Az író mozija: Jules és Jim és Vathy Zsuzsa

Vetítéssorozat a Nyitott Műhelyben

  • 2011. október 24.

Snoblesse

Az író is csak ember, melyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy belőle is kibukik néha a filmszerető lény.

Ezt a lényt, az írókban lakozó cinephile-t hívja elő a Litera irodalmi portál és a Nyitott Könyvműhely közösen üzemeltetett filmklubja, melynek keretében eddig olyan prózai alakok adtak számot kedves filmjeikről, mint  Esterházy Péter és Spiró György. A novemberi filmválasztó Vathy Zsuzsa, a film pedig, ami vetítésre majd kibeszélésre kerül, Francois Truffaut iskolateremtő klasszikusa, egyben Jeanne Moreau munkásságának éke, a Jules és Jim. Úgy bizony, a filmtörténet legjelesebb szerelmi háromszöge, melynek biciklizős jelenete többek között  a szigorúságáról híres Ken Loach-ot is érzékenyen érintette.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.