Monori Áron

Identitáskeres(ked)ők

  • Monori Áron
  • 2003. október 30.

Publicisztika

A Magyar Demokrata című hetilap hátlapján megjelenő hirdetésekkel szembesülő olvasó valódi mesevilágban találja magát. Nem kevesebbről van szó, mint a Magyar Ház Kiadó által a "polgári értékeket" preferáló olvasóknak kínált, elsősorban "történeti" munkákról.

Ha a magyar történelem iránt érdeklődő olvasó újabb ismeretekre szomjazván ellátogat a kiadó honlapjára, további értékes irodalmat talál. Az itt sorakozó művek olyan ismeretek birtokába juttathatják, amelyek egyrészt alkalmasak nemzeti öntudata erősítésére (mer magyar lenni), másrészt helyre teszik az idegenszívűek (lásd még: Magyar Tudományos Akadémia) által kontrollált történelemoktatásban (az általános iskolától az egyetemig) tanultakat úgy őseink eredetéről, mint a kereszténység alapítójának valódi származásáról.

*

Feltehetően valódi piaca is van az ostobaságnak, így gazdasági racionalitás is indokolhatja e művek árusítását. Ám ennél többről van szó: a magyar önkép megváltoztatásának igényéről. Nem tudhatjuk, kinél mit kompenzál ez a "magyar dákoromán" történetírás, a jelenség azonban azért is figyelemre méltó, mert a hazai politikai jobboldal fősodrához (azaz a Fidesz - MPSZ-hez) igencsak közel álló médiacsapat terjeszti az igét. A párt és a Bencsik András vezette szerkesztőség és kiadó szoros kapcsolatának illusztrálására csak néhány momentumot említek. A Magyar Demokratát a Magyar Ház Alapítvány adja ki, amely a Fidesz-kormány idején az Andrássy út 124. szám alatt összesen 440 négyzetméternyi irodahelyiséghez jutott a civil szervezeteket célzó állami ingatlanajándékozás keretében. Itt működik a Magyar Ház Kiadó is, az alapítvány továbbá a "Történelem Főutca" című rendezvénysorozat szervezője, melynek során a párt vezető politikusai szélsőjobboldali újságírókkal hakniznak együtt. Közismert, hogy a Magyar Demokrata olvasására és előfizetésére (a szegényebb szomszédnak is) Orbán Viktor volt miniszterelnök szólította fel híveit. Bencsik maga is belépett a pártba, legalábbis a Sajtóklub 2003. október 1-jei adásában ezt mondta (illetve lapjában is bejelentette). A lap kiveszi részét az Orbán által életre hívott polgári körök szervezéséből is: közli programjaikat, népszerűsíti vezetőiket; a Fidesz-szimpatizánsok radikális részéhez, valamint a párt számára a jobbszélről megnyerhető potenciális szavazókhoz szól. A régi-új tanítások terjesztői köre és a célközönség tehát elég jól behatárolható. De milyen identitás építését célozzák a Magyar Ház kínálta olvasmányok? Mit gondolhat/gondoljon magáról, hazájáról és más népekről az, aki ezekből szerzi ismereteit, és leginkább ezeknek hisz?

A honlap gyűjtőhelye azon történetinek feltüntetett ahistorikus munkáknak, amelyek egy sajátos nemzeti identitás építését szolgálják. A helyzetet csak rontja, hogy mindezt komoly történeti szakmunkák mellett kínálják, így hitelesítve azokat a gyanútlan olvasó szemében. Találunk itt kelta, sumer, egyiptomi származásunkat és/vagy rokonságunkat "bizonyító" műveket, amelyek annak ellenére, hogy gyakran egymást is kizárják, egyfelé mutatnak: a legfontosabb ókori magaskultúrákat, az emberi civilizáció bölcsőjét jelentő államokat egytől egyig a magyarok ősei alkották meg. Nagyon régiek, nagyon különlegesek vagyunk. S hogy elsősorban melyik nép a viszonyítási alap, kiknél kell régebbinek, illetve a számunkra legfontosabb világvallás, a kereszténység szempontjából relevánsabbnak lenni, gyorsan kiderül a Magyar Ház által kínált szakirodalomból. Miután mi magyarok az ókori magaskultúrákat létrehozó népek többségének leszármazottjai vagyunk, nem meglepő, hogy a kereszténységet is őseink alapították. Ezt tudhatjuk meg Zajti Ferenc Zsidó volt-e Jézus? című könyvéből, amely eredetileg 1936-ban jelent meg, és a címben feltett kérdésre egyértelmű nemmel válaszol. E szerint Jézus szkíta (tehát magyar) volt, akárcsak tanítványai és az apostolok. A szerző egy személynél tesz kivételt: Júdás Zajtinál sem magyar, hanem zsidó. A könyvről a kiadó honlapján kiderül, hogy "hatalmas bizonyítóerővel tárja fel Jézus és a szkítaság történetét". A mű Bencsik András szerint (Magyar Demokrata, 1999/46.) a címben feltett kérdésre "elsöprő erejű kiáltással" válaszol: "Nem! Jézus nem lehetett zsidó. Semmiképpen! Egészen bizonyos, hogy Jézus abból a kultúrkörből származott, amelyet a szkítaság mondhatott magáénak." Ezeket a nézeteket megerősítik a kiadó által kínált további művek (Bíró Lajos munkái: A Magyar Jézus és Izrael elveszett törzsei; A Magyar Éden; Kerek az Isten fája). Az ilyen és ehhez hasonló légből kapott elméleteket már a katolikus egyház sem hagyta szó nélkül, elég, ha felidézzük Jelenits István korábbi piarista tartományfőnök Minden lehetséges? című írását (Új Ember, 2000/34-36.), amely Jézus magyarságának "bizonyítékait" teszi helyre, vagy Pápai Lajos győri püspöknek a Barankovics-emlékülésen elmondott, a jobboldalon felbukkanó újpogány tanok terjedésének veszélyeit jelző beszédét.

*

Az, hogy Judás Zajtinál a magyar Jézust eláruló zsidó, tartalmilag a honlap A zsidóság története című rovatához vezet. Ebben kizárólag az antiszemita propaganda jeleseinek (Mónus Áron, Prohászka Ottokár, Roger Garaudy, Richard E. Harwood) műveit találjuk. Ezek egészülnek ki a Magyar történelem rovatban található nyilas irodalommal, például Marschalkó Lajos, Fiala Ferenc műveivel, a Hungarizmus és intellektus című tanulmánykötettel vagy Koós Kálmán Szálasi-apológiájával (Voltunk, vagyunk, leszünk). Utóbbi könyv a nyilas nemzetvezetőről mint a végvári hősök kései utódjáról emlékezik meg, akire még fel fogunk nézni. A Magyar Ház Kiadó ismertetője szerint Koós - a 20. századi történetírással szemben - "higgadtan szól e jelentős magyar mozgalomról". A tradicionális antijudaizmus kedvelői az "szövetség és a KGB szabályzatának közös szellemiségéről találhatnak olvasnivalót (Szíj Rezső: Hogyan kell bánni a bennszülöttekkel az "szövetség és a KGB szerint). Az ismertetésből kiderül: "úgy bántak a kommunisták a leigázott magyar néppel, mint ahogy azt az "szövetségben és a KGB 45 pontjában megírták. Népirtás, Gulagok, kivégzések, megalázás, minden jogtól való megfosztás, istentagadás." A magyar korporativizmus hívei Gömbös Gyula A nemzeti öncélúságért! című művét is megrendelhetik.

A kiadó a magyar koronáról is bőven kínál olvasnivalót, és még véletlenül sem a mértékadó szakértők tollából. Endrey Antal Az ország koronája című könyvéből például megtudhatjuk, hogy a magyar korona jóval korábban készült, mint azt a hivatalos történetírás állítja. Zétényi Zsolttól két olyan könyvet is találunk e téma jogtörténeti aspektusairól (A Szentkorona eszme mai értelme, Magyarország Szent Koronája), amelyek a Szent Korona-tan mai érvényességét hirdetik. Azt, hogy Zétényi anakronisztikus elméletét a Magyar Ház könyvajánlói mellett mások is terjesztésre érdemesnek találták, az is mutatja, hogy az Orbán-kormány idején a Miniszterelnöki Hivatal hivatalos honlapján A Szent Korona - A magyar nemzet jelképe és őrzője címmel volt olvasható fenti munkáival azonos szellemiségű tanulmánya. Ebben degradálni igyekszik Eckhardt Ferenc 1941-ben publikált, A szentkorona-eszme című, a tant politikai mítoszként leíró monográfiáját, amely egyébként máig minden, a témával foglalkozó jogtörténeti munka első számú referenciája. Zétényi szerint Eckhardt egy "kritikus, elerőtlenítő, kisebbségi" véleményt képviselt, amely "a mai napig meghatározza a tudomány művelői többségének véleményét". Ha jól értem, Zétényi (és az őt közlő korábbi Miniszterelnöki Hivatal) szerint ezen változtatni kell, mint ahogy a laikus közönségnek az ereklyéhez való viszonyulásán is. Alighanem ez utóbbit szolgálta a "koronaúsztatás" rituáléja, valamint a korona parlamentbeli elhelyezése.

H

A felsorolt szerzők és művek sajátos képet adnak a magyar történelemről. Régi-új anakronisztikus, ahistorikus, mitizáló képet. Ezeket olvasva a világ első számú népének érezhetjük magunkat, ugyanakkor magyarázatot kapunk arra is, hogy miért nem tudja és ismeri el ezt az egész világ. Ezt a zsidó világ-összeesküvést felfedő munkák (Marschalkó, Mónus stb.) világítják meg. A zsidók ebben a világszemléletben abszolút viszonyítási pontot képeznek. Ha sumerok vagyunk, elsősorban náluk vagyunk ősibb nép. Ha Jézus szkíta volt, nemcsak hogy a miénk, de nekik semmi közük hozzá. (Nem véletlen, hogy Jézus zsidóságának tagadásáig a nácik is eljutottak.) Ez a felépítendő identitás tehát negatív identitás, amelyben - akárcsak a magyar történelem egy korábbi időszakának (a Horthy-korszaknak) a hivatalos magyarságképében - az antiszemitizmus az egyik alapelem. Az identitásépítés másik fontos eleme a szintén ebben a korszakban virágzó és a revíziót szolgáló Szent Korona-tan. Ezek egészülnek ki a science fiction világába tartozó elméletekkel, amelyek szerint a Pilis = Pólus, a világ közepe (© Dr. Grespik László), másrészt "a Kárpát-medence szívcsakrája", vagy hogy a magyar korona eredetileg Attiláé volt, és a Szíriuszról jöttünk. És ezzel a tudattal tüntethetünk, mondjuk, a Sorstalanság forgatása ellen.

Amikor Horvát István reformkori történetíró a Bibliában "ősi magyar neveket" talált, Hunfalvy Pál történeti nyelvész azzal a bon mot-val intézte el az ügyet, hogy természetesen Nabukodonozor valódi jelentése Nebolondozzonazúr. Az utóbbi kétszáz évben mindig voltak, akik a magyar történelmet és eredetet nem tartották elég eszményinek vagy előkelőnek, ezért írtak maguknak másikat. Ez a társadalom-lélektan területére tartozó jelenség akkor válhat aggasztóvá, ha egyfelől szélsőséges ideológiákkal (esetünkben antiszemitizmussal, hungarizmussal) egészül ki, másfelől jelentős politikai támogatást kap. Utóbbi egyelőre csak közvetve, a fenti eszméket terjesztő könyveket propagáló Magyar Ház - Magyar Demokrata - felé tett fideszes gesztusokon keresztül valósul meg, de ez is éppen elég nyugtalanító. Ez a kör mára politikai tényezővé nőtte ki magát, jelentős számú szavazót szólít meg a jobboldal szélén, akikre a Fidesz - MPSZ-nek szüksége van. A jobboldali sajtóban zajló radikális-mérsékelt vita arról is szól, hogy milyen legyen a Fideszt támogató sajtó, nevezetesen hogy a Magyar Demokrata vagy a Heti Válasz stílusa és világlátása hasznosabb-e a pártnak, és hogy a jövőben kik közvetíthetik autentikusan a hazai politikai jobboldal üzeneteit az olvasóknak. Ha a Magyar Házhoz tartozó orgánumok és a hozzájuk kötődő írástudók felé billen a mérleg, akkor félő, hogy egy kis - nem is túlságosan leplezett - árukapcsolással a magyar közönség nem elhanyagolható része egy hagymázas történeti önképet is kap a napi betevő mellé.

A szerző médiaelemző, a Sajtószabadság Központ munkatársa, a Médiakutató című folyóirat szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.