Újjáépül a Várbazár - Ki költözik a kirakatba?

Riport

Az ígéretek szerint 2014 tavaszára támad fel poraiból - de ehhez nem elég, ha a téglákig lecsupaszított torzó visszakapja az Ybl által megálmodott köntösét. Ha nem akar a pusztulásra ítélt színpadi kellékek sorsára jutni, a Várbazárnak hasznossá kell válnia.

Ez pedig nem kis feladat egy olyan épületegyüttes esetében, amelyik születése pillanatától nem találja a helyét és funkcióját. A Várbazár a szó szoros értelmében kulisszának épült. A rendezetlen vároldal lezárásával a budai oldal korzóját képzelte ide 1847-ben Reitter Ferenc, de ki tudja, miért, ez a terület azóta is

"elátkozott part"

Ybl 1875-től kezdődően nagyszabású, a kor reprezentatív igényeihez igazodó együttest tervezett, a végeredményből ítélve a feladat lubickolás lehetett számára az építészeti eszközökben. A 19. század utolsó évtizedei ráadásul kedveztek is az efféle reprezentációs igényeknek, a puszta dekorativitás is elegendő ok volt arra, hogy sok pénzt költsenek valamire. Aztán jöttek a szűk esztendők, és a rendkívüli nagyvonalúsággal megtervezett terek csak nem akartak magukra találni. Az 1883-ban elkészült mű tervezésekor a legfontosabb szempont az volt, hogy semmiképpen se rontsa a kilátást a királyi rezidenciából, valódi házsor építése tehát fel sem merülhetett. A kompozíció két szélére húzódó három lakóépületben a királyi testőrség és a szolgaszemélyzet nyert elhelyezést. Ami közötte épült, voltaképpen egy dekoratív támfal - jól kihasználható belső terei sosem voltak. Az eredetileg üzletsorként elképzelt árkádos bazársor helyiségeinek 6 méteres belmagassága jókora túlzás volt, tetézte a bajt, hogy a Duna-part e szakaszán nem is akadt korzózó vásárló. A már a 20. század elején megindult pusztulását részben a karbantartásnak a funkciótlanságból adódó hiánya, részben minden támfalak réme: a lezúduló esővíz okozta. A háború sem kímélte. Az ötvenes években a várral együtt helyreállították, az Ybl-kori kimunkált építési megoldások helyett a kor építőiparának színvonalán, ezzel szabad folyást engedve a továbbra is bőven csordogáló csapadéknak.

false

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

Paradox módon ezt az ízig-vérig a 19. század reprezentatív uralkodói attitűdjét és ízlését tükröző építményt a központilag irányított kollektív népszórakoztatás tudta csak valódi tartalommal megtölteni. Az 1961-ben megnyitott Ifjúsági Park legendáját magyarázni felesleges - aki elég öreg hozzá, tudja, aki túl fiatal, úgysem érti. Az Ifipark 1984-ben bezárt, miután néhány épületdarab végképp megadta magát. Akik utoljára ott ropták, lassan az unokáikkal sétálnak arra, a fiatalabbak szemében pedig a Várbazár a világörökség részeként érthetetlenül pusztuló védett műemlék, a főváros szégyene.

A Várbazárba alkalmas funkció híján senki - se az állam, se egy magánbefektető - nem akarta beleölni azokat a milliárdokat, amelyekkel az enyészettől meg lehetett volna menteni. A kirakatban zajló látványos pusztulás persze évtizedeken át irritált sokakat, miközben kiváló terepet szolgáltatott a nem szűnő politikai csatározásoknak (lásd régi cikkünket: Egy meg nem kezdett rekonstrukció krónikája: Állva vár a Várbazár, Magyar Narancs, 2006. augusztus 31.). Úgy néz ki, hogy a túlélését az fogja garantálni, ami a megszületését: a hatalmi reprezentáció igénye. Mielőtt végleg porrá enyészne, 130 év után újjáépül a kulissza, mint a jelenlegi kormány által komoly támogatást élvező, 25 éves programot tartalmazó várfejlesztési koncepció első eleme.

A Várbazár esetében a sietséget nemcsak a politikai akarat, hanem az uniós elszámolási kötelezettség is indokolja. Ami 2014 augusztusáig nem készül el az európai forrásokból, azt már saját zsebből fizetjük. A rendelkezésre álló egy év körülbelül egy nívós családi ház felhúzásához elegendő. Pedig tervek már régóta készülnek a bazár hasznosítására, először a kilencvenes években a volt királyi palota és a bazár háború utáni rekonstrukcióját is tervező Közti égisze alatt, előbb Mányi István műtermében, majd Potzner Ferenc kezéből. A 2000-es években a Bánáti-Hartvig-építészpáros készített egy magánberuházó számára terveket. Végül arra hivatkozva, hogy ez a megoldás a műemlék "plázásításával" járna együtt - amiről csak módjával volt szó - a terv az I. kerület ellenállásán megbukott. A különböző elképzelések ettől függetlenül továbbra is keresték a legalább részben önfinanszírozó hasznosítás lehetőségét, és a jelenlegi koncepció majd minden eleme megtalálható az előzetes tervek valamelyikében. Mányiék már akkor a térszint alatti bővítést-beépítést javasolták, felismerve, hogy az Ybl-épület önmagában nem képes hasznos funkciók befogadására. Hartvigék merészebben gondolkodtak, bár ők is jórészt a felszín alá küldték a pénzt hozó funkciókat. A Vár kapuja ötlet is megjelent - a palota felé vezető vízhordó lépcső, illetve az alatta húzódó kazamaták megnyitásával. A lakóépületekből a vagyonkezelő állami finanszírozással kivásárolta a lakókat, és minden változat valamiféle közfunkcióval számolt a lakások helyén.

A 2012 decemberében meghirdetett közbeszerzési pályázaton végül az említett két csapat mellett (Bánáti-Hartvig Építésziroda, illetve a több irodát tömörítő Várkert Konzorcium Mányi István vezetésével) harmadikként a volt királyi palota 1948-1984-ig tartó, és a bazár 1958-as rekonstrukcióját is tervező Közti jogutódja, a Közti Zrt. is indult, és nyert is Potzner Ferenc tervezőgárdájával. Egy hónappal korábban Potzner Ferenc és csapata elnyerte a budai Várnegyed 25 évre szóló fejlesztésére irányuló stratégiai terv elkészítésére kiírt tendert is. A szakmai fórumokon többször bemutatott javaslat a hangsúlyt az "Élő vár" szlogennek megfelelően a Várnegyed önfenntartó finanszírozására helyezi. Tíz akcióterületet jelöl meg, mindegyikük centrumában egy-egy nagy értékű ingatlannal. A megújulásban nemcsak állami és uniós, hanem magánbefektetői forrásokra is számít, így a konkrét költségek nem ismertek. A tíz terület közül a legértékesebb épp a Várbazár körzete, amely mind topográfiai, mind eszmei jelentőségét tekintve csakis az egész várterülettel összefüggésben értelmezhető.

A várfejlesztési elképzelések kérdéses pontja a palota jelenlegi közösségi funkcióinak részleges megszüntetése, a Nemzeti Galéria, illetve az Országos Széchényi Könyvtár kiköltöztetése, és helyükre részben államigazgatási funkciók telepítése, illetve a palota múlt századi uralkodói szárnyának múzeumjellegű helyreállítása, beleértve a kupola eredeti arányainak visszaállítását is. Ezt az elképzelést mind az építész-, mind a műemlékes szakma kritikával fogadta, és több szempontból aggályosnak tartja. A megbízó - azaz a kormány - a 19. század iránti

nosztalgikus közhangulatot

kihasználva érvel a korhű helyreállítás mellett, ám ennek megbecsülhetetlen költségeiről ritkán esik szó. A Várbazár ügye azonban nem képezi vita tárgyát, hiszen kérdés csak az lehet, hogy ma dől össze, vagy holnap. Így egyszerre szükséges és kockázatmentes sikerrel kecsegtető lépés, hogy a 25 évre tervezett várfejlesztési koncepció első elemeként ezt kapja vissza Budapest lakossága, 6,7 milliárd forintért. A kormány az EU közép-magyarországi operatív programjának teljes összegét ezen projekt finanszírozására fordítja, ennek egy részét a Szépművészeti Múzeum elmaradt bővítése nyomán átcsoportosított EU-s források jelentik.

A nyertes terv legfőbb jellemzője a moderált magatartás: a hangsúlyt a történeti emlék hiteles helyreállítására helyezi. Az új kiegészítések csak nagyon szolid, jóformán láthatatlan formában lesznek jelen. Itt a műemlékes szakma, a közvélemény és a hivatal nem tűr meg semmiféle bohó ötletet - jó példa volt erre a Dísz téri honvéd-főparancsnokság piros lebegő tetejének csúfos bukása. A közbeszerzési eljáráson nyertes elképzeléshez képest is eltűnt a néhány látszó elem, például a homlokzatával a terasz felé forduló, vároldalba süllyesztett étterem. Az új funkciók a meglévő terekbe, illetve a föld alatti bővítményekbe kerülnek. Egyetlen látványos új elem a meglévő lépcső mellett a palota teraszára vezető mozgólépcső lesz, illetve a kertben itt-ott előbukkanó lift és egyéb, közlekedést szolgáló tornyok - mindez a ma már divatosnak számító Corten-lemezzel (rozsdás vaslemez) burkolva. A műemlékegyüttes és a királyi kertek - vagyis a 19. századi restauráció - építészeti minősége vitathatatlan, legalábbis ami a terveket illeti, az idő sürgetése persze a kivitelezést leginkább itt szorongatja. A törmelékhalmaz láttán némi kétkedéssel fogadott újjászületés reményét élesztgeti az a csillagászati összegű kötbér, amit a generálkivitelező Swietelsky vállalt a határidőn való túlfutás esetére.

Látványterv

Látványterv

Fotó: Közti Zrt.

A sok évtizedes huzavona egyértelmű tanulsága, hogy a Várbazár túlélésének záloga az értelmes funkció, a hosszú távon önfenntartó hasznosítás, illetve a terület közlekedési kapcsolatainak értelmes kialakítása, különös tekintettel a rakparti gyalogosközlekedésre. Minderről Potzner Ferenc és tervezőtársa, Pottyondy Péter nyilatkozott lapunknak. A tervezői elképzelés szerint a Várbazár életképességének vezérmotívuma a "Vár kapuja" szerepkör. Az egyszeri turistát eddig kitették a buszból a Dísz téren, elbattyogott a Mátyás-templomig, majd vissza - az egészet letudta másfél óra leforgása alatt. Az új irány megnyitásával azonban a budai rakpart felől is feljuthat egyenesen a palota teraszára, sőt, a tervek fontos eleme a palota körüli sétányok körbejárhatósága. A palota szintjét az új "kapu" számtalan módon teszi elérhetővé. Például mozgólépcsővel - ahogy azt Örkény István a szocializmus legszebb éveiben megálmodta A Vár mindenkié! című egypercesében. Sportosabbaknak a vízhordó lépcső napos és nyílegyenes pályája ajánlott, izgalmakra vágyóknak a lépcső alatti alagút kazamataélménye, romantikát keresőknek bolyongás a királyi kertek alján. Mindennek feltétele azonban, hogy a Duna-part ezen szakasza a gyalogosforgalom számára is megközelíthetővé váljon, hiszen 120 éven keresztül ezen bukott meg minden szép elképzelés. A program az Ybl-szobortól a Lánchídig terjedő utcaszakasz csillapított forgalmával számol, a felső rakpartig egy síkba hozott járófelülettel, ahol gyalogos, biciklis, autós és villamos egyaránt békében megfér. Ám a közlekedési rendszer kialakítása már nem tartozik a projekt közvetlen hatáskörébe. A haszonnal kecsegtető működés viszont jórészt ezen múlik, a Várbazár ugyanis nem annyira a Vár, sokkal inkább a Duna-part tartozéka. Mindenesetre a BKK új megállót tervez a bazár elé kishajóinak, és szó van egy kompjárat indításáról, amely a pesti oldalról hozná át a Várba igyekvőket. A gyaloghíd, a sikló és az egyéb víziók a Dunába hullottak.

De a rengeteg terv szemlézése közben az örökös kétkedőkben motoszkálni kezdett a kérdés: jó, ez a "Vár kapuja", de hova vezet majd ez a kapu, ha a palota elveszti a közfunkcióit, ha a galériák helyére hivatalok költöznek? Addig rendben, hogy körbejárható lesz - de jó lenne, ha nem csak a lőréseken át lehetne majd bekukucskálni...

A megbízó reményei szerint azonban a bazár mint önálló épület tud majd üzemelni - az újonnan betelepítendő funkcióknak köszönhetően. Ezekről szintén Pottyondy Péter tervezőt faggattuk. A Döbrentei tér felé eső bazársor helyiségeit összenyitva impozáns belső terű kávéház nyílik, az ehhez csatlakozó ún. Fülkepavilonból nyílik a bejárat a föld alatt kialakított új terekbe. A rámpákkal körülvett Gloriette, vagyis a központi építmény biztosítja a kapcsolatot a mögötte elterülő, 2014 márciusára nyilván még csak korlátozottan viruló királyi kertek felé. Az ehhez csatlakozó északi pavilon folytatása a palota felé vezető közlekedési tengely a mozgólépcsővel, liftekkel, gyalogoslépcsőkkel. A projektnek ezt a részét a mélygarázzsal együtt a Budavári Önkormányzat valósítja meg. A tőle északra húzódó bazársorba népi mesterségeket bemutató tárgyakat árusító műhelyek kerülnek, amelyek kiváltják a Szent György téri zsibvásárt. Az északi bazársor mögött elterülő Öntőházudvar a sokak által visszasírt Ifiparknak állít emléket - ide egy

afféle elit Zöld Pardon

kerül. Az egyes funkciók üzemeltetőit a projektet kezelő konzorcium (a Várgondnokság és az I. kerületi önkormányzat) választja ki pályázat útján.

Kormányzati nagyberuházás ma sincs politikai üzenet nélkül - ezt a két hajdani lakóházban kialakított kiállítás hivatott közvetíteni. Az EU által is megkövetelt finanszírozási céltartománynak megfelelő koncepciót a kormánybiztosság megbízásából ugyanaz az Eleőd Ákos készítette, aki az első Fidesz-kormány idején a Millenárison az Álmok álmodói kiállítást, valamint az érdi szoborparkot is megalkotta. A Várkert Bazárra vonatkozó kulturális elképzeléseknek egyelőre csak a célja világos: az installációkban maga a nemzeti büszkeség fogadja a projekt hivatalos honlapja által ígért évi 300 ezer látogatót. A Nemzeti Galéria éves látogatottságát meghaladó szám a "Vár kapuja" szerepkörre alapozza az átlagosnál nagyobb forgalom előrejelzését, és a kiállítások tematikáját eszerint tervezi: Magyarország-falatkák pikáns szószban. Az északi lakóház Magyar Kreativitás Háza fedőnéven a magyar progresszivitást lesz hivatott képviselni a kortárs dizájn, kortárs művészet és kortárs kultúra bemutatásával, a remények szerint hatékonyabban, mint a Belváros szívében vegetáló Design Terminál. A déli palotákban ennek mintegy ellenpontjaként fel- és letámad a múlt: az elképzelés szerint a Tradíció Házában az "ország szellemi kapuján" léphetnek be a turisták, akik ízelítőt kapnak mindabból, amire Magyarország hagyományosan büszke lehet: történelem, földrajz, hagyományos kultúra, csillagászat és zene ingerlik majd a látogatókat.

Az eddig vázolt funkciók egyike sem fog profitot termelni - ez egyébként 5 évig feltétele is az EU által támogatott kulturális beruházásoknak -, a hasznot a jövőben a déli bazársor mögé süllyesztett, ezerfős, többfunkciós konferenciateremtől remélik.

Konkrét funkcionális igények híján a tervezők - akárcsak Ybl - az építészet immanens értékeire koncentrálnak. A 19. század üzenetét reprezentáló épület felújítása esetében a 21. század jórészt csak a belső terekben juthat szóhoz. A belsőépítészetért felelős, a mostoha sorsú Rácz fürdő rekonstrukcióját is tervező Dévényi Tamás az épületet itt is önmaga múzeumaként értelmezi. A hajdani lakóépületekben a válaszfalak elbontásával alakulnak ki a nagy terű kiállítóhelyiségek. Dévényi az elbontott válaszfalak helyét jelzi a padlón, köztük mozaikszerűen megjelennek az eredeti padlóburkolatok helyreállított flekkjei. A kitermelt föld révén láthatóvá válik az izgalmas téglaszerkezetek látványa - ez a tervező szándéka szerinti barlangélményt erősíti. A kiszolgáló funkciók - ruhatár, információ stb. - türkizkék színű bővületekben kapnak helyet, utalva a barlangok másik elmaradhatatlan tartozékára, a csordogáló vizekre, melyeknek ezentúl már csak absztrakcióként van helyük a Várbazár viszontagságos történetében.

A terek artisztikuma nyilvánvaló, az értelmes működés kérdéses. A történelem ironikusan ismétli önmagát: az önmagáért való reprezentációs szándék a kreatív elméből önkéntelenül elővarázsolja az önmaga szépségéért vállalt építészetet. Ami persze nem lenne baj, de igazán boldogok akkor leszünk, ha a Várbazárral megtörténne az, ami az átkosban: hogy visszakapja Budapest lakossága.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.