"Cigány, zsidó, magyar egy követ fúj" - Frenk zenész

  • rés a présen
  • 2013. június 14.

Snoblesse

Interjú Frenkkel, aki a Brék Fesztivál keretében lép fel az Akváriumban.

rés a présen: Klasszikus képzettséggel érkeztél a popmezőnybe. Ez előny vagy hátrány?

Frenk: Előny is meg hátrány is. Az a fajta zene, amit én csinálok, sokszor túl bonyolult megoldásokkal, harmóniamenetekkel van megtűzdelve, ami egy popzenét hallgató ember számára idegennek hat. Persze én is idegennek érzem magam a popiparban. Tulajdonképpen semmi közöm hozzá. Az előnye pedig, hogy bármilyen produkcióban részt tudok venni, és mindenféle erőfeszítés nélkül megjegyzek bármilyen zenét.

false

 

Fotó: Talabér Tamás

rap: Mikor kerültél bele abba az alternatív zenei közegbe, amiben ma is játszol?

F: Körülbelül tizenhat éves koromban, Dunaújvárosban kóstoltam bele az úgymond alternatív zenébe. Később játszottam blues- és dzsesszzenekarokban, Szabó Tamás, Váczi Eszter és mások csapataiban, de az igazi fordulópont a Hiperkarma megalapítása volt. Ez egy nagyon hosszú és szövevényes történet lenne, ha elmondanám, de nem mondom. Doboltam még a Quimby, a Kispál és a Balaton zenekarokban is. Aztán 2006-ban alapítottam meg a saját zenekaromat Frenk néven, amit rock & roll popsanzon műfajúnak definiáltam. Mind a szöveget, mind a zenét én írom, és három lemezem jelent meg eddig: a Szívzörejek 2006-ban, a Nagyvárosi éjszakák 2010-ben és a Minden ellen című 2012-ben. Az utolsó lemez különlegessége, hogy minden hangszeren én játszom. A Frenk zenekar egyébként sok dunaújvárosi zenészből áll, akikkel végigszórakoztam egész eddigi életemet. 2007-ben csatlakoztam a Budapest Bár produkcióhoz, aminek azt köszönhetem, hogy szélesebb körökben is megismerhette a közönség a nevemet.

rap: Honnan merítesz, hogyan írod a zenét és a szöveget?

F: Közhelyesen szólva a témát az életemből merítem, vagyis minden megihlet, amit lefényképezek a szememmel. Zeneileg pedig minden hatással van rám, amit éppen hallok, de amit nagyon szeretek, az a rock & roll. Általában a zene előbb van meg, mint a szöveg.

rap: Milyen formációkban játszol jelenleg?

F: Van tehát a saját zenekarom, ami ugye Frenk névre hallgat, és természetesen a Budapest Bár, amivel most vagyunk túl egy rettenetes nagy sikerekkel tarkított brazil-USA-turnén. A politika példát vehetne erről a formációról, ahogy együtt tudunk dolgozni mindenféle előítélet nélkül, békességben. Cigány, zsidó, magyar, jobboldali, baloldali, liberális egy követ fúj. A Budapest Bár rendkívül különleges zenei összhatást tud létrehozni a nagyon különböző egyéniségek együttműködése révén.Van még egy szívügyem, a Braindogs formáció, amelylyel Tom Waits-számokat dolgozunk fel. Ez egy nemzetközi csapat: angol, osztrák és magyar közreműködőkkel.

rap: Mikor láthatunk legközelebb színpadon?

F: 17-én az Akvárium klubban. A kedvenc fesztiválomon, a Fishing on Orfűn pedig június 20-án játszom a saját zenekarommal. Bővebb információkat a Budapest Bár honlapján és a saját Facebook-oldalamon találhat a kedves közönség.

rap: Ha visszamehetnél az időben, melyik korszak volna a kedvedre való, ami a zenét és a színpadi játékot illeti?

F: Leginkább a 20-as, 30-as években élnék Párizsban, Berlinben vagy New Yorkban. De a 60-as évek szexuális forradalmában is szerettem volna részt venni, természetesen nem Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.