Holnapután, kiskedden - Mit ígér a pedagóguséletpálya-modell?

  • Varga Júlia
  • 2011. február 24.

Publicisztika

A tanítás Magyarországon sosem tartozott a busásan fizetett értelmiségi munkák közé. Ám az elmúlt húsz évben oly mértékben romlott a tanárok és különösen a pályakezdő tanárok helyzete, hogy ezt a pályát már csak azok választják, akiknek nem sikerült máshol továbbtanulniuk, majd a végzés után máshol elhelyezkedniük (különösen, hogy a felsőoktatási expanzió nyomán kibővült a továbbtanulási lehetőségek köre).

A tanítás Magyarországon sosem tartozott a busásan fizetett értelmiségi munkák közé. Ám az elmúlt húsz évben oly mértékben romlott a tanárok és különösen a pályakezdő tanárok helyzete, hogy ezt a pályát már csak azok választják, akiknek nem sikerült máshol továbbtanulniuk, majd a végzés után máshol elhelyezkedniük (különösen, hogy a felsőoktatási expanzió nyomán kibővült a továbbtanulási lehetőségek köre).

A tanárképző főiskolákra már régóta azokat is felveszik, akik egy kivételével minden tárgyból kettesre érettségiztek, a kétfokozatú tanárképzés bevezetése óta pedig - különösen a természettudományi tárgyakból - olyan kevesen jelentkeznek tanárképzésre, hogy az intézmények nem tudnak szelektálni a hallgatók között. Pedig jól tudjuk - és a hétköznapi tapasztalatot az utóbbi évek kutatási eredményei is megerősítik -, hogy azok az oktatási rendszerek sikeresek, azokban teljesítenek jól a tanulók, ahol a tanári pályát választók a legjobb képességűek közül kerülnek ki. Ilyen ország például Finnország, Hollandia, Dél-Korea vagy az utóbbi években Anglia. Ahhoz, hogy a következő évtizedekben javuljon, vagy legalább ne romoljon tovább a magyar közoktatás teljesítménye, nekünk is azt kellene elérnünk, hogy ha nem is a legjobb, de legalább jó képességű érettségizők válasszák a tanári pályát, és maradjanak tanárok.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) oktatási államtitkársága pontosan ezt a célt tűzte ki a pedagóguséletpálya-modell tervezetével, a múlt héten ennek már a második változatát tették közzé. Kétséges azonban, hogy a vázolt elképzelés lenne a jó megoldás; sőt még az is, hogy az életpályamodell kidolgozói kiszámolták volna, pontosan mit is ígérnek, és annak milyen költségei vannak.

Gyorsan múló mámor

Korábban is történt már kísérlet a tanárok kereseti helyzetének javítására. 2002-ben a közalkalmazotti béremelés nyomán 50 százalékkal nőtt a tanárok alapilletménye, és 45 százalékkal a teljes, vagyis a pótlékokkal és egyéb bérkiegészítésekkel számított keresete. Abban az egyetlen évben az óvodai és általános iskolai pedagógusok bére megközelítette, a középfokú oktatásban dolgozó tanároké pedig elérte a felsőfokú végzettségűek átlagos keresetét. Ám alig néhány év elteltével a tanárok egyéb diplomásokhoz mért lemaradása már ugyanolyan súlyos volt, mint a közalkalmazotti béremelés előtt.

Ma Magyarországon a főiskolai végzettségű tanárok átlagos keresete nem éri el a nem tanárként dolgozó főiskolai végzettségűek keresetének 60 százalékát, az egyetemi végzettségű tanárok pedig átlagosan feleannyit visznek haza, mint a más munkakörökben dolgozó egyetemi végzettségűek. A pályakezdő tanár már az első évben is kevesebbet keres, mint a máshol elhelyezkedő diplomás - ezután pedig a pálya első 15 évében évről évre növekszik a lemaradása, mivel az oktatásban az alacsonyabb szintről induló bérek lassabban is nőnek, mint más diplomás pályák keresetei.

A Nefmi legújabb tervezete - ígérete szerint - biztosítani fogja, hogy "a legkiválóbbak kerüljenek a pedagóguspályára", ezért a bérrendszer átalakítása mellett erősítené a szelekciót a tanári életpálya során. A 2-4 évig tartó gyakornoki szakaszt minősítő vizsga követné; majd 6-9 év elteltével és egy újabb minősítő vizsga után kerülhetnének a tanárok abba a fokozatba (pedagógus II), amelyben pályájuk végéig megmaradhatnának. E szakaszban is lenne lehetőségük magasabb bérskálára kerülni, de csak további minősítések után, az ún. mester- vagy tudóstanári fokozat megszerzése révén - ez viszont már nem lenne kötelező.

A szelekciós elképzelések sikere persze azon múlik, hogy van-e elég jelentkező a tanári állásokra, és ők milyen minőségűek. Ha a zömük nem felel meg az előre elgondolt minőségi kritériumoknak, akkor nem lesz kikből válogatni. Márpedig ha becsöngetnek, minden osztályba be kell mennie egy tanárnak - ezért, ha a jó képességű végzős középiskolások továbbra sem akarnak tanárként dolgozni, akkor az iskoláknak és a minősítő bizottságoknak a követelmények leszállításával kell majd alkalmazkodniuk a feltételekhez. Az, hogy mennyire lesz vonzó a tanári pálya, és így lehet-e majd válogatni a jelentkezők közül, attól függ, hogy a tervezett modell valóban versenyképes javadalmazást biztosít-e a tanároknak az egyéb diplomás foglalkozásokhoz képest.

Az életpályamodellben azoknak a tanároknak emelkedne érezhetően a fizetésük, akik megszerzik a - nem kötelező - mestertanári vagy tudóstanári minősítést. Ám a pályaválasztáskor ez igencsak távoli kilátás, hisz legkorábban a 15. gyakorlati évben következhet el. Kétlem, hogy 18-20 éves fiatalok vonzónak találják majd ezt a pályát attól, hogy 40 éves korukra és számos sikeres minősítés után mester- vagy tudóstanárként esetleg elérhetik majd a velük egykorú átlagos diplomások keresetének háromnegyedét. Az életpályamodell tervezete ugyanis pusztán ezt ígéri - amint erről bárki meggyőződhet, aki a dolognak a jelenlegi kereseti adatok, a tervezetben szereplő illetménytábla és a kezdő gyakornoki fizetésekre vonatkozó elgondolás (a mindenkori minimálbér 180 vagy 200 százaléka) alapján utánaszámol.

A kétséget erősítik azok a külföldi és magyar kutatási eredmények, amelyek szerint a pályaválasztási döntéseket a pályakezdő és a pálya elején elérhető keresetek befolyásolják elsősorban, későbbi alakulásuk szerepe e választásokban sokkal kisebb. Az életpályamodell jelenlegi javaslata a pálya első tíz évében nagyjából a mostani illetménytábla szerinti tempóban emelné a tanári fizetéseket. Azok a tanárok, akik nem kerülnek át a legmagasabb bérskálára a 9. és 18. gyakorlati évük között, 5-15 százalékkal keresnének többet, mint ma; a 19. évtől pedig egyenesen kevesebbet, mint a mai szabályok szerint. Ha tehát el is fogadnánk egy pillanatra, hogy a nagyon távoli bérkilátások vonzóvá tehetik a pályát, akkor is azt látjuk, hogy az életpályamodell csak azt motiválhatja a tanári pályára, aki arra számít, hogy egyszer majd elnyeri a mester- vagy tudóstanári címet - hiszen a kötelező minősítésekkel megelégedő pedagógusok helyzete nem fog érezhetően javulni.

Távoli kilátások

De mekkora lehet majd az esélye annak, hogy sokan elnyerjék e legmagasabb fokozatot, azaz hogy sok tanár keressen jóval többet?

Ez nyilvánvalóan nemcsak a tanári teljesítményektől függ majd, hanem attól is, hogy lesz-e erre elegendő forrás. Ha nem lesz, az életpályamodell akkor is működőképes marad. A kötelezően minősített tanárok keresete, mint láttuk, nem különbözik majd jelentősen a jelenlegitől - a mester- és tudóstanárok számának korlátozásával pedig a rendszer rugalmasan alkalmazkodhat a forrásokhoz. Igaz, ekkor értelmét is veszti az életpályamodell, mert így a tanári pályát választókat a mégoly távoli kereseti kilátások sem fogják ösztönözni.

E ponton érdemes felidézni a 2002. évi közalkalmazotti béremelés tanulságait. Ez és a korábbi kisebb emelések azért nem tudták tartósan javítani a tanárok helyzetét, mert az akkori kormányok nem törődtek a magasabb költségek stabil, fenntartható finanszírozásának megteremtésével - aminek az egyik módja a foglalkoztatás csökkentése lehetett volna. Abban bíztak, hogy a javuló gazdaság majd megengedi, hogy egyre többet költsünk oktatásra. Ehelyett tartóssá vált az a helyzet, hogy a magyar közoktatás sok tanárt foglalkoztat alacsony bérszinten. Most is a gazdaság felfutására várunk: Hoffmann Rózsa államtitkár asszony nyilatkozata szerint az életpályamodell bevezetésének pontos időpontja a gazdaság teljesítőképességétől függ. A tervezet kidolgozói nagy bizakodásukban arról sem vettek tudomást, hogy a magyar közoktatás már most jóval több tanárt foglalkoztat, mint az európai országok rendszerei: nálunk például az alsó tagozaton 10,6 tanuló jut egy tanárra, miközben az uniós átlag 14,6. A kormány úgy szeretné jelentősen növelni a tanári pálya késői szakaszában a béreket, hogy közben szabályozási változtatásokkal (a csoportlétszámok, tanári óraszámok csökkentésével) tovább növeli a tanárok foglalkoztatottságát. Ehhez valóban az oktatási ráfordítások jelentős növelésére lenne szükség, annál a 300 milliárdnyi többletnél is többre, amiről az elmúlt napokban szó volt. Pedig már ez az összeg is a közoktatási ráfordítások egyharmada! Ha ez mégsem következik be, az eredmény sem fog különbözni a 2002. évi közalkalmazotti béremelésétől.

A kidolgozott életpályamodell nem javítja a pályájuk elején tartó pedagógusok helyzetét, és arra sem nyújt garanciát, hogy a pedagógusok nagy részének tartósan javulni fog a helyzete. Igaz, így is bevezethető - csak az eredmény kérdéses. Azok az országok, ahol a legjobbak választják a tanári pályát és ahol szelektálni tudnak a jelentkezők közül, a pályakezdő tanároknak kínálnak versenyképes, az egy főre jutó GDP 95-99 százalékának megfelelő béreket - miközben a nemzeti összjövedelem arányában nem költenek többet oktatásra, mint mások. A foglalkoztatás racionalizálásával és a fizetések "előütemezésével", azaz a pályakezdő bérek nagyobb emelésével és a bérskála összenyomásával tudták megteremteni ehhez a forrásokat - mint Finnországban (ahol a magas kezdő fizetések és a maximum fizetések közti különbség 18 százalék), vagy mint Hollandiában (ahol hét év alatt a pályakezdő tanárok bérét 1480 euróról 2000 euróra növelték a 90-es években). Csak remélni tudjuk, hogy az itthoni vita még nem ért véget - s hogy az eredeti elképzelés gazdái nem csak az akarat erejében fognak bízni, amikor a javasolt módosításokról döntenek, hanem a magyar és nemzetközi tapasztalatokra is támaszkodnak majd.

A szerző közgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.