Színház

Humortalanságot igénytelenséggel

A humor forrása

  • Iványi Zsófia
  • 2012. november 22.

Színház

Vannak, ugye, a böfögős, nyáladzós, dugós, hányós stb. poénok: ezeken egy sajátos lelkivilágú kultúrkör tagjain kívül senki sem tud nevetni. És van, amikor az a vicc tárgya, hogy valakik szerint jók a böfögős, nyáladzós, dugós, hányós stb. poénok, olyannyira, hogy nevezettek a végtelenségig nyújtják és ismétlik ezeket - hát, ez se jobb mulatság. Márpedig Mózsik Imre és Vinnai András négykezesének hatására elvileg ezt kéne tennünk - nem is akármeddig: (több hétnek tűnő) két és fél órán keresztül. Ezzel a darabbal Laboda Kornél rendezőnek és a színészeknek esélyük sem volt.


 

A bárminemű magasságot és mélységet nélkülöző előadás középpontjában - mérsékelten eredeti ötlet - maga a szerzőpáros áll, akiknek szűkös időn belül kell egy jó vígjátékot prezentálniuk. Kéz a kézben megélt alkotói válságuk közben kínkeservesen megírt jeleneteik - újabb meghökkentő húzás - összekeverednek a saját életükkel, és egy idő után már nem tudják, mi a valóság és mi a képzelgés. És mivel a színvonal mindkét dimenzióban mélyen az elvárható alatt van, sajnos mi sem tudtunk kiigazodni az idétlen grimaszok, hülye járások és faviccek sötét erdejében. Elégedetlenségünket tovább fokozza a tény, hogy a humortalanságot igénytelenséggel felvizező szerzőpáros egyik fele korábban igen jó darabokkal rukkolt elő - inkább nem szeretnénk tudni, mi történt Vinnai Andrással, hogy a zseniális Ledarálnakeltűntemtől eljutott az időjárásról negyedórán keresztül értekező nyuszikig, de valaki legyen szíves, és szóljon neki, hogy ami nem vicces, az nem vicces akkor sem, ha rettentő sokáig tart.

Thália Mikroszínpad, november 6.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.