Kutyatragédiák

  • 2001. február 1.

Publicisztika

"Be kéne tiltani a rohadt dögöket, embert esznek, teleszarják az utcát" - egyfelől.

n "Széttépte, marcangolta, mind megette."

"Be kéne tiltani a rohadt dögöket, embert esznek, teleszarják az utcát" - egyfelől.

"Soha nem volt vele semmi baj, aztán egyszer csak..."

"Alapvetően a légynek sem ártanak, csak ha arra nevelik őket, vagy nem megfelelő körülmények közt tartják" - másfelől.

Elég hosszú ideje már, hogy hozzászokhattunk a több-kevesebb rendszerességgel feltűnő hírekhez, amelyek kutyák által okozott, sokszor tragikus kimenetelű balesetekről szólnak (sőt utóbb még viszont is, bár az akkor is inkább bűncselekmény, ha a lemészárolt kutyák rókák voltak).

Mindezekből persze nyilvánvaló túlzás lenne azt a következtetést levonni, hogy társadalmunk egy nagyobb létszámú csoportozata immár képtelen különbséget tenni kaukázusi pásztorkutya és plüssmackó között, de a jelek mindenesetre figyelmeztetők. Ez a különbségtétel természetesen nem azt jelenti, hogy úgy kellene nézni minden uszkárkölyköt, mint potenciális tömeggyilkost, hanem azt, hogy társadalmi együttélésnek épp- úgy, mint az önálló emberi létnek, igenis létezik (mert léteznie kell) betartandó (mert betartható) minimuma, és ez kiterjed az állattartásra is.

Egy kutya viszonya az őt körülvevő emberekkel kizárólag abból ered, hogy kutya. Ezen a nevelés alakít, javít vagy ront, de a kutya akkor is kutya marad, ha mobiltelefont veszünk neki. A tragikus esetek mára példátlanul magas száma végérvényesen nyilvánvalóvá teszi, hogy a társadalom jelentős része felvilágosításra szorul.

Tetszik, nem tetszik, telik rá vagy sem, meg kell mondani az embereknek:

- ha ezt csinálod, meghalsz,

- ha azt csinálod, brutálisan veszélyezteted a környezetedet.

És innentől már csak illetékesség kérdése az egész. És mint ilyen, számon kérhető.

Persze jóval egyszerűbb kutyákra kenni az egészet.

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

Faunok a méhesben

Harci kakasok, üzekedő katicák, tekergőző hernyók, túlérett gyümölcsök, kergetődző és táncoló faunok. Isteni lényekről leváló szárnytollak, méhrajzás és csonkolt kecskeláb – közel harminc művet, festményeket és szobrokat láthatunk a művészeti galériának is otthont adó régi villa első emeletén.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.