Holnapután, kiskedden - Mit ígér a pedagóguséletpálya-modell?

  • Varga Júlia
  • 2011. február 24.

Publicisztika

A tanítás Magyarországon sosem tartozott a busásan fizetett értelmiségi munkák közé. Ám az elmúlt húsz évben oly mértékben romlott a tanárok és különösen a pályakezdő tanárok helyzete, hogy ezt a pályát már csak azok választják, akiknek nem sikerült máshol továbbtanulniuk, majd a végzés után máshol elhelyezkedniük (különösen, hogy a felsőoktatási expanzió nyomán kibővült a továbbtanulási lehetőségek köre).

A tanítás Magyarországon sosem tartozott a busásan fizetett értelmiségi munkák közé. Ám az elmúlt húsz évben oly mértékben romlott a tanárok és különösen a pályakezdő tanárok helyzete, hogy ezt a pályát már csak azok választják, akiknek nem sikerült máshol továbbtanulniuk, majd a végzés után máshol elhelyezkedniük (különösen, hogy a felsőoktatási expanzió nyomán kibővült a továbbtanulási lehetőségek köre).

A tanárképző főiskolákra már régóta azokat is felveszik, akik egy kivételével minden tárgyból kettesre érettségiztek, a kétfokozatú tanárképzés bevezetése óta pedig - különösen a természettudományi tárgyakból - olyan kevesen jelentkeznek tanárképzésre, hogy az intézmények nem tudnak szelektálni a hallgatók között. Pedig jól tudjuk - és a hétköznapi tapasztalatot az utóbbi évek kutatási eredményei is megerősítik -, hogy azok az oktatási rendszerek sikeresek, azokban teljesítenek jól a tanulók, ahol a tanári pályát választók a legjobb képességűek közül kerülnek ki. Ilyen ország például Finnország, Hollandia, Dél-Korea vagy az utóbbi években Anglia. Ahhoz, hogy a következő évtizedekben javuljon, vagy legalább ne romoljon tovább a magyar közoktatás teljesítménye, nekünk is azt kellene elérnünk, hogy ha nem is a legjobb, de legalább jó képességű érettségizők válasszák a tanári pályát, és maradjanak tanárok.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) oktatási államtitkársága pontosan ezt a célt tűzte ki a pedagóguséletpálya-modell tervezetével, a múlt héten ennek már a második változatát tették közzé. Kétséges azonban, hogy a vázolt elképzelés lenne a jó megoldás; sőt még az is, hogy az életpályamodell kidolgozói kiszámolták volna, pontosan mit is ígérnek, és annak milyen költségei vannak.

Gyorsan múló mámor

Korábban is történt már kísérlet a tanárok kereseti helyzetének javítására. 2002-ben a közalkalmazotti béremelés nyomán 50 százalékkal nőtt a tanárok alapilletménye, és 45 százalékkal a teljes, vagyis a pótlékokkal és egyéb bérkiegészítésekkel számított keresete. Abban az egyetlen évben az óvodai és általános iskolai pedagógusok bére megközelítette, a középfokú oktatásban dolgozó tanároké pedig elérte a felsőfokú végzettségűek átlagos keresetét. Ám alig néhány év elteltével a tanárok egyéb diplomásokhoz mért lemaradása már ugyanolyan súlyos volt, mint a közalkalmazotti béremelés előtt.

Ma Magyarországon a főiskolai végzettségű tanárok átlagos keresete nem éri el a nem tanárként dolgozó főiskolai végzettségűek keresetének 60 százalékát, az egyetemi végzettségű tanárok pedig átlagosan feleannyit visznek haza, mint a más munkakörökben dolgozó egyetemi végzettségűek. A pályakezdő tanár már az első évben is kevesebbet keres, mint a máshol elhelyezkedő diplomás - ezután pedig a pálya első 15 évében évről évre növekszik a lemaradása, mivel az oktatásban az alacsonyabb szintről induló bérek lassabban is nőnek, mint más diplomás pályák keresetei.

A Nefmi legújabb tervezete - ígérete szerint - biztosítani fogja, hogy "a legkiválóbbak kerüljenek a pedagóguspályára", ezért a bérrendszer átalakítása mellett erősítené a szelekciót a tanári életpálya során. A 2-4 évig tartó gyakornoki szakaszt minősítő vizsga követné; majd 6-9 év elteltével és egy újabb minősítő vizsga után kerülhetnének a tanárok abba a fokozatba (pedagógus II), amelyben pályájuk végéig megmaradhatnának. E szakaszban is lenne lehetőségük magasabb bérskálára kerülni, de csak további minősítések után, az ún. mester- vagy tudóstanári fokozat megszerzése révén - ez viszont már nem lenne kötelező.

A szelekciós elképzelések sikere persze azon múlik, hogy van-e elég jelentkező a tanári állásokra, és ők milyen minőségűek. Ha a zömük nem felel meg az előre elgondolt minőségi kritériumoknak, akkor nem lesz kikből válogatni. Márpedig ha becsöngetnek, minden osztályba be kell mennie egy tanárnak - ezért, ha a jó képességű végzős középiskolások továbbra sem akarnak tanárként dolgozni, akkor az iskoláknak és a minősítő bizottságoknak a követelmények leszállításával kell majd alkalmazkodniuk a feltételekhez. Az, hogy mennyire lesz vonzó a tanári pálya, és így lehet-e majd válogatni a jelentkezők közül, attól függ, hogy a tervezett modell valóban versenyképes javadalmazást biztosít-e a tanároknak az egyéb diplomás foglalkozásokhoz képest.

Az életpályamodellben azoknak a tanároknak emelkedne érezhetően a fizetésük, akik megszerzik a - nem kötelező - mestertanári vagy tudóstanári minősítést. Ám a pályaválasztáskor ez igencsak távoli kilátás, hisz legkorábban a 15. gyakorlati évben következhet el. Kétlem, hogy 18-20 éves fiatalok vonzónak találják majd ezt a pályát attól, hogy 40 éves korukra és számos sikeres minősítés után mester- vagy tudóstanárként esetleg elérhetik majd a velük egykorú átlagos diplomások keresetének háromnegyedét. Az életpályamodell tervezete ugyanis pusztán ezt ígéri - amint erről bárki meggyőződhet, aki a dolognak a jelenlegi kereseti adatok, a tervezetben szereplő illetménytábla és a kezdő gyakornoki fizetésekre vonatkozó elgondolás (a mindenkori minimálbér 180 vagy 200 százaléka) alapján utánaszámol.

A kétséget erősítik azok a külföldi és magyar kutatási eredmények, amelyek szerint a pályaválasztási döntéseket a pályakezdő és a pálya elején elérhető keresetek befolyásolják elsősorban, későbbi alakulásuk szerepe e választásokban sokkal kisebb. Az életpályamodell jelenlegi javaslata a pálya első tíz évében nagyjából a mostani illetménytábla szerinti tempóban emelné a tanári fizetéseket. Azok a tanárok, akik nem kerülnek át a legmagasabb bérskálára a 9. és 18. gyakorlati évük között, 5-15 százalékkal keresnének többet, mint ma; a 19. évtől pedig egyenesen kevesebbet, mint a mai szabályok szerint. Ha tehát el is fogadnánk egy pillanatra, hogy a nagyon távoli bérkilátások vonzóvá tehetik a pályát, akkor is azt látjuk, hogy az életpályamodell csak azt motiválhatja a tanári pályára, aki arra számít, hogy egyszer majd elnyeri a mester- vagy tudóstanári címet - hiszen a kötelező minősítésekkel megelégedő pedagógusok helyzete nem fog érezhetően javulni.

Távoli kilátások

De mekkora lehet majd az esélye annak, hogy sokan elnyerjék e legmagasabb fokozatot, azaz hogy sok tanár keressen jóval többet?

Ez nyilvánvalóan nemcsak a tanári teljesítményektől függ majd, hanem attól is, hogy lesz-e erre elegendő forrás. Ha nem lesz, az életpályamodell akkor is működőképes marad. A kötelezően minősített tanárok keresete, mint láttuk, nem különbözik majd jelentősen a jelenlegitől - a mester- és tudóstanárok számának korlátozásával pedig a rendszer rugalmasan alkalmazkodhat a forrásokhoz. Igaz, ekkor értelmét is veszti az életpályamodell, mert így a tanári pályát választókat a mégoly távoli kereseti kilátások sem fogják ösztönözni.

E ponton érdemes felidézni a 2002. évi közalkalmazotti béremelés tanulságait. Ez és a korábbi kisebb emelések azért nem tudták tartósan javítani a tanárok helyzetét, mert az akkori kormányok nem törődtek a magasabb költségek stabil, fenntartható finanszírozásának megteremtésével - aminek az egyik módja a foglalkoztatás csökkentése lehetett volna. Abban bíztak, hogy a javuló gazdaság majd megengedi, hogy egyre többet költsünk oktatásra. Ehelyett tartóssá vált az a helyzet, hogy a magyar közoktatás sok tanárt foglalkoztat alacsony bérszinten. Most is a gazdaság felfutására várunk: Hoffmann Rózsa államtitkár asszony nyilatkozata szerint az életpályamodell bevezetésének pontos időpontja a gazdaság teljesítőképességétől függ. A tervezet kidolgozói nagy bizakodásukban arról sem vettek tudomást, hogy a magyar közoktatás már most jóval több tanárt foglalkoztat, mint az európai országok rendszerei: nálunk például az alsó tagozaton 10,6 tanuló jut egy tanárra, miközben az uniós átlag 14,6. A kormány úgy szeretné jelentősen növelni a tanári pálya késői szakaszában a béreket, hogy közben szabályozási változtatásokkal (a csoportlétszámok, tanári óraszámok csökkentésével) tovább növeli a tanárok foglalkoztatottságát. Ehhez valóban az oktatási ráfordítások jelentős növelésére lenne szükség, annál a 300 milliárdnyi többletnél is többre, amiről az elmúlt napokban szó volt. Pedig már ez az összeg is a közoktatási ráfordítások egyharmada! Ha ez mégsem következik be, az eredmény sem fog különbözni a 2002. évi közalkalmazotti béremelésétől.

A kidolgozott életpályamodell nem javítja a pályájuk elején tartó pedagógusok helyzetét, és arra sem nyújt garanciát, hogy a pedagógusok nagy részének tartósan javulni fog a helyzete. Igaz, így is bevezethető - csak az eredmény kérdéses. Azok az országok, ahol a legjobbak választják a tanári pályát és ahol szelektálni tudnak a jelentkezők közül, a pályakezdő tanároknak kínálnak versenyképes, az egy főre jutó GDP 95-99 százalékának megfelelő béreket - miközben a nemzeti összjövedelem arányában nem költenek többet oktatásra, mint mások. A foglalkoztatás racionalizálásával és a fizetések "előütemezésével", azaz a pályakezdő bérek nagyobb emelésével és a bérskála összenyomásával tudták megteremteni ehhez a forrásokat - mint Finnországban (ahol a magas kezdő fizetések és a maximum fizetések közti különbség 18 százalék), vagy mint Hollandiában (ahol hét év alatt a pályakezdő tanárok bérét 1480 euróról 2000 euróra növelték a 90-es években). Csak remélni tudjuk, hogy az itthoni vita még nem ért véget - s hogy az eredeti elképzelés gazdái nem csak az akarat erejében fognak bízni, amikor a javasolt módosításokról döntenek, hanem a magyar és nemzetközi tapasztalatokra is támaszkodnak majd.

A szerző közgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.