Színház

Humortalanságot igénytelenséggel

A humor forrása

  • Iványi Zsófia
  • 2012. november 22.

Színház

Vannak, ugye, a böfögős, nyáladzós, dugós, hányós stb. poénok: ezeken egy sajátos lelkivilágú kultúrkör tagjain kívül senki sem tud nevetni. És van, amikor az a vicc tárgya, hogy valakik szerint jók a böfögős, nyáladzós, dugós, hányós stb. poénok, olyannyira, hogy nevezettek a végtelenségig nyújtják és ismétlik ezeket - hát, ez se jobb mulatság. Márpedig Mózsik Imre és Vinnai András négykezesének hatására elvileg ezt kéne tennünk - nem is akármeddig: (több hétnek tűnő) két és fél órán keresztül. Ezzel a darabbal Laboda Kornél rendezőnek és a színészeknek esélyük sem volt.


 

A bárminemű magasságot és mélységet nélkülöző előadás középpontjában - mérsékelten eredeti ötlet - maga a szerzőpáros áll, akiknek szűkös időn belül kell egy jó vígjátékot prezentálniuk. Kéz a kézben megélt alkotói válságuk közben kínkeservesen megírt jeleneteik - újabb meghökkentő húzás - összekeverednek a saját életükkel, és egy idő után már nem tudják, mi a valóság és mi a képzelgés. És mivel a színvonal mindkét dimenzióban mélyen az elvárható alatt van, sajnos mi sem tudtunk kiigazodni az idétlen grimaszok, hülye járások és faviccek sötét erdejében. Elégedetlenségünket tovább fokozza a tény, hogy a humortalanságot igénytelenséggel felvizező szerzőpáros egyik fele korábban igen jó darabokkal rukkolt elő - inkább nem szeretnénk tudni, mi történt Vinnai Andrással, hogy a zseniális Ledarálnakeltűntemtől eljutott az időjárásról negyedórán keresztül értekező nyuszikig, de valaki legyen szíves, és szóljon neki, hogy ami nem vicces, az nem vicces akkor sem, ha rettentő sokáig tart.

Thália Mikroszínpad, november 6.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.