"Egy nagy kottásfüzettel" – Ökrös Csaba népzenész

  • rés a présen
  • 2014. július 25.

Snoblesse

Az Irtás című darab az Ördögkatlan Fesztiválon látható.

rés a présen: Mióta foglalkozol színházi zenével?

Ökrös Csaba: 2012 nyarán találkoztam Horváth Csabával Szegeden, és pár sör után úgy döntöttünk, hogy együtt fogunk dolgozni. Ugyanez év decemberében valósult ez meg a Nagy Füzet című előadással. Korábban azonban a Honvéd Táncszínháznál és a Duna Művészegyüttesnél már voltak olyan darabok, melyeknek én írtam a zenéjét, de ezek kifejezetten táncszínházi előadások voltak.

false

rap: Milyen munkamódszert kíván egy zenésztől a színház?

ÖCS: Természetesen egy színházi előadásnál a darabnak van alárendelve a zene. A kezdetektől ott vagyok a próbákon egy nagy kottásfüzettel és persze a hegedűmmel felfegyverkezve. Vázlat formájában rögzítem a benyomásaimat, aztán a rendezővel egyeztetve véglegesítjük a zenei témákat.

rap: A Forte Társulat Szkénében készült Irtás című darabja legközelebb az Ördögkatlanon látható. Kiknek ajánlanád?

ÖCS: 16 éves kortól kezdve mindenkinek, aki érzékeny arra az örök emberi problémára, mikor egy erősebb nemzet katonai és politikai hatalmánál fogva megaláz, kizsákmányol, fizikailag megsemmisít egy gyengébbet. Ez a darab konkrétan a 17. századi angol-ír konfliktusról szól, de azért aktuális igazán, mert ez alapján asszociálhatunk minden, a történelem során felmerült hasonló igazságtalanságokra, akár a 21. században is.

rap: Ide milyen zene való?

ÖCS: Három olyan zenei területet érint, melyeket én különösen nagy becsben tartok. A magyar népzene régi rétege, a középkor zenei világa és az ír népzene. Ami a lényeg, hogy a magyar és az ír népzene régi rétegei között számomra létezik egyfajta áthallás, hasonlóság. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a két népzene rokonságban van, de lelki rokonságot fedezhetünk fel bennük. Ez talán a pentaton hangsorból és a hasonló történelmi múltból eredhet.

rap: Mit csinálsz még az Ördögkatlan Fesztiválon?

ÖCS: Nagyon örülök, hogy az idén találkozhatok régi barátommal, Montanaróval, akit 1979 óta ismerek. A színházi zene világába először általa kerültem. Michel írta annak a darabnak a zenéjét, ami egy dél-franciaországi híres betyárról szólt, és a hegedűszólamokat én játszottam. Ez valamikor a 80-as évek elején esett, Nizzában. Később több lemezén is közreműködtem, turnéztunk együtt kb. 10 évig. Pár éve már nem találkoztunk, a fesztiválon lesz miről beszélnünk.

rap: Hol lehet veled még találkozni a jövőben?

ÖCS: Rendszeresen sehol máshol, csak a Forte Társulatnál. Bár épp most egy érdekes felkérést kaptam. A KFT együttes jubileumi koncertjén lépek fel velük. Magyar népzenén alapuló feldolgozást szeretnének játszani, ebben leszek a segítségükre. Minden újra vevő vagyok, ami jó.

rap: Hogyan megy most a népzene szekere?

ÖCS: A népzenei koncertek világába nem nagyon látok bele, de az megnyugtató, hogy a Zeneakadémia népzene tanszékére, különösen a vonós és ének szakokra, mindig nagy a túljelentkezés.

rap: Ha visszautazhatnál az időben, hol landolnál?

ÖCS: Talán a 70-es évek vége, 80-as évek közepe tűnik a legszebbnek, bár ehhez az is hozzátartozhat, hogy akkor voltam 20 éves. Kivéve 1978-1979, mert akkor katona voltam. Először is - épp Montanaro által - kinyílt a világ előttem, viszont Erdélyben akkor még virágkorát élte az autentikus népzene. Így közvetlenül hatott rám a zenészek előadói stílusa, amit igazából most tudok kamatoztatni mint zeneszerző és előadó. Ezt egyébként kötelességemnek is tartom, így adhatok vissza valamit a mai kor közönségének.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.