Főigazgató úr, segítsen rajtam! – levél Vidnyánszkynak

  • narancs.hu
  • 2013. augusztus 27.

Publicisztika

Főigazgató Úr, segítsen rajtam!

Az Ön kőszegi, Tranzit Fesztiválon ismertetett gondolatai olyan kérdésekkel szembesítenek, melyekre az Ön segítsége nélkül nem tudok válaszolni.

„Nagy baj, hogy jelenleg Európába egy olyan előadással nem lehet elmenni, hogy »Édes hazám, szeretlek!«, vagy »Feleségem, hű vagyok hozzád!«” – e mondat olvastán az emberben fölhorgad az önérzet, s azonnal megfogalmazódik az igény, hogy de igenis készítsünk ilyen előadásokat, mutassuk meg Európának! Mivel a lehető legtisztább klasszikus forrásból szerettem volna dolgozni, Euripidész, Shakespeare, Molière és Csehov köteteit vettem elő – hogy pár órán belül a kétségbeesés váltsa fel a lelkesült tenniakarást.

Egyszerűen nem találtam megfelelő drámát. Leforrázó élmény volt, hasonló ahhoz, mint amikor pár évvel ezelőtt valaki azon füstölgött, hogy a drámatanárok miért csak olyan órákat tartanak, amelyekben a gyerekek szaladgálnak, kiabálnak, pofákat vágnak. Olyan játékok kellenek, amelyek Pistikét megtanítják csöndben, mozdulatlanul ülni – mondta nekem, én pedig, akárcsak most, képtelen voltam rájönni, mit kellene tennem.

Csak Ön segíthet ebben a kínzó bizonytalanságban, kérem, sürgősen válaszoljon! Melyik drámát hagytam ki? Esetleg elküldhetné a Médeia, a Hamlet, A mizantróp vagy a Sirály olyan rendezői példányát, amely a célnak megfelel… De legalább az utolsó tíz perc vázlatát, kellően érzékeny befogadó számára az már elég lehet. Ennek hiányában ugyanis egyre nehezebb lesz elhessegetni a baljós gondolatot, hogy az európai kultúrában nemcsak jelenleg vannak nagy bajok, hanem már a fenti drámaírók sem tudtak felnőni az „Édes hazám, szeretlek!” vagy a „Feleségem, hű vagyok hozzád!” egyszerűségéhez és tisztaságához. Meg persze ott a gyerekek sem ülnek csöndben, mozdulatlanul.

Keserű Imre
drámapedagógus

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.