Extrawelt (live), Matador (live)

  • 2013. január 23.

Snoblesse

Egy ír Dublinból és két úr Hamburgból – a négynegyedes elektronikus tánczenék kedvelőinek.


Gavin Lynch, alias Matador egyike korunk legsikeresebb elektronikus zenei producereinek és előadóinak. A Dublinban élő és alkotó (egykor párhuzamosan szakácsnak, hangmérnöknek és producernek tanuló) ír zenekovács kisebb kiadóknál publikálta első zenéit, szigorúan digitális formátumban, majd a Fergie-vel közösen elkészített Dirty Dubz (From Dubz) aratta a legnagyobb sikert: ez már vinilen is megjelent, s ezzel egy időben a legkeresettebb remixerek közé is emelkedett. Idén azután új otthonra lelt Ritchie Hawtin legendás M_nus kiadójánál, mely bár eredetileg kanadai székhelyű, ám időközben sikeresen megvetette lábát Berlinben is. Matador egyenes, célratörő és a szó jobbik értelmében vett hatásvadász zenékkel hívta fel magára a figyelmet: olyan tech/house slágerekkel, melyek bármikor képesek felrobbantani a táncparkettet. Nem először jár Budapesten, s ezúttal speciális live act keretében mutatja be az utóbbi időben szerzett zenéit.


A fő attrakció azonban kétségtelenül a német Extrawelt duó, amelynek tagjai hazajáró lelkek Budapesten, hiszen már többször is szerepeltek vendégként az NVC partiszervező/dj brigád rendezvényein. Arne Schaffhausen és Wayan Raabe, a zenei rafinériában utazó hamburgi producer-mágusok vagy évtizede gyártják (2005 óta Extrawelt néven) a maguk jól felismerhető, karakteres zenéit. 2008-as, tisztes sikert arató bemutatkozó albumuk (Schöne Nue Extrawelt, amelyről akkoriban magunk is megemlékeztünk), remekül szintetizálta mindazt, amit maguknak éreztek az elmúlt másfél évtized elektronikus tánczenéjéből. Tavalyelőtti albumuk (In Aufruhr) még szélesebb spektrumon szólította meg az utóbbi évek elektronikus zenei eszköztárát: az egzotikumként adagolt tört ütemektől (breakbeat, dubstep) a fő csapásiránynak számító technóig, house-ig. A tavalyi Raum In Raum EP méltó folytatása korábbi kísérleteiknek: ravaszul összerakott, furcsán kattogó, mégis melodikus techno, igazi agyas zene. Ebből kapnak ízelítőt péntek este a magyar partizók – akiket hazai részről az NVC-s és vendég dj-k is igyekeznek kiszolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.