baath-rendszerben ugyancsak üldözött szalafita-vahabita mozgalmak - aktivizálódása. A két tényező együtt pedig polgárháborút jelent.

A szerző az iszlám vallásjog szakértője.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.