PanoDráma a Trafóban

  • 2012. szeptember 26.

Snoblesse

Pofonosztás a struccpolitikának – akcióban a dokumentumszínház.


A PanoDráma nem más, mint a magyar valóságot színpadra szólító dokumentumszínház. Tavaly a romák elleni támadássorozatot dolgozták fel („jól kimért pofon a kollektív struccpolitikának” – írta róla kritikusunk), idén a magyar oktatás a soros. Azon belül is olyan húsba vágó témák, mint a beiskolázás és a szegregáció, vagy az iskolai erőszak és a keretszámok. Az alkotók (színészek és dramaturgok) középiskolai és egyetemi tanárokkal, diákokkal, szülőkkel és oktatási szakértőkkel készítettek interjúkat, és az így felvett szövegek – noha a hosszukat és sorrendjüket az alkotók határozzák meg – a verbatim színház szabályai szerint a legcsekélyebb változtatás nélkül kerülnek az előadásba. Mindhárom előadás alkalmával (október 1., 2., 3.) oktatásügyi szakemberek kommentálják a színpadon elhangzottakat. Kezdés: 20.00.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.