Extrawelt (live), Matador (live)

  • 2013. január 23.

Snoblesse

Egy ír Dublinból és két úr Hamburgból – a négynegyedes elektronikus tánczenék kedvelőinek.


Gavin Lynch, alias Matador egyike korunk legsikeresebb elektronikus zenei producereinek és előadóinak. A Dublinban élő és alkotó (egykor párhuzamosan szakácsnak, hangmérnöknek és producernek tanuló) ír zenekovács kisebb kiadóknál publikálta első zenéit, szigorúan digitális formátumban, majd a Fergie-vel közösen elkészített Dirty Dubz (From Dubz) aratta a legnagyobb sikert: ez már vinilen is megjelent, s ezzel egy időben a legkeresettebb remixerek közé is emelkedett. Idén azután új otthonra lelt Ritchie Hawtin legendás M_nus kiadójánál, mely bár eredetileg kanadai székhelyű, ám időközben sikeresen megvetette lábát Berlinben is. Matador egyenes, célratörő és a szó jobbik értelmében vett hatásvadász zenékkel hívta fel magára a figyelmet: olyan tech/house slágerekkel, melyek bármikor képesek felrobbantani a táncparkettet. Nem először jár Budapesten, s ezúttal speciális live act keretében mutatja be az utóbbi időben szerzett zenéit.


A fő attrakció azonban kétségtelenül a német Extrawelt duó, amelynek tagjai hazajáró lelkek Budapesten, hiszen már többször is szerepeltek vendégként az NVC partiszervező/dj brigád rendezvényein. Arne Schaffhausen és Wayan Raabe, a zenei rafinériában utazó hamburgi producer-mágusok vagy évtizede gyártják (2005 óta Extrawelt néven) a maguk jól felismerhető, karakteres zenéit. 2008-as, tisztes sikert arató bemutatkozó albumuk (Schöne Nue Extrawelt, amelyről akkoriban magunk is megemlékeztünk), remekül szintetizálta mindazt, amit maguknak éreztek az elmúlt másfél évtized elektronikus tánczenéjéből. Tavalyelőtti albumuk (In Aufruhr) még szélesebb spektrumon szólította meg az utóbbi évek elektronikus zenei eszköztárát: az egzotikumként adagolt tört ütemektől (breakbeat, dubstep) a fő csapásiránynak számító technóig, house-ig. A tavalyi Raum In Raum EP méltó folytatása korábbi kísérleteiknek: ravaszul összerakott, furcsán kattogó, mégis melodikus techno, igazi agyas zene. Ebből kapnak ízelítőt péntek este a magyar partizók – akiket hazai részről az NVC-s és vendég dj-k is igyekeznek kiszolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.