Extrawelt (live), Matador (live)

  • 2013. január 23.

Snoblesse

Egy ír Dublinból és két úr Hamburgból – a négynegyedes elektronikus tánczenék kedvelőinek.


Gavin Lynch, alias Matador egyike korunk legsikeresebb elektronikus zenei producereinek és előadóinak. A Dublinban élő és alkotó (egykor párhuzamosan szakácsnak, hangmérnöknek és producernek tanuló) ír zenekovács kisebb kiadóknál publikálta első zenéit, szigorúan digitális formátumban, majd a Fergie-vel közösen elkészített Dirty Dubz (From Dubz) aratta a legnagyobb sikert: ez már vinilen is megjelent, s ezzel egy időben a legkeresettebb remixerek közé is emelkedett. Idén azután új otthonra lelt Ritchie Hawtin legendás M_nus kiadójánál, mely bár eredetileg kanadai székhelyű, ám időközben sikeresen megvetette lábát Berlinben is. Matador egyenes, célratörő és a szó jobbik értelmében vett hatásvadász zenékkel hívta fel magára a figyelmet: olyan tech/house slágerekkel, melyek bármikor képesek felrobbantani a táncparkettet. Nem először jár Budapesten, s ezúttal speciális live act keretében mutatja be az utóbbi időben szerzett zenéit.


A fő attrakció azonban kétségtelenül a német Extrawelt duó, amelynek tagjai hazajáró lelkek Budapesten, hiszen már többször is szerepeltek vendégként az NVC partiszervező/dj brigád rendezvényein. Arne Schaffhausen és Wayan Raabe, a zenei rafinériában utazó hamburgi producer-mágusok vagy évtizede gyártják (2005 óta Extrawelt néven) a maguk jól felismerhető, karakteres zenéit. 2008-as, tisztes sikert arató bemutatkozó albumuk (Schöne Nue Extrawelt, amelyről akkoriban magunk is megemlékeztünk), remekül szintetizálta mindazt, amit maguknak éreztek az elmúlt másfél évtized elektronikus tánczenéjéből. Tavalyelőtti albumuk (In Aufruhr) még szélesebb spektrumon szólította meg az utóbbi évek elektronikus zenei eszköztárát: az egzotikumként adagolt tört ütemektől (breakbeat, dubstep) a fő csapásiránynak számító technóig, house-ig. A tavalyi Raum In Raum EP méltó folytatása korábbi kísérleteiknek: ravaszul összerakott, furcsán kattogó, mégis melodikus techno, igazi agyas zene. Ebből kapnak ízelítőt péntek este a magyar partizók – akiket hazai részről az NVC-s és vendég dj-k is igyekeznek kiszolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.