Titanic a Dunán

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. április 15.

Publicisztika

Ma a magyar politikában alig van előretekintés. A szocialistáknak, a balos ellenzéknek sincs markáns jövőképe. A Jobbiknak van, de az is retrográd.

„És akkor, ebben az »illegális esetlegességben« hirtelen eltűnt a múlt. Ami lett, nem a múlt folytatódása volt. Megmaradtak a kellékek, maradt a díszlet, de a démoni jelentések eltűntek. (…) Már semmi jelentése nem volt a múltnak. És ez a múltnélküliség egymás felé fordította az embereket. Sőt, abban a már-már illetlen időtlenségben »abszolút kollektivitásként« csak »egy« ember létezett. Nem a háborúk utáni tanácstalanság, s végső kétségbeesésből fakadó tétlenség uralkodott, ellenkezőleg: az emberek kijutottak a föld alól, ujjongtak és nevettek.” Láng Zsolt író emlékezik így az 1989-es romániai forradalomról. Ez a semmihez nem hasonlítható érzés 1989-ben Magyarországon is benne volt a levegőben, függetlenül attól, milyen érzéki csalódások és látszatok alakították ki (ahogy Romániában is).

Az időtlenség pillanatai után persze megint visszatér az idő folyama, a politika pedig választást kínál: előre vagy hátra nézzünk-e az időben. Ma a magyar politikában alig van előretekintés: a kormány a budapesti Kossuth teret az 1944-es állapotba állítja vissza a régi Kossuth-szoborcsoporttal, a megkezdett Szabadság téri emlékmű régi toposzokat ismétel. Perspektivikus üzenet lenne a túlméretezett, mindenkit megóvó állam és a rezsicsökkentés? A szocialistáknak, a balos ellenzéknek sincs markáns jövőképe. A Jobbiknak van, de ez is retrográd: keleti nyitás, sérelmi politika, költekező-gondoskodó állam. Európában ma két irányzat látható: az Európai Unió a múlt hibáiból tanulva új alapokon, új irányba akarja vinni a kontinenst – ami politikailag-gazdaságilag is érzékelhetően az egyetlen út. Senki nem biztos a dolgában, mindenki tapogatózik, a dolgok lassan változnak, a föderációt nem lehet a krími szavazáshoz hasonlóan lezavarni, de épp ez teszi az egészet demokratikussá és megalapozottá. A másik út a Szovj… Oroszországé. Amely ország újra előveszi birodalmi terveit, és a putyini hatalom gazdasági, illetve politikai okokból (figyelemelterelés a szegénységről és a politikai illegitimitásról) a nacionalizmus hangján kezd el beszélni.

Magyarország addig nem szabad ország, amíg a múltjára mutogat jobb híján. 24 évvel a rendszerváltás után még mindig a múltja tartja fogságban, és ha így marad, ha képtelen elkezdeni a jövőről gondolkodni minden szinten, újra a múlt hibáit ismétli meg. Tanulságos Orbán Viktor politikai példaképének, gróf Bethlen Istvánnak az 1944-es emlékiratát olvasgatni – hogy hazudta bele magát a két világháború közti Magyarország politikai elitje egy álomvilágba, hogy kötötte magát revizionista célokkal a szeme előtt minden racionális érv nélkül a náci Németországhoz. És hogy kormányozta az ország hajóját neki a jéghegy kellős közepének.

Magyarország ma ugyanilyen szembenézésre képtelen ország, hazug és álságos célokkal, a perspektíva teljes hiányával, egyre erősödő elszegényedéssel, s ez a hazugságháló hol politikai cinizmusból, hol egzisztenciális elkeseredésből, hol csak puszta tudatlanságból egyre rosszabb választások felé viszi a társadalmat. A Jobbik rossz válaszai mellett keleten egy ébredő birodalom fenyeget minket, az európai kontinens kérdései és tétjei pedig senkit nem érdekelnek. „Abszolút kollektivitás” helyett atomizálódás van.

Csak aztán nehogy megint jéghegy legyen a vége. Amit amúgy a Titanic legénysége az ütközés előtt egész pontosan 37 másodperccel érzékelt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.