Scheiring Gábor

A jövő befejeződött

Az Orbán-alkotmány társadalompolitikája

  • Scheiring Gábor
  • 2011. április 14.

Publicisztika

Egy biztos: levágott kézzel senki sem fog tyúkot lopni. De máshoz se nagyon tud majd kezdeni. Akár ez a kissé drasztikus példa is eszünkbe juthat az új alkotmány (tervezetének) társadalompolitikai rendelkezéseit olvasva.

Nemcsak arra a mentalitásra gondolok, ami a szegénység kezelésében megnyilvánul az alaptörvény tervezetében, hanem arra a költségvetési szabályrendszerre is, amely gyakorlatilag nullára csökkenti a majdani kormányok gazdaságpolitikai mozgásterét. A "kéz nélküli állam" kétségkívül nem tud felelőtlenül osztogatni, de nem tud tenni sem a társadalmi igazságosság minimumának fenntartásáért. Az új alkotmányban a szociális jogok minden társadalmi csoportot (nem csak az underclass-t) érintő megnyirbálása együtt jár a gazdaságpolitikai alternatíva ellehetetlenítésével, s immár alkotmányos formát ölt a kormánypárt vakhite a neokonzervatív gazdaságpolitikában. Az alapító atyák úgy vélik, hogy a piac működéséhez a középosztálytól és a kitaszítottaktól szociális jogokat, a választópolgároktól pedig a változtatás lehetőségét kell elvenni. Pedig épp fordítva kéne tenni.

A költségvetési politika - hitelesség és hatalom

Ha jóindulatúan elvonatkoztatunk a közvetlen hatalmi motivációktól, azt is mondhatnánk, hogy az alkotmányozás a magyar gazdaság- és szociálpolitika elmúlt húsz évének kudarcaival szembesülve áldozza fel az önálló, aktív gazdaságpolitikát és hagyja a kelet-európai félperifériás piacokra a dolgok intézését. Az új alkotmány elfogadásával egyszer és mindenkorra lemondanánk a társadalom feléről-harmadáról, s velük egy igazságosabb társadalom esélyéről. Pedig ez sem a piaci szereplők, sem az Orbán által megcélzott felső középosztály számára nem lehet alternatíva.

A miniszterelnök még tavaly áprilisban, első nemzetközi sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy költségvetési ügyekben ókonzervatív. Ezt a krédót jól tükrözi az alkotmánytervezetben meghatározott gazdaságpolitikai intézményrendszer. Bekerült az adósságplafon és az adósságcsökkentési szabály, ennek védelme érdekében vétójogot kapott a Költségvetési Tanács (KT), az Alkotmánybíróság jogkörei pedig csökkentek. A felelős költségvetési politika és az adósságcsökkentés önmagában üdvözlendő célok, ám az új alkotmány szabályaival két gond is van: a kendőzetlen demokráciaellenes hatalmi motiváció, valamint a gazdaságpolitika rugalmasságának teljes feladása.

Az antidemokratikus jelleg egyértelmű: az alkotmánytervezet vétójogot ad a még jó ideig (akár 2022-ig) csak a mostani kormány érdekeit képviselő "új" KT-nak, és vétójogokat vesz el azoktól az intézményektől, amelyek a jelenlegi kormánytól független társadalmi kontroll eszközei lehetnének. A KT vétójoga a népszuverenitás elvének súlyos csorbulását jelenti. A tervezet egy a demokratikus kontroll alól évekre kikerülő szervezetnek ad közel kormánybuktatási lehetőséget, és ezt még csak nem is köti körülhatárolható, világos szempontokhoz. Elképzelhető például, hogy a kiadások szerkezetét érintő kérdésekben is vétózni fog a KT, tágan értelmezve saját szerepét. Ezeket az intézkedéseket talán még el lehet úgy adni, mint amelyek növelik a gazdaságpolitika hitelességét és megfelelő ellensúlyokat képeznek a mindenkori kormány felelőtlen költekezésével szemben. Az adótörvények nemzetközi viszonylatban is példátlan kétharmadossá tételénél viszont már kilóg a lóláb. Nincs az a neokonzervatív közgazdász, aki a költségvetés bevételi szerkezetének meghatározását ki akarná venni a mindenkori parlamenti többség hatásköréből. Itt kizárólag a jelenlegi kormánytöbbség kívánja megvonni a választópolgároktól a változtatás lehetőségét.

De tekintsünk el egy pillanatra a hatalmi motivációktól, és tételezzük fel, hogy a KT-ban valóban független szakértők ülnek majd. Az új alkotmány gazdaságpolitikai intézkedései ebben az esetben, pusztán szakmai szempontból megítélve sem állják meg a helyüket. A jóindulatú értelmezés szerint a magyar költségvetési politika hitelességének helyreállítására - a katasztrofális előzmények ismeretében - jócskán szükség van. A hitelesség ugyanakkor egyfajta merevséggel párosul, ami csökkenti a gazdaságpolitika mozgásterét olyan helyzetekben, amikor éppenséggel rugalmasságra lenne szükség.

Azt aligha vitatná bárki, hogy a kormányzat - többek közt prudens fiskális politikában megmutatkozó - hitelessége hosszú távon elengedhetetlen feltétele a sikeres gazdaságpolitikának. A kormányzat lépéseinek kiszámíthatósága növeli a gazdaság egyéb szereplőinek bizalmát, ezért az infláció leszorításában vagy a valuta stabilitásának megőrzésében kifejezetten pozitív szerepe lehet. Kétségtelen, hogy a saját kezét megkötő kormány nem fog felelőtlenül osztogatni. Ugyanakkor elképzelhetők olyan helyzetek, amikor szükség van a kényszerzubbony eldobására, és a bevételek elmaradásakor is extra kiadásokra van szükség (mondjuk egy újabb gazdasági válság vagy a 2020-as olimpia megrendezése esetén).

Észben kell tartani azt is, hogy a fiskális fenntarthatóság nem egyenlő a környezeti és társadalmi fenntarthatósággal, sőt ezek az alapelvek ütközhetnek is. Egy ilyen konfliktus esetén egyértelmű, hogy a környezeti és társadalmi fenntarthatóság mellett kell letenni a voksot. Néhány százaléknyi költségvetési hiány elfogadható ár olyan, az oktatásba vagy a megújuló energiaforrásokba történő beruházásokért cserébe, amelyek a jövő generációk életesélyeit jelentősen javítják. Ha okos a kormányzás, hosszú távon ezek a beruházások a fiskális fenntarthatóságot is erősítik. A jelenlegi alkotmánytervezet a fiskális fenntarthatóságnak indokolatlanul ad elsőbbséget, ami évtizedes perspektívában a gazdasági fejlődést, ezen keresztül pedig a költségvetési bevételek bővülését veszélyezteti.

De az új költségvetési szabályok nemcsak túl merevek, hanem az Európában (Lengyelországban, Németországban, Svájcban) érvényes plafonszabályokkal összehasonlítva hiteltelenek is. A lengyel államadósság 1998 óta még egyszer sem érte el az alkotmányban meghatározott GDP-arányos 60 százalékot, tehát a féket még egyszer sem kellett behúzni. Ezzel szemben Magyarországnak a jelenleg 80 százalék felett járó államadósságát azonnal el kell kezdeni csökkenteni, ami mindenféle előkészületet, hitelt érdemlő társadalmi egyeztetést ellehetetlenít a témában. A tavalyelőtt megszavazott német alkotmánymódosítás szerint az éves strukturális hiányt a GDP 0,35 százalékára kell levinni. Ám ezt 2016-ig kell megtenni - olyan lépésekben, amelyek figyelembe veszik a gazdaság ciklikusságát és a rendkívüli helyzeteket. A strukturális hiányba nem számítandók bele a rövid távú kihelyezések és a munkanélküliség emelkedése esetén az automatikus stabilizátorokra fordított kiadások. A magyar adósságcsökkentési szabály viszont drasztikusan csökkenti a gazdaságpolitika mozgásterét, anélkül, hogy nyitva hagyná a visszaút lehetőségét egy esetleges paradigmaváltás esetén.

Társadalmi hatások: a kidobált homokzsákok

Nyugat-Európában az euró bevezetéséhez szükséges hiánycsökkentést sikerült viszonylag kevés konfliktussal, társadalmi paktumokkal megvalósítani, Magyarországon ez az út jelenleg elképzelhetetlennek tűnik. Az is egyértelmű, hogy az adórendszer változtathatatlansága esetén csak a kiadásokon lehet tovább spórolni, márpedig az alkotmánytervezet kétharmadhoz kötné az egykulcsos adórendszer megváltoztatását. A kisebb tortáért egyre élesebb harc fog folyni a társadalmi csoportok közt. Úgy látszik, az alkotmányozó kétharmad már el is döntötte, ki lesz a vesztes ebben a küzdelemben: a munka világán kívül rekedtek, valamint a bérből és fizetésből élők.

Az alkotmánytervezetbe a gazdaság alapszerkezetének meghatározásához sem a szociális, sem a környezeti elem nem került bele, holott erre számos nemzetközi példát találunk. Németország alkotmánya kimondja, hogy a Német Szövetségi Köztársaság szociális állam. A szlovák alkotmány azt rögzíti, hogy az ország gazdasága a szociális és a környezetet védő piacgazdaság alapelvein nyugszik.

A szociális jogok megnyirbálása nemcsak az alacsonyabb jövedelmű osztályok életét nehezíti meg, hanem a középosztályét is. Egyértelműen munkavállaló-ellenes az egyenlő munkáért egyenlő bér elvének kikerülése, vagy a biztosítási jogviszonyok alkotmányos garanciáinak leépítése. Míg sok formai elemben az alaptörvény a német modellt követi, társadalompolitikai rendelkezéseiben még csak a középosztály státuszfenntartását sem hajlandó garantálni - pedig ez a német (kereszténydemokrata) jóléti modell sajátja. Nemcsak a szociális segély kerül veszélybe, hanem a munkaviszonnyal szerzett juttatások is: a táppénz, az álláskeresési járadék, a gyed. Az egészséghez való jog helyett mindössze az annak megőrzéséhez való jogot említi a tervezet.

A munka világán kívül rekedteket pedig tényleg csak a léghajóból kidobandó homokzsákokként kezeli a kodifikátor. Felfoghatatlan paradoxon, hogy az alaptörvényből kikerül a munkához való jog, miközben a munkavégzés kötelessége bekerül. Az új világban tehát mindenkinek dolgoznia kell, de a munkalehetőség megteremtése teljes egészében a piac feladata lesz. A hab a tortán a szociális juttatások "közösség számára hasznos tevékenységhez" kötése. Az állam nem ad munkát, de akinek a munkaerőpiac sem ad, segélyre se számítson. Az idézett kitétel szélsőséges esetben a táppénz, a terhességi-gyermekágyi segély vagy az árvasági ellátás összegének csökkentését vagy akár megszüntetését is jelentheti. Mindeközben a felzárkózás esélyei is megcsappannak: a középfokú oktatásról szóló rendelkezések (nem kötelező, csak mindenki számára hozzáférhető) megágyaznak a tankötelezettségi korhatár leszállításának.

Az előbbiek fényében már csak "apróság", hogy az alkotmányból továbbra is hiányozni fog a lakhatáshoz való jog, pedig erre a nemzetközi gyakorlatban ismét számos példát találunk. Finnország a lakhatási jogot alkotmányba foglalta. A portugál, a spanyol és a svéd alkotmányban mind a jog, mind e jog biztosításának állami kötelezettsége szerepel.

Jelenlegi formájában ez az esélymegvonás alkotmánya. Elveszi a demokratikus alternatíva esélyét a gazdaságpolitikában és a társadalmi felzárkózás esélyét a szociálpolitikában. Úgy tűnhet, hogy a kormány saját állampolgárainak jogait áldozza fel a tőkeérdekek jobb érvényesülése érdekében, de valójában az új alkotmány a piaci szereplőket sem kecsegteti sok jóval. Az adósságszabály alkotmányos rögzítése első látásra csábító lehet, de annak hitelességi problémái, meg az alkotmány gazdasági szabályokban is megnyilvánuló antidemokratizmusa elriaszthatja a hosszú távon gondolkozó piaci szereplőket. Az, aki nemcsak az olcsó munkaerőt, hanem a munkaerő képzettségét és a társadalmi stabilitást is szempontnak tartja üzleti döntései során (és a többség épp ezt teszi), nem fog örülni Orbán Viktor alaptörvényének.

Örök kasztok

Az Orbán-alkotmányból kirajzolódó társadalompolitikai vízió és a modern demokratikus társadalmak között mélységes szakadék tátong. Amikor a 20. század legnagyszerűbb vívmánya, a szociális állampolgárság a kukában végzi, amikor az univerzális alapjogok helyett a közösséghez való hozzájárulás feltételéhez kötött közszolgáltatások jelennek meg, amikor a dologházak világát megidéző foglalkoztatási alapnormák eresztenek gyökeret (az állampolgárnak kötelező dolgozni, viszont az államnak munkát biztosítani nem), akkor a középkor társadalomképe győzedelmeskedik a modernitás felett. Valóban, a demokratikus jóléti állam és a piacgazdaság kombinációjának modellje ezer sebből vérzik: ám erre a lehető legrosszabb válasz a hátraarc. A szociális állampolgárság, az ökológiai fenntarthatóság és a jövő generációkért viselt pénzügyi felelősség alkotja az ökopolitika társadalomfilozófiájának magját. Orbán éppen most készül kidobni ennek alapvető kellékeit, s inkább a modernitást eleve tagadó Keletre tekint, a hierarchiák és az örök kasztok világára. Nem muszáj követnünk: lehet a kétharmadból egyharmad.

A szerző az LMP országgyűlési képviselője.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.