Vagány beszéd

PanoDráma: Szóról szóra

  • Kristóf Borbála
  • 2012. március 6.

Színház

„Azért egy dramaturg, az nem ártott volna” – állapítja meg a Szóról szóra utolsó előadásának vége után pár másodperccel a mellettem ülő, gyorselemző néző. Ilyesfajta gondolatok az előadás készítőinek fejében is megfordulhattak: talán ezért dolgozott – a produkciót vezető Lengyel Annával együtt – öt dramaturg is az előadáson. Tájékozatlan szomszédom valamit azért megérzett a lelkiismeretes kutató- és terepmunkára épülő dokumentumszínházi előadás ellentmondásos szerkesztési elveiből. A Szóról szóra ugyanis több szempontból pengeélen táncol: színházat csinál, ugyanakkor színházidegen is kíván lenni; dramaturgiailag pontosan szerkesztett, miközben dokumentarista szárazságot és esetlegességet sugall; a színészek játéka pedig egyszerre épít az illusztratív helyzetfelmutatás és a naturalista szerepformálás technikáira.


Fotó: Klacsán Margó

A cigánygyilkosságok dokumentarista feldolgozását a nyolc színész több, általában töredékes cselekményszálon keresztül valósítja meg. Vetített interjúrészletek és színházi jelenetek váltják egymást, szívszorítóan tárgyilagos és ijesztően hétköznapi mondatok keverednek az utca emberének és a magyarországi cigányság tagjainak beszédében. A színpadra helyezett tévék, a vászonra vetített képek és szövegek, a színészek jelenléte, illetve a kezükben tartott kamera felvételei különböző világokat, lehetséges történeteket és nézőpontokat villantanak fel – amelyek nem állnak össze feszes szövetté. A multimedialitás és a történeti töredezettség következtében pedig a cigánygyilkosságok eseményei, társadalmi környezete hiányos mozaikként jelenik meg előttünk. A néző – akárcsak a tévéhíradók jeleneteiből, újsághírek félinformációiból – maga rakja össze történetét: tudatosan van magára hagyva az információs romhalmazban. Ez műfajilag és tematikusan indokolt, de nem mindegy, miként történik: jobb lenne, ha pontosabban, határozottabban jelölnék ki azt a teret, amelyben aztán magunkra maradunk.

A Szóról szóra nem túl lendületes, de jól kimért pofon a kollektív struccpolitikának. Helyenként megtorpanó, de tétovaságaival együtt is vagány beszéd a társadalomról, a társadalomhoz: közbeszéd a közbeszédről és a mellébeszélés vagy nem-beszélés következményeiről, (köz)felelősségéről. A közéleti bevállalósság és a politikai szókimondás hiánycikk, a PanoDráma pedig fórumot nyit, beszédmóddal, attitűddel kínál meg.

Trafó, február 29.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.