Az ellenzéki együttműködés lehetőségeiről – avagy hány oldalú a Fidesz ellenzéke?

  • Madlovics Bálint
  • 2016. június 17.

Liberális szemmel – Republikon

A közelmúltban ismét föllángoltak a viták a 2014-es összefogás pártjai közötti együttműködés értelméről és lehetőségeiről. Az említett pártcsoportra persze a kérdésben megszólalók és különböző cselekvési terveket javaslók jellemzően nem azt a megnevezést használják, amit az előbb én; ők általában azt mondják: „baloldal” vagy „demokrata oldal”, esetleg „demokratikus ellenzék”. A megnevezésben nincs konszenzus. Számos konferencián és interjúban okozott ez már kínos másodperceket elemzőknek és az említett pártok politikusainak egyaránt, de általában gyorsan továbblendültek a problémán: elvégre – gondolhatták – úgyis mindenki tudja, hogy mely pártokról akarnak beszélni.

false

A kérdés azonban ennél fontosabb, már amennyiben politikai programot akarnak rá építeni. A 2014-es összefogás pártjainál már a tény is, hogy közös megnevezést keresnek rájuk, egy helyzetértékelést sugall: azt, hogy ezek a pártok egy oldalon állnak. A gyűjtőfogalomban lévő konszenzus pedig azt jelentené, hogy világosak a nevezett oldalt határoló törésvonalak is, illetve az a differentia specificum, amely megkülönbözteti ezen oldal pártjait a többi (ellenzéki) párttól. A konszenzus hiánya azonban a törésvonalak elmosódottságát jelzi, amely egyúttal az egy oldalhoz tartozás helyzetértékelését is törékennyé teszi. Márpedig a föntebb említett megszólalók terveikben mind a 2014-es összefogás pártjai (és a gondolatilag hozzájuk közel álló civilek) által alkotott közös platformban gondolkodnak.

Az előválasztás kapcsán – melynek lebonyolítására korábban a Republikon Intézet, újabban pedig a PM dolgozott ki részletes javaslatot – sem érdemes megkerülni a kérdést, illetve adottságnak venni a közös oldal létét. Ez a hazai politikában tényleg újító és rengeteg előnnyel járó javaslat akkor és csak akkor lehet hatásos, ha a választók a végén hajlandók elfogadni a közös miniszterelnök-jelölttel, egyéni jelöltekkel és az előválasztás nyomán kialakult egy vagy több listával járó végeredményt. Ha ténylegesen szavazni fognak, és azokra a jelöltekre fognak szavazni azok is, akik az előválasztáson végül kisebbségben maradnak. Ehhez pedig nem más kell, mint hogy hajlandók legyenek elsődleges pártpreferenciáikat és leginkább kívánt értékeiket félretenni egy nagyobb ügy: az oldaluk sikere érdekében. Olaszország, Franciaország vagy az USA ebből a szempontból előnyben van: az előválasztás párton belül zajlik. Így az adott pártok szavazói számára az, hogy a párt sikere előrébb való az egyes jelölt-jelöltek sikerénél, sokkal egyértelműbb, mint hazánkban, ahol különböző szervezetek különböző jelölt-jelöltjei versengenének. A közös oldal tényében és tartalmában kialakított választói konszenzus – mely sok, tudatos munkával létrehozható – teremthet meg egy nagy párthoz mérhető kohéziót a szavazók és – korántsem utolsó szempont – a nekik megfelelni akaró, együttműködő pártok körében.

false

A problémának érdekes csavart ad az esélyesebb kihívóhoz húzás jelensége. Miközben a pártvezetők egyetértenek abban, hogy Orbán-ellenes koalícióval nem lehet választást nyerni, a kormány elutasítottsága a tapasztalatok alapján elégséges ahhoz, hogy a kiábrándult vagy/és bizonytalan szavazók – legalábbis helyi szinten – arra adják le a voksukat, akit a legesélyesebbnek gondolnak a fideszes jelölttel szemben. Ez első látásra föloldani látszik az előbb vázolt problémát: sokan láthatóan hajlandók föladni az egyéni preferenciáikat egy nagyobb ügy érdekében. A táborok közti átjárás fölerősödése és a választást sokszor eldöntő bizonytalanoknak az egyértelmű kihívóhoz való tendálása viszont a Jobbikot hozhatja helyzetbe, ha a 2014-es összefogás pártjai nem képesek az előválasztás révén a többség által elfogadott eredményt produkálni, illetve stabil egységként föllépni.

A centralizált fellépés, az egységes kommunikáció szempontjából a Jobbik kétségkívül előnyben van a 2014-es összefogás pártjaival szemben, három okból is. Egyrészt a Jobbik egy párt, mégpedig egyre centralizáltabb, melynek hála a legtöbb személyi kérdés – mint például a 2014-es összefogás pártjai között oly sokat csócsált miniszterelnök-jelölt kérdése – már előre tisztázott. Másrészt a Jobbik rendelkezik egy világos, a saját oldalán politikai akarattal létrehozott konszenzus övezte helyzetértékeléssel: a XX. és a XXI. század pártjai közötti törésvonallal, amely a pártot nem pusztán a kormánnyal, hanem a társadalomban élő „züllött, elvtelen és korrupt politika” képével is igyekszik szembeállítani. Harmadrészt pedig ez a helyzetértékelés egy oldalra, a XX. századi pártok közé sorolja a 2014-es összefogás pártjait és a Fideszt, amely a Jobbikot mint az igazi kihívót pozícionálja, kiemelve a pártot az ellenzéki mezőnyből és egyszersmind megcélozva az esélyesebb kihívóhoz húzás előbb említett magatartását produkáló bizonytalanokat és kiábrándultakat.

A 2014-es összefogás pártjai saját együttműködésüket a kommunikáció szintjén is főként a választási matematikára alapozzák, ami viszont egyfelől nem tud betölteni olyan politikai taktikai funkciót, mint a Jobbik XXI. századi pártként való beállítása a huszadik századiakkal szemben, másfelől pedig aligha bír bármiféle közösségteremtő erővel. Ilyen identitást nyilvánvalóan a vonatkozó pártokra főleg hagyományból használt, de komolyan véve igencsak leszűkítő „baloldal” jelző sem nyújt. A legkézenfekvőbb megoldás valóban a gyakran használt „demokratikus oldal”, amely a jobbikos narratívához hasonlóan a 2014-es összefogás pártjainak ellenfeleit egy platformra, az oldalt magát pedig az igazi kihívó szerepébe helyezi. Mindazonáltal a jelenlegi formájában ez amolyan „politikai ultrahang”: a legtöbb választó számára hallhatatlan, illetve átélhetetlen a mindennapi élete tekintetében.

Az előválasztás viszont éppen ezen tudna változtatni: a tisztességes versengés, a nyitás a civilek és általában a társadalom felé, valamint a mindezek örvén kialakuló pezsgő viták lehetőséget adnak rá, hogy olyan, átélhető és sokszínű tartalommal töltsék föl a demokratikusságot, amely kontrasztba állítható az Orbán-rezsim szürke autokráciájával. Így az előválasztás révén a 2014-es összefogás pártjai visszanyerhetnék a hitelességüket és képesek lennének egységes oldalként ringbe szállni a 2018-as választásokon. Mindez persze komoly tudatosságot, tudatos narratívaépítést igényel a folyamatban résztvevőktől, illetve azt, hogy pontosan tudják: mi a probléma a saját oldalukon, és egyúttal mi a probléma Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)