Pócs Tamás

Az örökösök felelőssége

Néhány szó a Magyar Természettudományi Múzeumról

  • Pócs Tamás
  • 2011. március 10.

Publicisztika

Jövőre lesz 210 éve, hogy Széchényi Ferenc gróf, Széchenyi István apja 17 ezer kötetes könyvtárát a nemzetnek ajándékozta, és ezzel megvetette a Magyar Nemzeti Múzeum alapjait. A múzeum, benne a Természettudományi Múzeum története nagyjaink és egyszerű polgáraink áldozatkészségének története.

Egy évvel később, 1803-ban a gróf felesége, Festetich Julianna ásványkollekciója odaadományozásával alapította meg a természettudományi gyűjteményt, amely 1811-ben őslénytani gyűjteménnyel gyarapodott. József nádor 1818-ban megvásárolta a múzeum számára a "magyar Linné", azaz Kitaibel Pál bennszülött növényfajaink leírója nevezetes gyűjteményét. József nádor támogatásának köszönhető az is, hogy Pollack Mihály 1836-ban megbízást kapott a Nemzeti Múzeum megtervezésére - az építkezés 1837-ben el is indult.

Az 1838-as nagy pesti árvízzel elkezdődött a múzeum megpróbáltatásainak története is. A pesti Papneveldében ideiglenesen elhelyezett gyűjteményt a magasabban fekvő, szintén Pollack Mihály által épített Ludoviceumba (Ludovika Akadémia) mentették, ahonnan az árvíz után végre bekerülhetett a Nemzeti Múzeum nagyszerű épületébe.

Nehéz lenne felsorolni, hogy a sok adományozó meg a múzeum tudósai és a magyar állam hogyan és mennyivel gyarapították a gyűjteményeket és ezzel a nemzeti vagyont és kulturális örökségünket. A Millennium évére, 1896-ra a természettudományi gyűjtemény már egymillió példányt számlált. Azóta a gyűjtemények gyarapodásával ezek a részlegek külön, többé-kevésbé ideiglenes helyekre költöztek. Az Állattár a Baross utca 13.-ba, egy múzeumnak nem alkalmas, de legalább önálló épületbe, a Növénytár 1905-ben a Magyar Tudományos Akadémia padlásterébe, később a városligeti Vajdahunyad-várba, majd onnan a Néprajzi Múzeum Könyves Kálmán körúti épületébe. Az Ásvány- és Kőzettár és az Õslénytár a Nemzeti Múzeum klasszikus épületében maradt.

Gyűjtemények, tudósok

A nagyközönség előtt a természettudományi gyűjtemények a kiállításokban mutatkoznak meg - ezek a múzeum nevelési-oktatási célra készült kirakatai. Az idősebbek talán emlékeznek még az ötvenes években a Nemzeti Múzeum épületében rendezett Afrika-kiállításra, az ásvány- és rovarkiállításokra. Ezek sajnos a gyűjteményekkel együtt 1956-ban a szovjet belövésektől elpusztultak, csakúgy, mint az akkor már a Baross utcai épületben lévő Állattár teljes madár-, hal- és puhatestű-gyűjteménye (több mint félmillió példány): az épületre november 4-én gyújtóbombák hullottak.

Talán nem elegen tudják, mit is gyűjtöttek össze az 1933-ban a Nemzeti Múzeum keretében önállóvá vált Természettudományi Múzeumban, és milyen munka folyik ott. Az öt gyűjteményben (Ásvány- és Kőzettani tár, Õslénytár, Növénytár, Állattár és Embertani tár) összesen csaknem tízmillió gondosan preparált, fajára nézve meghatározott példányt raktároznak és védenek, szakszerűen, tudományos rendszerben. Az intézmény a világ nagy múzeumainak sorában előkelő helyet vívott ki magának. Tudós szakemberei leírták és leírják, vizsgálják a hazai ásványkincseket, őslénytani leleteket, a világ minden részén végzett gyűjtőexpedíciók állat- és növényfajait, embertani leleteit. Itt sikerült rekonstruálni a bükki Subalyuk neandervölgyi kislányának vagy egy honfoglaló magyar vitéznek az arcvonásait. Az intézmény számos munkatársa világviszonylatban is vezető szakember, a földkerekség minden részéről érkeznek hozzájuk anyagok a tudományos feldolgozás igényével. Fontos volt a hazai növény- és állatvilág részletes kikutatása - Jávorka Sándor két évtizedes munkája eredményeként jelent meg a többkötetes Magyar flóra, majd Csapody Vera illusztrációival ennek képes albuma. Számos kötetben látott napvilágot a Magyarország állatvilága sorozat. Régóta folyik hazai nemzeti parkjaink sokszínű élővilágának részletes, monografikus leírása. De a világszerte zajló biodiverzitás-kutatásban, az élővilág sokféleségének felmérésében is serényen közreműködnek a múzeum szakemberei. A globális felmelegedés és az őserdők pusztulása miatt a Föld élővilága kritikus helyzetben van. A legnagyobb fajgazdagságú helyek génmegőrzése érdekében elengedhetetlen az élővilág részletes megismerése, hiszen a földkerekség növényfajainak harmada, a rovarok, a mikroszkopikus gombák még sokkal nagyobb része ismeretlen. Az emberiség számára hasznos élőlények, például a trópusi gyógynövények hasznát is csak kis részben ismerjük. Az ízeltlábúak (például rovarok, atkák) nyilvántartása a növényvédelem és az állati paraziták elleni védekezés szempontjából is fontos. A Természettudományi Múzeum szakemberei dolgozták ki a ma már országosan működő rovarfénycsapda-hálózatot, amellyel előre lehet jelezni a termesztett növények kártevőinek tömeges megjelenését. Nagy nemzetközi tekintélyre tett szert az itt dolgozó talajbiológiai kutatócsoport az erdei avarlebontást végző talajlakó atkák, ugróvillások, száz- és ezerlábúak kutatása területén. Újabban a múzeum tudósai a fajok evolúciójának, rokonsági kapcsolatainak tisztázása céljából molekuláris módszereket is alkalmaznak, és DNS-vizsgálatokat is végeznek; nemzetközi projektekben igyekeznek megalkotni a fajok kialakulásának törzsfáját; a világ minden részén gyűjtőexpedíciókon vesznek részt. A múlt században önfeláldozó munkájukkal olyan gyűjtők gazdagították a múzeumot, mint az Új-Guineát megjárt Bíró Lajos, vagy a Kelet-Afrikában kutató Kittenberger Kálmán és gróf Széchenyi Zsigmond; Molnár Gábor Brazíliából, Kaszab Zoltán Mongóliából, Topál György Indiából gyarapította a gyűjteményt. Az utóbbi évtizedekben a Balkán-félsziget országaiban, Koreában, Vietnamban, Tajvanon, Kubában, Kenyában és Tanzániában folyik hasonló munka. A múzeum számos, az Európai Unió által támogatott nemzetközi tudományos program résztvevője. Tudósai évente átlag 200 tudományos közleményben adnak hírt eredményeikről.

A teljesség felé

Hiányos lenne a kép, ha nem beszélnénk a Természettudományi Múzeum közművelődésben betöltött szerepéről. Ma aligha hangsúlyozhatjuk eléggé a természettudományos képzés és ismeretterjesztés fontosságát. Az emberiség fordulóponthoz érkezett, felélte tartalékainak nagy részét. A globális felmelegedés és más környezeti károk lehetséges elhárításától és energiakészleteink jobb, okosabb kihasználásától függ a következő nemzedékek jövője. Ez csak úgy valósítható meg, ha környezettudatos társadalmat formálunk, s ennek kulcsa az ifjúság nevelése. Ebben nagy szerepe lehet a természettudományi múzeumok által terjesztett ismereteknek. A mi múzeumunk ifjú látogatói - az összes látogató közel kétharmada tanuló - szinte játszva, interaktívan ismerkednek meg az élő és élettelen környezettel, a biodiverzitás, az ökológiai lábnyom fogalmával, a természeti környezet védelmének jelentőségével. Az állandó kiállításoknak - az 1996-ban megnyílt, Ember és természet Magyarországon címűnek: ezt építették most újjá Sokszínű élet címmel - eddig két és félmillió látogatója volt. De az intézmény időszakos kiállításokon (például a dinoszauruszokról szólón) és más helyeken is terjeszti a természettudományos ismereteket. A múzeum szakemberei múzeumi iskolai órákat tartanak - csupán tavaly 700 gyerekfoglalkozást -, és a tanárképzésben is közreműködnek. Kutatói középiskolásoknak, szakdolgozó egyetemi hallgatóknak, doktoranduszoknak adnak szaktanácsot, és ismertetik meg őket a múzeum tudományos anyagával.

A múzeum értékes, ám hányatott sorsú gyűjteményeit sokáig három helyen őrizték. Az első tervek arról, hogy - a bécsi, párizsi, londoni, chicagói és más nagy természettudományi múzeumok mintájára - egyetlen, önálló épületben helyezzék el őket, a múlt század elején fogalmazódtak meg. Ez az idea végül az 1993-ban, Mádl Ferenc minisztersége alatt született kormányhatározattal látszott testet ölteni, amely a volt Ludovika Akadémia épületegyüttesét jelölte ki a múzeum egységes, új helyéül. Az építkezés 1995-ben indult meg a Ludoviceum egy időben mozinak is használt, leégett és újjáépített lovardájában, hogy helyet adjon az 1996-os új állandó kiállításnak. Az épületegyüttes teljes rekonstrukcióját 2002-re fejezték volna be, a Magyar Nemzeti Múzeum alapításának 200. évfordulójára; a terv magában foglalta mind az öt gyűjteményes tár, kutatóhelyek és kiállítási pavilonok létrehozását és korszerű berendezését. A kiállítási pavilon 1996-ra készült el, és ekkor költözött az Ásvány- és Kőzettár gyűjteménye is a Nemzeti Múzeumból a Ludovika magasföldszintjére. A főépület tetőterét 1999-re építették át, itt az Embertani tár, az Állattár madár- és emlősgyűjteményének nagy része és az MTA által támogatott Ökológiai Kutatócsoport kapott helyet. Az épület térszint alatti részét 2004-ben adták át - erre azért volt szükség, mert a Ludovika épülete korábbi formájában nem lett volna elegendő valamennyi gyűjtemény és kiállítás elhelyezésére. Újabb kiállítási csarnokok, a közönség befogadását és ellátását biztosító helyiségek nyíltak meg így. Még lejjebb, e föld alatti kiállítóterek alatt kapott helyet a herbárium (növénygyűjtemény) jelentős része, s egyéb gyűjteményi raktárak (például a nagyemlősök, a nagyméretű őslénytári anyagok, a könyvtári raktár). 2006 áprilisára elkészült az Őslénytani és Földtani tár a magasföldszinten, kutatószobákkal és laboratóriumokkal, a könyvtár dolgozószobái és a molekuláris laboratórium, ahol DNS-vizsgálatokat lehet végezni (utóbbinak csak a műszerköltsége 170 millió forint). Rá egy évre megkezdődött az első és második emelet bontása - ide a Növénytárt, az Állattárt és a központi adminisztrációt szánták. A teljes befejezéshez már a kiviteli tervek is készen voltak - ám ekkor leállt, és azóta is áll a finanszírozás.

A magyar állam eddig tíz és fél milliárd forintot ruházott be abba a rekonstrukcióba, amelynek deklarált célja a múzeum hosszú távú, megfelelő, egységes elhelyezése volt, az átalakítás mára 70 százalékos készültségi fokához érkezett. A teljes befejezéshez józan mérnöki becslés szerint még 5 és fél milliárd forintra lenne szükség.

A fent elmondottakat szeretném azokban is tudatosítani, akik a több mint 200 éves múltú Magyar Természettudományi Múzeum és a Ludovika Akadémia épületének sorsáról döntenek.

A szerző botanikus, ökológus, a Magyar és a Norvég Tudományos Akadémia tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.