Politikai generációk harca

  • Mikecz Dániel
  • 2016. december 2.

Liberális szemmel – Republikon

Akármennyire is romantikusnak tűnik, ennek a harcnak végső soron az ország minden lakója látja a kárát.

A rendszerváltás magyar politikatudományának egyik slágertémája volt a politikai generációk léte, szerepe a hazai politikában és a demokratikus átmenet során. A még Mannheim Károly által kidolgozott tétel szerint bizonyos politikai szocializációs élmények meghatározóak lehetnek egy korosztály számára, amely a közös célok meghatározása által politikai generációvá érhet. Magyarországon ilyen közös és máig hatását éreztető élmény az 1930-as években induló népi kollégiumi mozgalom, az ‘56-os forradalom eltiprása, az 1960-as évek végén megtervezett új gazdasági mechanizmus lefújása, illetve az 1980-as évek ellenzéki mozgása, valamint maga a rendszerváltás. Ezeknek megfelelően vált politikai generációvá a “fényes szelek” népi kollégiumi korosztálya, a nemzeti és a demokratikus ellenzék, a reformközgazdászok, valamint a szakkollégiumi mozgalomból kinőtt Fidesz-generáció.

A politikai generációk közös politikai célja ugyanakkor nem független az előző korosztályok helyzetétől: legtöbbször éppen az “öregek” felfogása, reflexei és - ami a legfontosabb - hatalma ellen irányul. Az öregek hatalmát megdönteni kívánó fiatalok képe ugyanakkor szerves része az egyéni tapasztalatoknak és kultúránknak is: Uranosz uralkodásának fia, Kronosz vetett véget, akit Zeusz taszított le a trónról. Akármennyire is romantikusnak és közérthetőnek tűnik azonban a politikai generációk harca, egy bizonyos ponton túl végső soron az egész politikai közösség, az ország minden lakója látja a kárát. A kiélezett harc és a pozíciók elfoglalása ugyanis újrateremti az egyes generációk dominanciáját, amit majd megint egy önképe szerint éleslátású és megvesztegethetetlen korosztály kíván megdönteni.

false

Az olvasó bizonyára emlékszik arra a kijelentésre a Fidesz egyik meghatározó gondolkodója, Lánczi András részéről, miszerint „amit korrupciónak neveznek, az gyakorlatilag a Fidesz legfőbb politikája.” A kontextusából kiragadott félmondat érthető felháborodást váltott ki, ami sajnálatos módon éppen a lényeget fedte el. A Fidesz politikai gépezetének ugyanis az a lényege, hogy a politikai szervezet többleterőforrásokat csatornáz be, amelyek felhasználásával tovább lehet terjeszteni a politikai befolyást újabb erőforrások begyűjtéséhez. A terjeszkedés és az erőforrások becsatornázása az, ami a tulajdonképpeni korrupció. A fideszes gazdasági háttér megteremtésének politikailag érthető, de nem méltányolható indoka egy korábbi politikai generáció, a poszt-állampárti MSZP befolyásával szemben egy alternatív hatalmi központ kialakítása volt. Mára látható azonban, hogy a politikai gépezet nem állítható meg, nincs nyugvópontja, hanem a további terjeszkedés a működési elve.

A politikai generációk harcának jelenlegi aktualitását az a tényfeltáró portré adja, amely többek között arról számol be, hogy a Fidesz egyik háttérembereként funkcionáló Tombor András a Mathias Corvinus Collegium egykori hallgatóiból épít magának hálózatot a gazdaságban, a közigazgatásban és a politikában. A fiatalkori közös élmények akolmelege biztosan összetartó és a bizalomra építő közösséget tud kovácsolni. Mindezt természetesen érdemes fenntartani közös kirándulások, nyaralások alkalmával, azonban a hatalmi hálózatépítésnek ez a módja nemcsak ízléstelen, de már rövid távon is káros. A politikai lojalitás elsődlegessége a szakmai pozíciókban ugyanis kontraszelekciót képez, ami érthető módon csökkenti a munka színvonalát. Másodsorban a nepotizmus lezárja a munka, a tanulás, a szorgalom érdemében bízó fiatalok előtt a társadalmi felemelkedés ösvényeit. Nem véletlen, hogy a Jobbik táborában sok az elsőgenerációs diplomás, akik joggal érezhetik azt, hogy csak a radikális párt képes újraosztani a lapokat. Az érthető politikai cél azonban önmagában nem segít kikerülni a politikai generációk harcának ördögi köréből, hanem konzerválja a többség számára méltánytalan mobilitási viszonyokat.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.