Alkotmánybírósági intésre csorbulhat a gyülekezési szabadság

Orbán portája

Riport

Egy héten belül két döntésével is a gyülekezési törvény módosítására kötelezte a parlamentet az Alkotmánybíróság. Könnyen lehet, hogy jogszabályi úton tiltják ki a tüntetőket a miniszter­elnök háza elől.

„Az alapjog érvényesülését korlátozó helytelen gyakorlat nem lehet megfelelő indoka annak, hogy az Alkotmánybíróság a békés gyülekezéshez való jog korlátozására kötelezze a jogalkotót.” Ezt Stumpf István alkotmánybíró írta a testület múlt heti határozatához csatolt különvéleményében. A tizenegy tagú tanácsból az első Orbán-kormány kancelláriaminisztere volt az egyetlen, aki érdemben ellenezte a tüntetések előzetes betiltásának megágyazó felhívást.

Múlt kedden és csütörtökön az AB két döntésében is kimondta, hogy az Országgyűlés mulasztásos alkotmánysértést követett el, amikor nem szabályozta a gyülekezési jog és más alapjogok „konfliktusának” feloldási szempontjait. A konkrét ügyekben devizahiteles és szélsőjobboldali szervezetek képviselői fordultak az AB-hez, mivel korábban a rendőrség és a bíróság több helyen is megtiltotta demonstrációikat. Az összesen öt helyszínből az AB csak egy esetben látta úgy, hogy a hatósági tiltás sértette a panaszosok jogait. Hegyi Szabolcs, a TASZ gyülekezési jogi programvezetője szerint az AB két napon belül meghozott két döntése egymásnak és a korábbi alkotmánybírósági gyakorlatnak is ellentmond. (Az ügyben a TASZ látta el a devizahiteles panaszos jogi képviseletét.)

Trócsányi László igazságügyi és Pintér Sándor belügyminiszter közös sajtótájékoztatójukon bejelentették, hogy a kormány év végéig új gyülekezési törvényt terjeszt a ház elé. Az AB iránymutatásából nem nagyon következhet más, mint a tüntetések előzetes betiltásának könnyítése.

Ugyanakkor jogvédők és ellenzéki pártok is aggályosnak tartják, hogy az új szabályozást kiváltó egyik esetben Orbán Viktor Cinege utcai háza elé terveztek megmozdulást a hitelkárosultak. S a részletekben már a szakértők között sem teljes az egyetértés. Míg Hegyi Szabolcs megfelelőnek gon­dolja a jelenlegi törvényt, M. Tóth Balázs, a Helsinki Bizottság rendészeti programvezetője lehetővé tenné a nyilvánvalóan jogellenes céllal szervezett tüntetések előzetes tiltását. Persze a civil szervezeteknek valószínűleg nem osztanak lapot az új törvény előkészítésénél, a kormány egyelőre csak a frakcióval rendelkező pártokat és a tudomány képviselőit hívta egyeztetésre.

A döntések

Az AB elé kerülő első, 2014 decem­berében indult ügyben a devizahitelesek képviselői jelentettek be vonulásos tüntetést. A rendőrség három helyszínen, a Kúria épülete, a miniszterelnök, valamint Csányi Sándor OTP-elnök háza előtt megtiltotta a gyülekezést, annak ellenére, hogy a szervezők hajlandók lettek volna 30-ról 10 percre csökkenteni a megmozdulások hosszát, a gyülekezés célját pedig „nyomásgyakorlásról” figyelemfelhívásra módosították. A tiltó végzéseket a bíróság helybenhagyta.

A Kúria előtti akció elkaszálásának hivatkozási alapja az volt, hogy a gyülekezési törvény szerint a rendőrség megtilthatja a gyülekezést, ha az súlyosan veszélyeztetné „a népképviseleti szervek vagy a bíróságok zavartalan működését”. A miniszterelnök és Csányi lakókörnyezetének védelmében már csavarosabb érveléshez nyúlt a rendőrség. Azt írták, a kertvárosba tervezett demonstrációk sértenék a családi és magánélethez fűződő jogot, mivel a demonstrálók belátnának a kertekbe, a szomszédok nem tudnának kitérni a szónoklatok elől, ráadásul az „iskolából hazafelé tartó gyerekekben félelmet kelthet” a devizahitelesek látványa.

Határozatának indoklásában az AB maga sem vitatta, hogy a hatóságok nem a kellő gondossággal jártak el, amikor pusztán a Kúria elnökhelyettesének nyilatkozatára alapozva feltételezték, hogy a 10 perces mini tüntetés súlyos zavart okozna a bíróság működésében. Azt is elismerték az alkotmánybírák, hogy a rendőrség és a bíróság a magánélet védelmében túllépett a gyülekezési törvény biztosította kereteken, hiszen a hatályos szabályozás szerint „mások jogainak vagy szabadságának” érdekében csak feloszlatni lehet egy demonstrációt, előzetesen megtiltani nem. Ennek ellenére nem semmisítették meg a bírói ítéleteket, mert úgy találták, a felvonulás egyéb, engedélyezett helyszínein a devizahitelesek kellő mértékben élhettek gyülekezési jogukkal. (Értelemszerűen másfél év elteltével az utólagos alkotmánybírósági jóvátételnek csak elvi jelentősége lenne.)

Az AB többsége továbbá arra is rámutatott, hogy a bíróság helyesen ismerte fel a gyülekezéshez és a magánélethez való jog közötti alapjogi összeütközést, de ennek feloldásához a gyülekezési törvény nem adott elég támpontot. Itt érzékelt a testület mulasztásos alkotmánysértést, és felhívta az Országgyűlést, hogy legkésőbb december 31-ig változtasson a jogszabályon.

A második AB-döntés 2014-es és 2015-ös becsület napi rendezvények megtiltásáról szól. A Magyar Hajnal Mozgalom és egy – a határozat indoklásában meg nem nevezett – szélsőjobboldali csoport megemlékezéseit tiltotta be a rendőrség arra hivatkozva, hogy azok „mások emberi méltóságát sérthetik, megbontva ezzel a személyiségi jogok egyenlegének rendszerét”. A bíróság a tiltó végzéseket helybenhagyta, kiemelve, hogy a rendezvényeken fennállt a „szélsőjobboldali vagy náci eszmék terjesztésének veszélye”. Érdekesség, hogy a szervezők 2015-ben nem is becsület napi megemlékezést, hanem Vlagyimir Putyin melletti szimpátiatüntetést jelentettek be, a rendőrség a meghirdetett rendezvény időpontjából és a bejelentő személyéből következtetett a rendezvény valós céljára, s ehhez titkosszolgálati információkat is felhasznált.

Az AB többsége úgy látta, hogy 2014-ben a bíróság alkotmánysértő módon járt el: mások jogainak feltételezett sérelmére hivatkozva nem lehetett volna előzetesen megtiltani a felvonulást, hiszen az nem tiltási, csupán oszlatási ok. A 2015-ös verdiktet ugyanakkor jóváhagyták az alkotmánybírák, mert bizonyítottnak látták, hogy a bejelentő visszaélt gyülekezési jogával, amikor a rendezvény valós tartalmát elfedte a hatóságok elől. Az AB ebben az ügyben is mulasztásos alkotmánysértést állapított meg, de itt már a magánszférához fűződő jognál tágabb összefüggésben, lényegében a gyülekezési jog és bármely más alapjog összeütközésének feloldási mechanizmusait hiányolta a törvényből. Arra is rámutattak, hogy a törvényben nem elég pontosak a „békés gyülekezés”, a „fegyveresen vagy felfegyverkezve” megjelenés definíciói.

A dilemma

Való igaz, hogy az 1989-es gyülekezési törvény szűkre szabja a tüntetések betiltásának lehetőségét. A népképviseleti vagy bírósági szervek súlyos veszélyeztetése mellett még akkor van mozgástere a rendőrségnek, ha a közlekedést csak a demonstráció bejelentett útvonalán lehet biztosítani.
A már megkezdett tüntetés feloszlatható, ha mások jogait vagy szabadságát sérti, bűncselekményt vagy bűncselekményre való felhívást valósít meg, s ha a résztvevők fegyveresen vagy felfegyverkezve jelennek meg.

Az AB előtt fekvő esetek közül a Kúria előtti megmozdulás betiltása a legtisztább, hiszen a bíróságok védelmére hivatkozva a jelenlegi törvény is lehetőséget ad az előzetes tiltásra. Ám Hegyi Szabolcs szerint a „súlyos veszélyeztetés” bizonyításához nyilvánvalóan nem elég a bíróság vezetőinek véleményét figyelembe venni, ennek a precedensnek a követése tökéletesen ellehetetlenítené a bíróságokkal szembeni véleménynyilvánítást. Ráadásul az AB egy tavalyi döntésében a mostanival éppen ellentétes álláspontra helyezkedett, így rövid távon feltétlenül bizonytalanság várható a jogalkalmazásban.

A miniszterelnök háza elé tervezett megmozdulás és a neonáci felvonulások betiltásában az a közös, hogy a rendőrség olyan okra hivatkozva tiltott, ami a jelenlegi szabályozás szerint csak oszlatásra adna felhatalmazást. Persze ezek az esetek sem előzmény nélküliek: a Cinege utcában korábban is több tüntetést tiltott be a rendőrség (igaz, eddig nem a magánélet védelmével érvelt, hanem azzal, hogy a TEK lezárta a területet), 2013-ban a Nemzeti Érzelmű Motorosok Adj gázt! című felvonulását nem engedélyezték a hatóságok (miután Orbán nemes egyszerűséggel utasításba adta Pintér Sándornak, hogy akadályozza meg a motorosok rendezvényét). Mindkét ügy­ben arról van tehát szó, hogy a rendőrség egy még be nem következett, vélelmezett jogsértésre hivatkozva gátolta meg a gyülekezés megkezdését.

Az oszlatás és a betiltás között nem lényegtelen a különbség. Az AB-döntés indoklása is kiemeli, hogy az előzetes tiltás a gyülekezési jog legsúlyosabb korlátozása, hiszen így lehetőség sem nyílik az üzenet kinyilvánítására. Azt sem nehéz belátni, hogy a rendőrség és a kormányzó politikai erő számára is sokkal kényelmesebb a nyilvánosságban szinte érzékelhetetlen tiltás, mint a nagy médiavisszhangot és felháborodást kiváltó oszlatás eszközéhez nyúlni. Ha a mai oszlatási okok a jövőben tiltási okokká válnának, feltételezhetően jóval több tüntetést gáncsolna el a hatalom.

Mi lesz?

Orbán Viktor személyes érintettsége mellett az AB-döntésre az is rossz fényt vet, hogy tudható: a Fidesz eddig is gondolkodott a gyülekezési törvény átírásán. Gulyás Gergely képviselő még 2014 decemberében beszélt erről egy interjúban (a kiváltó ok akkor „Tua­regék” Kossuth téri, maratoni demonstrációja volt). Hegyi Szabolcs szerint aggasztó, hogy a kormány sajtótájékoztatója alapján az új szabályozás hangsúlyosan megjeleníti majd a rendőrség kényelmi szempontjait. Az sem a visszafogottság jele, hogy módosítás helyett teljesen új törvényről beszélnek kormányoldalon.

Ugyanakkor technikai vagy eljárásjogi módosításokat a TASZ is üdvözölne. Például kötelezően és törvényi szinten elő lehetne írni a rendőrségnek, hogy egyeztessen a bejelentővel, ne csak akkor, ha be akarja tiltani a rendezvényt, hanem akkor is, ha úgy látja, a tüntetésen esetleg bűncselekmény valósulhat meg. Hegyi azt valószínűsíti, hogy az AB-döntést széles körű felhatalmazásként értelmezi majd a kormányzat, „és mindent megcsinál, amit eddig is szeretett volna, csak nem mert”.

Szinte bizonyosnak tűnik, hogy az eddigi oszlatási okokat az új törvény előzetes tiltási okokká emeli, ami nemcsak a szélsőséges eszmék terjesztésének, de a látványos kormányellenes megmozdulásoknak is gátat vethet. Elgondolkodtató, hogy az AB indoklása szerint „a fair balance elvével csak kivételes esetben egyeztethető össze, ha a gyülekezni kívánók véleményük kifejtését azáltal kívánják megvalósítani, hogy a gyülekezés kizárólagos helyszínéül a közéleti szereplő magánlakásának környékét jelölik meg”.

A beharangozott ötpárti egyeztetésre információink szerint még egyik frakció sem kapott meghívót. A lapunknak küldött válaszokból úgy tűnik, a Jobbik és az LMP hajlana a részvételre (bár a módosítás szükségességével és irányával nem igazán értenek egyet), a többi párt vagy nem döntött még, vagy magát a felvetést is elfogadhatatlannak tartja (persze a frakcióval sem rendelkező kisebb alakulatokat vélhetően úgysem hallgatná meg a Fidesz).

A gyülekezési törvényt az új Alaptörvény kivette a kétharmados törvények köréből, a kormánynak így nem feltétlenül lesz szüksége az ellenzékre. Az AB mostani döntései azért is aggasztók, mert ha a kormány végül egyszerű többséggel oldja meg a gyülekezési jog korlátozását, az alkotmánybírák aligha állnak útjába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.