Vagány beszéd

PanoDráma: Szóról szóra

  • Kristóf Borbála
  • 2012. március 6.

Színház

„Azért egy dramaturg, az nem ártott volna” – állapítja meg a Szóról szóra utolsó előadásának vége után pár másodperccel a mellettem ülő, gyorselemző néző. Ilyesfajta gondolatok az előadás készítőinek fejében is megfordulhattak: talán ezért dolgozott – a produkciót vezető Lengyel Annával együtt – öt dramaturg is az előadáson. Tájékozatlan szomszédom valamit azért megérzett a lelkiismeretes kutató- és terepmunkára épülő dokumentumszínházi előadás ellentmondásos szerkesztési elveiből. A Szóról szóra ugyanis több szempontból pengeélen táncol: színházat csinál, ugyanakkor színházidegen is kíván lenni; dramaturgiailag pontosan szerkesztett, miközben dokumentarista szárazságot és esetlegességet sugall; a színészek játéka pedig egyszerre épít az illusztratív helyzetfelmutatás és a naturalista szerepformálás technikáira.


Fotó: Klacsán Margó

A cigánygyilkosságok dokumentarista feldolgozását a nyolc színész több, általában töredékes cselekményszálon keresztül valósítja meg. Vetített interjúrészletek és színházi jelenetek váltják egymást, szívszorítóan tárgyilagos és ijesztően hétköznapi mondatok keverednek az utca emberének és a magyarországi cigányság tagjainak beszédében. A színpadra helyezett tévék, a vászonra vetített képek és szövegek, a színészek jelenléte, illetve a kezükben tartott kamera felvételei különböző világokat, lehetséges történeteket és nézőpontokat villantanak fel – amelyek nem állnak össze feszes szövetté. A multimedialitás és a történeti töredezettség következtében pedig a cigánygyilkosságok eseményei, társadalmi környezete hiányos mozaikként jelenik meg előttünk. A néző – akárcsak a tévéhíradók jeleneteiből, újsághírek félinformációiból – maga rakja össze történetét: tudatosan van magára hagyva az információs romhalmazban. Ez műfajilag és tematikusan indokolt, de nem mindegy, miként történik: jobb lenne, ha pontosabban, határozottabban jelölnék ki azt a teret, amelyben aztán magunkra maradunk.

A Szóról szóra nem túl lendületes, de jól kimért pofon a kollektív struccpolitikának. Helyenként megtorpanó, de tétovaságaival együtt is vagány beszéd a társadalomról, a társadalomhoz: közbeszéd a közbeszédről és a mellébeszélés vagy nem-beszélés következményeiről, (köz)felelősségéről. A közéleti bevállalósság és a politikai szókimondás hiánycikk, a PanoDráma pedig fórumot nyit, beszédmóddal, attitűddel kínál meg.

Trafó, február 29.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.