Színház

A konventben most is férfiak ülnek

Gergye Krisztián Társulata: Merénylet

  • Herczog Noémi
  • 2014. december 6.

Színház

A hosszú című (Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában), többnyire csak Marat/Sade-ként emlegetett darabot kiválasztani már önmagában is szimbolikus rendezői állítás; ez akkor is így volna, ha Magyarországon nem jutna róla annak is eszébe Kaposvár, aki nem látta ’82-ben a legendás előadást.

Nem kell sok ész ahhoz sem, hogy Gergye Krisztián kedvelőjeként sejtsük: az ezúttal tömör (Merénylet) címen játszott Weiss-darab az Adaptáció trikolórral indult politikus táncelőadásait fogja folytatni. Az alcím ezúttal „hangulatkeltés”, nem kevesebbre utal, mint mozgósításra, de hogyan és miképpen mozgósíthat egy kortárs táncelőadás? Aki látta a Bizottság dalaiból készült rendhagyó, politikus musicalt, az Opera amoralét, annak többletjelentést hordoz megpillantani Tárnok Maricát mint a hatalom és a cenzúra képviselőjét a színházcsináló bolondjairól híres charentoni elmegyógyintézet igazgatójának szerepében. Tárnok az Opera amoraléban is színházigazgató volt, ő játszotta Vidnyánszky Attilát. Az már értelmezés kérdése, hogy ezt a gesztust kellően pimasz, de kevéssé elegáns politikaikabaré-fricskaként, tehát kizárólag a színházrendező testalkatának kifigurázásaként olvastuk-e (a színésznő a kisgömböc mesebeli külsejét öltötte magára); vagy a kisgömböcre mint Vidnyánszky tisztséghalmozásának metaforájára tekintettünk: a két értelmezés egymást sem zárja ki feltétlenül.

Ez az erős állítás – Gergye Vidnyánszky-színésznője mint a charentoni intézet igazgatója – önmagában hordozza a Merénylet két legerősebb témáját: a nőket és a politikát. Szembetűnő Gergye végletes szereposztása: kizárólag nőkkel játszatja el ezt a főleg politikacsináló férfiakkal teleírt darabot. Ha a kritikus hang nemkívánatos, de legalábbis szerény a hatásfoka, a színház a bolondokhoz szokott fordulni; kiskapu lehet ez a szólásszabadságra. Nőket választani bolondok helyett azért is izgalmas, mert rajtuk keresztül egy másik, talán nem elég komolyan vett közösség beszélhet közös ügyeinkről: nekik szabad, úgyse számít; a valódi köz­életi diskurzusban úgysem vesznek részt. „A konventben most is férfiak ülnek” – mondják ezek a nők a színpadon.

„Elfogadhatatlanul valóságos” lenne csupa férfival játszatni Peter Weiss darabját – fogalmazott Gergye egy interjúban. A szereposztás tényleg jóízű utópia, pimasz elrugaszkodás a valóságtól. Ehhez jönnek a most mintha csak dekoratív funkciót betöltő, kicsit alibiszagú táncbetétek és a didaktikus, de játékos humorú Weiss-darab, aminek „elfogadhatatlan valóságosságát” Gergye zavarba ejtően abszurd, de valóságos plakátvetítésekkel húzza alá. Például: „Temesd magad!” És a képen egy anyóka ássa önnön sírját. Az a kérdés, hogy míg ezek az intézkedések fájdalmasan abszurdnak tűntek korábban, miért nem hatásosak Gergye színpadán. Talán az a baj, hogy érezzük: ránk szóltak, most kötelező felháborodni, és kötelességérzetből nem megy a felháborodás.

Csak a meglepetés működik; és kár, hogy a legüdítőbb pillanat pont nem politikus, hanem egy IKEA-reklám, Marat/Sade kontextusban: „Ki mondta, hogy a fürdőszoba unalmas hely?”

Kultúrbrigád, Átrium Film-Színház, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?