A küzdők – Eszenyi Enikő és Balázs Péter pályázata

  • Kovács Bálint
  • 2013. október 3.

Színház

Van-e döntő különbség Eszenyi Enikő és Balázs Péter pályázata között, amelyet a Vígszínház igazgatói posztjára nyújtottak be? Megvizsgáltuk, és magunk is elcsodálkoztunk.

A Vígszínház vezetésére a jelenlegi igazgató, Eszenyi Enikő és a szolnoki Szigligeti Színház vezetője, Balázs Péter pályázott. A főváros által felkért szakmai bizottság meghallgatásán mindketten 3-3 szavazatot kaptak, mindhiába: a fővárosi közgyűlés szeptember 26-án eredménytelenné nyilvánította a pályázatot. De tényleg olyan nehéz lehet a döntés a két egyformán jó pályázat között? Eszenyi Enikő majdnem 200 és Balázs Péter 84 oldalas pályázatát elolvasva egyértelművé válik az eddig is nyilvánvaló: szó sem volt a bizottság „szakmai” alapú szavazásáról.

Balázs Péter

Balázs Péter

Fotó: MTI – Mathé Zoltán

Balázs Péter pályázatából több ponton kiderül: szerzőjének fogalma sincs a kortárs színházról, a mai magyar színházi életről és bizonyos szakmai alapfogalmakról. A szövegben mindössze egy-két konkrétumot találni, egyébként szinte kizárólag általánosságokból és alá nem támasztott kijelentésekből áll össze. Felépítése zavaros: az üzleti tervről szóló részben például a rendezői átértelmezésekről mereng, önéletrajza alig tartalmaz szakmai adatokat, vannak benne viszont olyan kijelentések, hogy a szegénységben „nem tudom, miből éltünk? Talán a szeretet táplált”. Eszenyi Enikő pályázata ezzel szemben kompakt, logikusan építkezik, kizárólag konkrétumokra szorítkozik, pontos és alapvetően szakmailag is támadhatatlan terveket és tényeket ismertet.

Szív, szeretet, türelem

Balázs Péter siet leszögezni: vágyott színházában „a siker kötelező és mindennél nyilvánvalóbb, hogy a cél: a közönség tetszését elnyerni”. Eszenyi szerint a repertoár kialakításánál „a legfontosabb feltétel, hogy a bemutatásra kiválasztott művek magas esztétikai és kulturális értéket hordozzanak, de szempont az is, hogy az adott művet társadalmi relevanciával, aktualitással lehessen megszólaltatni”, és ezután következik a sikeresség kérdése.

Balázsnál egyébként még ez a mondat a legkonkrétabb, ami majdan működtetendő színházának szakmai alapjairól elhangzik. Egyértelmű ars poetica helyett a dolgozat olyasmiktől hemzseg, mint hogy „dicső darabokat” kell bemutatni, többtucatnyiszor hangzik el a „polgári” szó, majdnem ennyiszer a „derű” és a lélek gyönyörködtetése, a világ fénnyel való betöltése. Szerinte „szívvel, szeretettel, türelemmel kell a színházat kezelni”. Álma, hogy majdani színházáról azt mondják, „franciásan könnyed és magyarosan erős”, és minduntalan hangsúlyozza, hogy a Várkonyi Zoltán-féle Vígszínházat kívánja visszaállítani – de hogy az szerinte pontosan mit is jelent, szintén nem tudja vagy akarja kifejteni. Várkonyira Eszenyi is kitér: szerinte éppenséggel akkor is az volt a módi, hogy a minőség a primer szórakoztatás felett álljon.

Balázs Péter, ha egyértelmű kijelentéseket nem is igen tesz, tagadásban és ellenzésben remekül teljesít: pályázatának jó része arról szól, mit nem szabad és nem lehet csinálni, hogyan nem lehet színházat vezetni. (Jópofa tréfának is betudható, hogy egy ponton maga is azt írja: „az nem lehet alap, hogy lázadok valami ellen”.) A folyamatos vagdalkozás tárgya is homályos, Balázs ugyanis nem írja le, hogy Eszenyiről vagy a jelenlegi Vígszínházról beszélne a rengeteg negatív példával – de akkor vajon miről? Azt írja például, hogy „ne egy szűk réteg ítélje meg, mi is a színház”: a szűk réteg aligha lehet az esténként ezerhatszáz, évente háromszáznegyvenezer ember, aki a jelenlegi Vígszínházba jár. Kijelenti, hogy a színésznek kiváló embernek kell lennie, különben „téveset képzel”, és ezt „rávetíti a közönségre” is, ezért nincs helye az ő társulatában. De ki a homályban bujkáló ellenforradalmár – csak nem Stohl András? Egyetlen ponton fordul nyíltan a jelenlegi Víg ellen: egy nyakatekert gondolatmenetben leleplezi, hogy azért áll fejjel lefelé az i betű a Víg és a Pesti logójában, mert a színházban szomorú a hangulat.

Balázs leggyűlöltebb ellenfele a „kísérletezés” és annak minden szinonimája – noha szövegéből egyértelműen kiderül, nem tudja, mit jelent a szó. Egy ponton egyenesen a profizmussal állítja szembe: azaz szerinte a kísérletezés nem a színházi hagyományok ismeretén alapuló, a kortárs folyamatok figyelembevételével történő törekvés az új formanyelvek megalkotására, hanem valami, amit jobb híján azok használnak, akik még nem „vérprofik” (sic). Leírja, hogy nála nincs helye „átdolgozásoknak, ferdítéseknek”: „Egyszerű dolog ez, el kell játszani a darabot, amit Molnár Ferenc, Shakespeare vagy Hunyadi Sándor papírra vetett! (…) [A nézők] a pénzükért nem rendezői víziókat, átiratokat akarnak látni.” Arról azonban már nem értekezik, pontosan hogyan is képzelhető el egy olyan színházi előadás, amely nem a rendező víziója – talán a betlehemi csillag vezérli a színészeket a színpadon.

Meg a sok hülye gyerek

Hivatalos szöveghez egyáltalán nem illő, személyes és személyeskedő, fellengzős stílusú dolgozatában, amely hemzseg az erőltetett hasonlatoktól – a Vígszínház lesz itt templom, focicsapat, ösvény, út és közút, végül maga a Tisza is –, és az olyan mondatoktól, mint „Ej de sokfélék vagyunk, de sok színház van!”, tárgyi tévedések is szép számmal szerepelnek. A prímet ezek a kijelentések viszik: „gyermek és ifjúsági színház, sajnos, gyerekcipőben sem jár Budapesten”, valamint „az ovisokat rövidebb lélegzetvételű lehet csak lekötni, nem tudnak több felvonást végigkövetni, higgyék el, szakértő vagyok ezen a téren, hiszen két kicsi unokám is van”. E két mondattal nemcsak két vagy három teljes szakmát aláz meg, nemcsak a komplett potenciális színházi gyerekközönséget hülyézi le, de büszkén vállalja, hogy semmit nem hallott egyre elismertebb gyerekszínházainkról, több évtizedes múltú színházi nevelési társulatainkról, sem a gombaként szaporodó tantermi színházakról.

Máskor azt állítja: szerencsétlen, senki által észre sem vett drámaíróink „mostohagyerekként keresgélnek a romokon” – nyilván nem hallott még a Drámaíró Kerekasztalról, a Dramaturg Céh két évtizedes Nyílt Fórum projektjéről, a mára több fesztivállal rendelkező felolvasószínházakról, sem az elmúlt évek drámapályázatairól. (Ezt a rém mostoha helyzetet egyébként egy olyan utópisztikusan költséges és semmiféle valós szándék- vagy együttműködési nyilatkozattal meg nem támogatott ötlettel orvosolná, amelyben a színház saját, ügynökséggel és kiadóval rendelkező drámaíró-iskolája húsz évre szerződtetné a kinevelt tehetségeket.)

Balázs a marketingről sem sokat gondol: tudja, hogy lehetne rajta spórolni, ahogyan biztos benne, hogy nagy cégektől nem illendő támogatást elfogadni, ám a főpróbára „idős” közönséget kell hívni, akik aztán majd továbbadják az infókat: a pletykás néni nála marketingstratégia.

Az a kevés konkrétum pedig, ami mégis szerepel a pályázatban, igen vitatható. Tíz-tizenkét főt képzel el a Víg, a Pesti és a Házi Színpad társulatának, ami annyira abszurd, hogy talán csak fogalmazási hibáról van szó. Roppant szoros együttműködést tervez a szolnoki színházzal, ami lehetne jó ötlet, ha szakmai érvekkel megindokolná, miért pont ezzel az egy színházzal – ehelyett azt írja: mert velük a kapcsolata „szeretetteljes”. Impresszáriókat hívna a színházba – legyen így! –, de összesen két hazai és két külföldi ügynökséget említ, amelyektől szándéknyilatkozatokat itt sem mellékel. És meghívna meg nem nevezett külföldi előadásokat.

A társadalom meg a valóság

Eszenyi Enikő

Eszenyi Enikő

Fotó: MTI – Kallos Bea

Eszenyi Enikő pályázatának mottója Jean Vilartól származik, aki már a hatvanas években úgy vélte, a népszínházban helye van a kísérletezésnek. Eszenyi ars poeticája konkrét: „Olyan színházról álmodom, amelyben megkerülhetetlen a társadalmi valóságunk kritikai és elemző szemlélete, és amely meghatározó szerepet játszik a társadalomban.” Kulcsszava a korszerűség, az értékes kortárs drámák elsőként való bemutatása. Szerinte „a színház formálhatja a világot, és mi az előadásokon keresztül elmondhatjuk, hogy mit gondolunk róla”.

Pályázata mentes az általános, homályos vagy feltételezéseken alapuló kijelentésektől: működő, kipróbált és elismert kezdeményezésekről, eredményekről számol be tárgyszerűen és logikusan. Marketingterve elmélyült, profi munka, a sorolt nemzetközi kapcsolatok tekintélyesek és valósak (a londoni National Theatertől Koreáig). A színház szinte minden művészeti egyetemmel működő kapcsolatot ápol, de van együttműködés a független színházi szférával is. Társadalmi szerepvállalása jelentős, karitatív tevékenységei számosak. A drámaírást az utópiák határától jóval innen ösztönzi – négy, a színház által rendelt magyar dráma vár bemutatóra.

A tizennyolc év alatti korosztályról pedig enyhén szólva is többet gondol, mint vetélytársa: a fiatalokat érintő társadalmi és magánéleti problémák színpadi jelenlétével csábítja őket a színházba, meg a klasszikusok új fordításával, nekik szóló író-, video- és tervezőpályázatokkal, szakemberek és tanárok bevonásával létrehozott oktatócsomagokkal, bevezető és feldolgozó programokkal, a középiskolákkal ápolt aktív kapcsolattal.

A szakmai bizottságok tagjainak jogilag meglehetősen faramuci módon az ülés során nem arra kell válaszolniuk, hogy kit tartanak alkalmasabbnak, hanem arra, hogy alkalmasnak tartják-e az egyik, és alkalmasnak-e a másik jelöltet a színház vezetésére. Ez többször vezetett a szakmában felháborodáshoz: normális esetben persze hogy elvileg minden pályázó alkalmas a színház vezetésére. A Vígszínház igazgatói pályázatáról a leadott dokumentumok alapján úgy tűnik, ugyanez nem mondható el.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.