Az ártatlanság kora

Az LMP, a néhai Fidesz, meg a reálpolitika

  • Hegedűs István
  • 2010. április 22.

Publicisztika

Szögezzük le az elején, hogy az idei parlamenti választások első fordulója, ahogy már előre sejtettük, földcsuszamlásszerű fordulatot hozott a magyar pártrendszerben. A lehangoló összképen belül az egyetlen üdítő kivételt, zöld színfoltot a Lehet Más a Politika lefordíthatatlan nevű, párttá tömörült civil mozgolódás meggyőző eredménye jelentette.

Negyedik erőként mostantól ez a csapat biztosíthatja, hogy a politikai játéktér jóval izgalmasabbá váljon, mintha csupán a nagyobb pártformációk előre kiszámítható, sablonos, mégis feszült és cseppet sem szerelmi háromszögelését figyelhetné közelről a közönség.

*

Az LMP betörése a parlamentbe sokakat a Fiatal Demokraták Szövetsége húsz évvel ezelőtti, rendszerváltós sikerére emlékeztet. "Ma az LMP az egykori Fidesz", hallani sokfelől. Ezt a tézist számos hajdani, ma az új szervezetben politizáló fideszes terjeszti, a győzelem örömét mélyen átélve, s felidézve a régmúlt mámorító emlékeit. Kétségtelenül "őszintén, komolyan" - ahogy valamikori pártjuk egyik jelszava csábított voksolásra a plakátokon 1990-ben. A kínálkozó analógia menthetetlenül rögzül a szimpatizánsok fejében, hogy aztán a politikai közbeszéd sztereotípiái közé is előbb-utóbb bekerüljön. Hadakozni ellene máris reménytelen vállalkozás.

Pedig a logikusnak tetsző párhuzam erősen sántít. A szigorúbb összehasonlításból - és, remélem, nem csupán fel-feltámadó időskori ellennosztalgiám hatása alatt - egyáltalán nem a friss sikersztori megálmodói és kivitelezői jönnek ki győztesen. A félreértések elkerülése érdekében itt és azonnal érdemes tisztázni: az összevetés célja nem a köldöknéző játszadozás és távolról sem az újoncok kioktatása, leszólása, hanem hogy az elhamarkodott analógia (ami a későbbi nagyszerű sikereket is mintha megelőlegezné) a tudatlanság fátylával takarja le a lényegi szervezeti és politikai problémákat. Köztük a legfontosabbat: a pártfejlődés eddigi sajátosságai éppen az LMP politikai túlélését akadályozhatják.

Kezdjük azzal, hogy a Fidesz legkevesebb három országosan ismert ifjú politikussal rendelkezett az első szabad választások idején, míg az LMP esetében az országos lista első helyezettje az egyetlen vezető, akinek nevét a választók talán nagyobb számban megjegyezték. A pártpolitikai versenyben oly fontos személyes azonosulás lehetősége az állampolgárok számára akkor már megadatott, a rokon- és ellenszenvek a fideszes "bikaborjakkal" szemben kikristályosodtak - mai állítólagos inkarnációjánál viszont a vonzás és a taszítás viszonyrendszere szinte teljesen hiányzik. Akkor a Fidesz két éven keresztül edződött a demokratikus átmenet viharaiban, a régi rendszerrel szembeni küzdelmekben, látványos tüntetésekkel és drámai beszédekkel hívta fel magára a figyelmet, karakteresen politizált az ellenzéki, illetve a nemzeti kerekasztal-tárgyalásokon, a táguló nyilvánosság keretei között pedig szakmai vitákban is megmérettetett. Ne legyünk igazságtalanok, a rendszerváltás mindent felkavaró forgatagát nem kérhetjük számon korunk leharcolt világától. Ám ettől még igaz: húsz éve nem egyszerűen ismertebb volt a Fidesz, mint ma az LMP, hanem már kiélezett politikai helyzetekben is bizonyított, legalábbis a szavazói szemében. Míg a Fidesz a vele akkor hasonló ideológiai területen, a térfél közepén focizó, de erősebb, egyszerre szövetséges és versenytárs SZDSZ mellett is bejutott az Országgyűlésbe, addig most az LMP óriási szerencséjére hirtelen kitágult a párt körül a választói tér, és nyilvánvalóan rengeteg "igen, de" szavazatot is bezsebelt, ahogy riválisai egymás után végzetesen lesérültek körülötte. Hozzá kell tenni, hogy a Fidesz ideológiailag önmagát már 1989-ben alternatív, liberális, radikális szervezetként elég pontosan meghatározta, saját helyét az akkori pártpolitikai palettán világosan kijelölte, és tisztázta világnézeti hozzáállását a jobb- és baloldalon fellépő, régi és új csoportosulásokhoz. A Lehet Más a Politika ennél szégyenlősebb: nemzetközileg ugyan világos a zöld orientáció, ám itthon meglehetősen homályos a kép.

Van még más is. Az egykori Fiatal Demokraták Szövetségének frakciójával ellentétben most a majdnem negyvenesek lesznek a meghatározó arcok. Az LMP vezető garnitúrája egyáltalán nem az egyetemi vizsgákról vagy szinte a semmiből érkezik a parlamentbe: civil szervezeti tevékenységükön túl sokan megmártóztak a pártpolitizálásban, még ha nem is közvetlenül az első vonalban. Ez a tapasztalatszerzés önmagában messze nem baj, sőt előny - csak éppen nem fér össze teljesen a Fidesznél még igaznak tekinthető ártatlanságmítosszal, az "új fiúk vagyunk" retorikával. Az LMP tagsága persze ettől még meghökkentően fiatal és fiatalos, de választóik öszszességükben aligha köthetők egy szűk generációhoz - ahhoz egyszerűen már túl sokan vannak. Amúgy vigyázni kell: a Jobbik bulijain is sok az első szavazó. Nem árt a további óvatosság sem: alig nyolc éve az akkor vesztes, most visszatérő miniszterelnök nevét skandálta a legtöbb bombázó tini. A szavazatmennyiséget tekintve most háromszoros a fölény a Jobbikkal és hétszeres a többlet az LMP-vel szemben: a Fidesz valójában minden egyes választói korosztályban nyerni tudott. (Az MSZP politikájának az ifjúságra gyakorolt vonzerejét ezúttal ne firtassuk.) Elképzelhetetlen, hogy az LMP a "Mi vagyunk a fiatalok pártja!" jelszavával lépjen fel, a Fidesz azonban még az ezredfordulón is, már kormánypártként, kereszténydemokratákkal kiegészülve a Listen to Your Heart zenéjét nyomatta a kongresszusán.

De ez még nem minden. A Fidesz 1990-ben már túl volt a vezetőség és a belső ellenzéke - a szervezeten belüli hierarchikus viszonyokat bíráló csoport, a bázisdemokraták - közötti első összecsapáson. A választott csúcsszerv, amelyet ugyanúgy hívtak, mint most az LMP-ben, a Választmány éles és elhúzódó küzdelmekben őrizte meg irányító szerepét a közvetlen demokrácia követelésével fellépő radikális párttagokkal szemben. Az LMP viszont a szervezeten belüli döntéshozatalt, legalábbis elvileg, a tagság állandó részvételére alapozza. Márpedig a Fidesz esetében éppen az önállósodó parlamenti frakció politizálása növelte meg látványosan a párt presztízsét az országban.

Felmerülhet az a látszólag döntő ellenérv, hogy a 90-es fideszes helyzetleírás a későbbi nagy átalakulás és a 94-es választási kudarc fényében értelmezhetetlen ellen-analógiává válik. Csakhogy éppen itt van a kutya eltemetve. A mentálisan felkészületlenebb LMP a közelgő belső és külső politikai veszedelmekkel szemben védtelenebbnek látszik: elég néhány, ám belül kezelhetetlen konfliktus, és az egész társaság szedheti a sátorfáját.

*

Sokáig nem lehet elmenekülni a szereplés és a pozícióvállalás elől. Nyilván az is fontos dilemmának tetszik, hogy mennyire a parlamenti politizálást vagy inkább a grassroot akcionizmust részesítse előnyben a párt, vagy hogyan kombinálja a kettőt. Doktriner alapállásból ilyen és hasonló ellentétpárokon jól össze lehet veszni, bár maga az élet ezeket az álvitákat gyorsan lezárhatná. A bázisdemokratikus döntéshozatal csak bonyolítja a helyzetet. Egészen más információs szintre kerülnek a professzionalizálódó politikusok, mint a szabadidejükben lelkesedő aktivisták, akik könnyen gyanút foghatnak, ha a vezetők szűk klikkjének kialakulását érzékelik. Márpedig minden szervezetben létrejönnek informális hatalmi viszonyok, még akkor is, ha a régi pártpolitológiai tétel, az oligarchizálódás törvénye a mezei tagság jogosítványait és szervezeten belüli mozgásterét túlzottan negligálta. Például amikor a párteliten belüli törés egymással vetélkedő csoportok születését eredményezi, a tagok általában csatlakoznak valamelyik táborhoz, sőt éppen azért keresik kegyeiket a rivalizáló vezetők, hogy segítségükkel domináns helyzetbe kerüljenek.

Ha a mostani nagy siker következtében megszilárduló belső kohézió ellenére igazak a "liberális" és "kisgazda" tendenciák létezéséről szóló pletykák és kombinációk, akkor már a parlamenti bizottsági helyek eloszlásánál is kialakulhatnak komolyabb nézeteltérések az LMP-ben - ahogy ez a Fidesznél bekövetkezett. Frakcióvezetőt a házszabálynak megfelelően ráadásul mindenképpen választani kell; az ő befolyása a csapaton belül alaposan megnő, kívülről pedig pártelnök híján őt fogják a szervezet főnökének tekinteni. Mindenféle agyafúrt belső szabályt ki lehet találni a posztok igazságosnak hitt feltöltésére és az egyéni karrierutak megnehezítése érdekében: meghatározott idejű megbízás és kötelező rotáció, rendszeres beszámoltatás a tagság bevonásával, párton belüli (online) szavazás, aminek eredménye kötelező a képviselők számára, objektívnek gondolt teljesítménymérés és így tovább - ám a merev szervezeti és működési előírások gyorsan szembekerülhetnek az informális hatalmi viszonyokkal és a belső racionalitással egyaránt. A (nyugat)német zöldeknél mindezek a fegyelmező módszerek a nyolcvanas években a gyakorlatban hamar megbuktak. És bár a Fidesz parlamenti csoportja egyáltalán nem bázisdemokrata alapon működött, annyi szervezeti romantika még tapadt tagjaihoz, hogy első frakcióvezetőjüket csak egy évre választották meg - hogy aztán 1991-ben eltöröljék e fölösleges önkorlátozást.

Demokratikus pártoknál alapvető, hogy ki hozza a legfontosabb döntéseket: a szervezeti kérdések összegabalyodnak a nagypolitikai stratégiaalkotással. A bázisdemokratikus, befelé forduló szubkultúra, "a mi mások vagyunk, mint a régi, betokosodott pártok" magabiztos hitvallása, a többiek korrupciójával szembeni bátor fellépés egyelőre mind az "egyedül vagyunk" büszke azonosságtudatát erősíti. A sem "ezekkel", sem "azokkal" nem mutatkozó, másokkal nem paktáló/együttműködő magatartás ugyanakkor összeütközésbe kerülhet a való világ játékszabályaival, és kiszoríthatja a kispártot a politikai élet fősodrából. A kilencvenes évek közepén a Die Grünen realistái, szakítva a szervezeten belüli fundikkal, nyilatkozatban fejezték ki készségüket az ország kormányzására: értelemszerűen ehhez koalíciót kellett kötniük egy másik párttal, ami ebben az esetben a szociáldemokrata pártot jelenthette. Mindehhez nem árt egy olyan politikai iránytű sem, mint amilyet a Fidesz számára a két nagyobb rendszerváltó párt közötti népi-urbánus kulturális ellentét nyomasztó hatására fogant elvált szülők gyermeke jelszó, azaz a belga identitás jelentett az ideológiai csatamezőn. Ennek az eredetileg befogadó koncepciónak a segítségével szilárdulhatott meg a legfőbb kormánypárthoz, illetve a másik liberális párthoz fűződő elvi alapállás és érzelmi viszony - mindaddig, ameddig vezető politikusai hittek saját konstrukciójukban.

*

Az LMP-nek is sürgősen ki kell alakítania álláspontját arról, hogy mit is gondoljon a kétharmados többségre támaszkodó eljövendő Fidesz-korszakról. Az első próbatételen gyorsan átesett a párt, amikor határozottan nemet mondott a szocialisták visszalépési és visszaléptetési javaslatára. Noha a szimpla összeadás alapján a fideszes jelöltekkel szemben a nyolc-tíz választókerületi egyéni győzelem esélye a második fordulóban nem tűnt reálisnak, sohasem fogjuk megtudni, vajon egy felfokozott hangulatú kéthetes kampány változtathatott-e volna a két párt szavazóinak egymás iránti ambivalens attitűdjein, illetve ezúttal is a jobboldali tábor tudott volna sikeresebben mozgósítani. Úgy tűnik, az LMP vezetőségének egyhangú döntése - némi számolgatás mellett - alapvetően "a senkivel sem egyezkedünk" (bukott kormánypárttal pláne nem) némileg gyermeteg hevületén alapult, és egyáltalán nem hosszú távú reálpolitikai stratégiai megfontolásokon. A társaság mindeddig csak önmagára koncentrált, arra, hogy vezető politikusai átléphessék a parlament küszöbét, s így az első forduló után meglepetésszerűen támadt alapvető dilemmára nem készülhettek fel eléggé.

Csakhogy itt felvetődik legalább két kérdés. Az első, hogy közrejátszott-e az elutasító reakcióban az a vágy, hogy nehogy ők is olyan helyzetbe keveredjenek, mint a szocialisták erőterében kivérzett SZDSZ. Ha igen, az óvatosság érthető, ám az önállóság és a liberális párthoz képesti másság bizonygatásának kényszere, fóbiája éppen a rossz és görcsös döntések előhírnöke lehet. A második, hogy lehetett volna más a politika. Vagyis az LMP választási üzenetei közé felrakhatta volna azt az ígéretét, ami már a nagypolitikai térbe való belépőjét jelenti, olyasmi szöveggel, miszerint a cél a szocialista kormány leváltása és a Fidesz túlzott győzelmének megakadályozása. Pontosabban: bármely politikai erő egyedüli kétharmados többségének blokkolása, elvi alapon. Mivel az első kívánság április 11-én megvalósult, ki lehetett volna próbálni, végrehajtható-e még a második feladat is. Mégpedig éppen az esetleges új kétharmados törvények és egyben az LMP befolyásának növelése érdekében: persze csak akkor, ha a kormányzópárt kész lesz a kompromisszumokra és a Lehet Más a Politika elfogadott javaslatai garantálják az államrendszer demokratikus működését.

Ehhez azonban egy olyan alternatív LMP kellett volna (valószínűleg egy másik idősíkon), amelyik most már az igen vagy nem döntéseinek a következményeivel alaposan kalkulál. Például azzal, amit kampányfőnöke maga hozott szóba egy rendezvényen, hogy a Fidesz-KDNP-pártszövetség az önkormányzati választási törvény átírásával kiiktathatja a rendszerből a kompenzációs mechanizmust, és így kiejtheti a kisebb politikai erőket a helyi képviselő-testületekből. Emlékeztetőül: a Fidesz 1990 őszén jelentős sikereket ért el Budapesten és a vidéki városokban. Helyhatósági jelenlét nélkül viszont az LMP helyzete magányosan szinte reménytelenné válhat: a szervezet vezetői még abba is belekényszerülhetnek, hogy egy másik ellenzéki párttal, a szocialistákkal közös egyéni jelölteket indítsanak.

*

A politikai szüzesség megőrzése az illetéktelen behatolókkal szemben erényes viselkedés. Az ártatlanság látszatának megőrzése a professzionális politika világában egy darabig ügyes trükk. Ám az elhúzódó szüzesség (vagy a már megszerzett tapasztalat kínos eltitkolása) idővel több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz: szimpla politikai amatörizmus. Túlzás azt állítani, hogy a 21. században már nincs értelme bal- és jobboldaliságról beszélni: Amerikától az Európai Parlamentig - jobb kifejezések hiányában - a pártversenyben és a szavazók fejében még mindig érvényes a hagyományos ideológiai felosztás. A zöldek saját identitása politikai témaválasztásaik révén úgy is biztosítható, hogy nem folytatnak struccpolitikát az örökölt törésvonalakat látván. Így érdemük a magyar politikai életet mérgező túlzott polarizáció felszámolásában akár elévülhetetlen is lehetne.

Parlamenti választások és kormányváltás idején beköszönt az illúziók kora. Egy rövid pillanatra a Zeitgeist átadja magát a reménynek: hátha a kétharmados többségével élni akaró, mégis becsületes és mértékkel változtató Fidesz mellett felnő a politikailag nagykorúsodó, ám továbbra is megvesztegethetetlen LMP. Attól tartok, nemsokára jóval alacsonyabbra tesszük a mércét, amint nagy svunggal beindul a fideszes Sturm und Drang, az új pártban pedig a fundamentalista, "igazi" bázisdemokrata szárny hőzöngeni kezd a reálpolitikai fordulattal kísérletező parlamenti képviselőik manipulációin felháborodva.

Vissza a jövőbe? Akkor legyen inkább az optimistáknak igazuk: kétszer nem léphetünk ugyanabba a folyóba. És tanuljunk már meg végre négy dimenzióban gondolkozni!

A szerző szociológus, 1990 és 1994 között a Fidesz parlamenti képviselője.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Rovások az ajtófélfán

A hazai transznemű emberek kétharmadát kezelő orvost és kollégáját négy hónapja fogva tartja a rendőrség. A nyomozók a tanúként kihallgatott pácienseknek azt mondták, ez az eljárás nem ellenük irányul. Ám amióta tart, a többi orvos bizonytalansága és a megváltozott szabályok miatt ezek az emberek nehezen jutnak hozzá a gyógyszereikhez.