A jó és a rossz közgazdaságtana

  • 2013. április 17.

Snoblesse

Provokatív színpadi szerepben a sztárközgazdász. Tomáš Sedláček és könyvének színpadi változata az Átrium Film-Színházban.


„Az alig 35 éves szakember eddigi főműve ez az először 2009-ben megjelent kötet, amely Csehországban, majd angol nyelven is bestsellerré vált, a Washington Post tavaly az öt kötelezően elolvasandó közgazdasági témájú könyv közé sorolta, színpadi változatát (!) Prágában és Londonban is imádták” – írtuk (a teljes kritika itt) Tomáš Sedláček sztárközgazdász magyarul tavaly megjelent könyve, A jó és a rossz közgazdaságtana előtörténetéről, és íme, nemcsak Sedláček, hanem a körülrajongott színpadi változat is megérkezett Budapestre. Az angol nyelvű színházi performance groteszk szkeccsek, zenés számok és improvizációk egyvelege, amelyben maga a sztárszerző is aktív szerepet vállal; hol színészként, hol provokatív moderátorként fokozza – a közgazdaságról szóló színpadi művek esetében oly gyakran leülő – hangulatot.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.