Színház

A konventben most is férfiak ülnek

Gergye Krisztián Társulata: Merénylet

  • Herczog Noémi
  • 2014. december 6.

Színház

A hosszú című (Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában), többnyire csak Marat/Sade-ként emlegetett darabot kiválasztani már önmagában is szimbolikus rendezői állítás; ez akkor is így volna, ha Magyarországon nem jutna róla annak is eszébe Kaposvár, aki nem látta ’82-ben a legendás előadást.

Nem kell sok ész ahhoz sem, hogy Gergye Krisztián kedvelőjeként sejtsük: az ezúttal tömör (Merénylet) címen játszott Weiss-darab az Adaptáció trikolórral indult politikus táncelőadásait fogja folytatni. Az alcím ezúttal „hangulatkeltés”, nem kevesebbre utal, mint mozgósításra, de hogyan és miképpen mozgósíthat egy kortárs táncelőadás? Aki látta a Bizottság dalaiból készült rendhagyó, politikus musicalt, az Opera amoralét, annak többletjelentést hordoz megpillantani Tárnok Maricát mint a hatalom és a cenzúra képviselőjét a színházcsináló bolondjairól híres charentoni elmegyógyintézet igazgatójának szerepében. Tárnok az Opera amoraléban is színházigazgató volt, ő játszotta Vidnyánszky Attilát. Az már értelmezés kérdése, hogy ezt a gesztust kellően pimasz, de kevéssé elegáns politikaikabaré-fricskaként, tehát kizárólag a színházrendező testalkatának kifigurázásaként olvastuk-e (a színésznő a kisgömböc mesebeli külsejét öltötte magára); vagy a kisgömböcre mint Vidnyánszky tisztséghalmozásának metaforájára tekintettünk: a két értelmezés egymást sem zárja ki feltétlenül.

Ez az erős állítás – Gergye Vidnyánszky-színésznője mint a charentoni intézet igazgatója – önmagában hordozza a Merénylet két legerősebb témáját: a nőket és a politikát. Szembetűnő Gergye végletes szereposztása: kizárólag nőkkel játszatja el ezt a főleg politikacsináló férfiakkal teleírt darabot. Ha a kritikus hang nemkívánatos, de legalábbis szerény a hatásfoka, a színház a bolondokhoz szokott fordulni; kiskapu lehet ez a szólásszabadságra. Nőket választani bolondok helyett azért is izgalmas, mert rajtuk keresztül egy másik, talán nem elég komolyan vett közösség beszélhet közös ügyeinkről: nekik szabad, úgyse számít; a valódi köz­életi diskurzusban úgysem vesznek részt. „A konventben most is férfiak ülnek” – mondják ezek a nők a színpadon.

„Elfogadhatatlanul valóságos” lenne csupa férfival játszatni Peter Weiss darabját – fogalmazott Gergye egy interjúban. A szereposztás tényleg jóízű utópia, pimasz elrugaszkodás a valóságtól. Ehhez jönnek a most mintha csak dekoratív funkciót betöltő, kicsit alibiszagú táncbetétek és a didaktikus, de játékos humorú Weiss-darab, aminek „elfogadhatatlan valóságosságát” Gergye zavarba ejtően abszurd, de valóságos plakátvetítésekkel húzza alá. Például: „Temesd magad!” És a képen egy anyóka ássa önnön sírját. Az a kérdés, hogy míg ezek az intézkedések fájdalmasan abszurdnak tűntek korábban, miért nem hatásosak Gergye színpadán. Talán az a baj, hogy érezzük: ránk szóltak, most kötelező felháborodni, és kötelességérzetből nem megy a felháborodás.

Csak a meglepetés működik; és kár, hogy a legüdítőbb pillanat pont nem politikus, hanem egy IKEA-reklám, Marat/Sade kontextusban: „Ki mondta, hogy a fürdőszoba unalmas hely?”

Kultúrbrigád, Átrium Film-Színház, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.