Hajszál az éterben

  • .
  • 2010. február 11.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. január 28. Kedves Magyar Narancs! A NEO rádió és a Bumeráng nehezen elhált frigyének története kapcsán hónapok óta magyarázkodni vagyok kénytelen.
Nevem ugyanis rendre felmerül a sztoriban, melynek utószinkronját és színezését gőzerővel végzik a szereplők, kik közé azonban én nem tartozom, sőt azon kevesek egyike vagyok, akik az elejétől határozottan és átgondoltan ki is kívántak belőle maradni.

A bulvársajtótól nem várom, hogy a tények adjanak sorvezetőt a szerkesztők tolla alá, Nektek és olvasóitoknak viszont szívesen elmesélem a Kis Téli Frekvenciaforradalomban betöltött morzsányi szerepem valós történetét.

Közel két éve vagyok a radiocafé Bolhacirkusz c. közéleti magazinjának műsorvezetője, váltótársam Hegyi György. ' jelenleg a NEO főszerkesztője is, mindemellett - és számomra főleg - dalszerzőtársam és barátom. Amikor a NEO pályázata készült, a kiírásnak eleget téve a radiocafé műsoraiból csatoltak be példákat, az új rádió délutáni arculatát illusztrálandó. Így került a pályázati anyagba a Bolhacirkusz néhány adásaés a nevem is. Ekkor már informálisan (2 üveg rosé+hozatott pizza+kismetaxák) jeleztem Gyurinak, hogy én nem szeretnék az új rádiónál dolgozni, mert tisztában vagyok a kereskedelmi rádiózás üzleti szabályszerűségeivel, és tudom, hogy úgysem lehet olyan műsort csinálni, mint a Bolhacirkusz, reggeli vicceskedő műsort meg nem akarok csinálni, mert sosem bírtam felkelni, egyébként is, csinálok már egy éjszakai vicceskedő műsort, abból van pénzem és bajom is elég... Arról nem beszélve, hogy aki már eltöltött egy pár évet a magyar "médiázás" bilijében, tudhatta előre, hogy a reggeli sávba úgyis a Bochiék folynak majd viszsza, mert népszerűek, bejáratottak és sok pénzt termelnek. Én is így okoskodtam, hiába beszéltek a NEO lelkesei ízlésváltásról, meg fényről, s ugyanezen okból utasítottam vissza végül annak a lehetőségét is, hogy egy átmeneti időszakban vezessem legalább a reggeli műsort valakikkel.

A sok informális (cuvé-k, rosék, +szobagrill) visszautasítás persze nem volt olyan izgalmas és hatásos, mint a heccsajtó találgatásai, és az indulatfórumozók nethörgése. Éppen ezért 2009. november 4-én levelet írtam a NEO leendő vezetőségének ott-nem-dolgozási szándékomról. Ezt a levelet az imént eljuttattam a MaNcs szerkesztőségébe is, remélem, bizonyító ereje legalább ebben a kultúrkörben elegendő lesz. (Hajós András ezen levele valóban bizonyító erejű - a szerk.) Mindezzel egyrészt szeretném elkülöníteni magamat a történtek azon szereplőitől, akik nyomultak, sértődtek, tárgyaltak, tüntettek, nyaltak, CV-ztek, lobbiztak, túrtak-fúrtak, ám evvel együtt sem szerepel a nevük a sajtóban, de leginkább a frekvenciapályázat izgalmai és utóélete iránt érdeklődő közönségnek szeretnék lakmusznyi ízelítőt adni abból, hogyan is működnek az ilyenzavaros magyar ügyek. Ezúton ismét kiszálltam tehát a történetből, a feleslegesen rám szánt karakterek helyét pedig a továbbiakban örömmel engedem át olyan lényegesebb kérdéseknek, mint például: jobb, vagy legalább más lett bármelyik rádió, mint az elődje?

Hajós András

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.