Tarlós újabb eszement terve: Híd a semmibe

szerző
Király Dávid
publikálva
2018. ápr. 26., 16:30
kommentek
3
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A legkorábban tíz év múlva megépülő Galvani híd elsősorban olimpiai célokat szolgál, nem a budapestiek valós igényeit.

Tarlós István főpolgármester és Fürjes Balázs kormánybiztos a múlt héten mutatta be Budapest következő dunai átkelője, a Galvani híd terveit. A XI. kerületet a csepeli szigetcsúcson található semmivel, valamint az Illatos úti ipartelepekkel összekötő átkelő a tervek szerint a lehangolóan távoli jövőben, 2028 és 2033 között épül majd meg.

Egy Dél-Buda és Csepel közötti híd építése indokolt, hiszen jelenleg nincs közvetlen kapcsolat Buda és a Csepel-sziget között a városhatáron belül – ebben Tarlós Istvánnak igaza van. Ugyanígy elfogadható Fürjes Balázs azon érve is, hogy mivel az új budapesti hidak felváltva épülnek északon és délen, ezért a Megyeri híd 2008-as átadását követően most a főváros déli része következik.

Arról azonban lehet és kellene is vitatkozni, hogy valóban a Galvani hídra van-e a legnagyobb szükség. A 2024-es olimpia budapesti pályázatáig ugyanis a szakemberek többsége egyetértett abban, hogy Budapest déli részén az Albertfalvai-hídnak kellene elsőbbséget élveznie, az ugyanis nem a későbbiekben fejlesztendő területeket, hanem meglévő, sűrűn lakott városrészeket kapcsolna be a véráramba: Albertfalvát, Csepel belvárosát és Pesterzsébetet.

A Galvani híd kizárólag az olimpiai pályázatnak köszönhetően ugrott az élre, pozíciójának fenntartását azonban a budapesti olimpiai pályázat visszavonása után semmi sem indokolja. A híd átadásának tervezett időpontja (pontosabban igen hosszú intervalluma) azonban árulkodó. A 2024-es nyári olimpiát Párizs, míg a 2028-ast Los Angeles rendezi, a miniszterelnök azonban saját bevallása szerint sem tett le az olimpiarendezésről, és a 2032-es nyári játékok megpályázását fontolgatja. (Arról, hogy miként készíti elő a kormány a 2032-es budapesti olimpiát, részletesen írt a Magyar Narancs áprilisban – a szerk.)

A nem létező olimpia csak azért is megépítendő létesítményei közül persze a híd a legkevésbé eszement. Fontos hangsúlyozni, hogy a Galvani híd hasznos, hiszen az átkelő önmagában – tehát olimpiai ábrándok nélkül – is ösztönzi a ma még nem megfelelő mértékben és módon kihasznált városrészek fejlődését. A kritika oka pusztán a sorrend, hiszen az Albertfalvai-híd megépítésére régóta várnak az érintett területek lakói, míg a Galvani híd társadalmi megtérülése csak közép- és hosszú távon értelmezhető.

Sürgősségét illetően a Galvani híd még csak nem is a második, hanem a harmadik a sorban, hiszen az Óbuda és Újpest közötti kapcsolatot megteremtő, az Újpesti vasúti híd, vagy ahogyan a legtöbben ismerik, az Északi összekötő vasúti híd mellett megépítendő Aquincumi híd ugyancsak több évtizedes ígéret, és az Albertfalvai hídhoz hasonlóan már beépült és sűrűn lakott területeket kötne össze.

Persze semmi gond nem lenne a Galvani híd 2033-as átadásával, ha az addig hátralévő másfél évtizedben elkészülne legalább egy, de akár két új budapesti dunai átkelő is. Bár Fürjes Balázs szerint átlagosan 20-25 évente épül új híd Budapesten, ezt helytelen lenne irányelvnek tekinteni. A legfiatalabb hidunk – csak kisebb részben városi funkciójú, inkább a fővárost elkerülő forgalmat kiszolgáló –, a Megyeri híd 10 éve készült el, épp ideje tehát folytatni a sort.

A Galvani hídtól függetlenül a legjobb persze az lenne, ha a városfejlesztést nem a miniszterelnök hobbija határozná meg, hanem a budapestiek és az idelátogatók igényei, szükségletei.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

szerző
Király Dávid
publikálva
2018. ápr. 26., 16:30
kommentek
3
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 3 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2018. április 28., szombat 07:56
    Szerintem nem lehet véletlen, hogy Orbánnak a Patyi András csicskáztatását a hivatalos Facebook-oldalára feltöltött videóján Fürjes Balázs kiemelt fontosságú, szinte már nemzetstratégiai szerepet kapott (0:20-nál):
    https://www.youtube.com/watch?v=eOTNEwCYBEo
    Lesz újabb olimpiapályázati nekirugaszkodás, sok egyéb mellett ez lehet az egyik üzenete az elhíresült videónak.
  2. 2 Mist
    Mist
    2018. április 27., péntek 19:33
    Hát van rá példa Magyarországon!
    A szekszárdi és dunaújvárosi híd is a semmiből a semmibe megy.
    A szekszárdinál van 8 km fél autópálya a semmiből a semmibe.
    Alagút a tolnai homokdombok alatt, M6 (néha beszakad).
    Kőröshegyi 80 Mrd-os völgyhíd, amit az 1800 fős falu ellenkezése miatt "kellett" megépíteni.
    3 db felüljáró Ercsi-Martonvásár között az M7 és M6 közötti nulla forgalomhoz.
    Érdekes, hogy Dunaújvárosnál az M6 és 62-es út kereszteződéshez (nagyobb forgalomra) elég volt 2 híd!
    (Egy a keresztező és lehajtó-felhajtó forgalomhoz, 1 a vadaknak és mezőgazdasági gépeknek).
    Szóval van itt jó néhány furcsaság!
    Eggyel több, mit számít? Lényeg, legyen miből, (minél többől) lenyúlni 30-40%-ot!
  3. 1 bétom
    bétom
    2018. április 27., péntek 08:33
    Van remény, hogy Tahó-Tarlós ámokfutása sem tart örökké!

Komment írásához vagy regisztrálj

Adatlap

Republikon Intézet

A Republikon Intézet blogján több szerzőtől jelennek meg cikkek. A megjelent írások nem feltétlenül tükrözik az Intézet álláspontját.

Republikon Intézet
Szerző adatlapja
Összes blog Itt

Blog

még több cikk