Színház

"Az élet is derűs iskola lesz"

Krétakör: Mobil

  • Csáki Judit
  • 2012. szeptember 9.

Színház

Miközben odaföntről zuhognak ránk a különféle autokratikus és paternalista (nép)nevelési módszerek és parancsok - hogyan gondolkodjunk, mit szeressünk, mit tartsunk értéknek, hogyan neveljük gyerekeinket, miben higgyünk, mit ültessünk a kertünkbe, milyen újságot olvassunk, és milyen tévét nézzünk, és nem is sorolom tovább, pedig tudnám, a kultúrát, amely amúgy a maga indirekt módján a leghatékonyabb nevelési eszköz, magasról letojják "apáink".

És akkor vegyünk egy konkrét példát! Egy gimnáziumban egy diák a mobiljával levideózza az egyik tanárt, amint a vécén ül, és a felvételt azonmód fölpakolja a Youtube-ra. Súlyos fegyelmi vétség, semmi kétség. A tanár vérig sértve, a tanári kar megdöbbenve és együttérezve, az igazgató meg nekilát az intézkedésnek.

Kirúgni a diákot, hogy a lába se érje a földet? Ez a kézenfekvő megoldás, legalábbis a tanár és az iskola szempontjából. Példastatuálás, rend, fegyelem - és a vétség kétségkívül súlyos. Vannak azonban, akik a nevelés másféle módszereiben bíznak - és a tanári kar egysége máris felbomlik, amit a megszégyenített tanár természetesen erősen sérelmesnek tart.

Nagyjából eddig szabott a dramaturgiája annak a színházi nevelési foglalkozásnak, amelyet a Krétakör két színészével (Sárosdi Lillával és Terhes Sándorral), Romankovics Edit drámatanárral, valamint alkalmilag verbuvált gyerekcsapattal rendezett Schilling Árpád. A felnőttek ügyesen és igen-igen életszerűen navigálják a történetet a drámai csúcspontok, egyben a legfontosabb döntési helyzetek, dilemmák felé; váltogatják a szerepeket, mégpedig úgy, hogy a gyerekek csak az intonáció és a viselkedés megváltozásából következtetnek arra, kit is játszanak éppen: a tanulókat vagy a tanári kart.

Nem annyira a szerepek, mint inkább a nézőpontok váltogatása a fontos: nézzük máshonnan a történetet, keressük más szemszögéből a megoldást! Közben persze zajlik az élet körülöttük: a tanár elmegy, a helyére egy keménykezű parancsnok érkezik - és már mind látjuk, játszók és nézők, hogyan szólnak az új idők új dalai. A gyerekeket figyeljük: egyrészt azt, hogy milyen rugalmasan, magától értetődően helyezkednek bele a váltott helyzetekbe, milyen körültekintően igyekeznek "tanári kar" lenni, másrészt azt, hogyan rajzolják elénk a legújabb kori állampolgári viselkedésmintákat a szolgálatkészségtől kezdve a behódoláson és passzív ellenálláson át az aktív - és önveszélyes - ellentmondásig.

Ha azt akarjuk gondolni, hogy itt a színházcsinálás új módja, illetve a színházművészet új útja van kitalálva és kipróbálva, többszörös tévedés felé haladunk. A színházi nevelés egyik útja ugyanis közvetlenül a színházra nevelést célozza meg (erről írtunk a Kerekasztal tevékenysége kapcsán: Örök fogó, Magyar Narancs, 2012. április 26.), a másik viszont - ez, amin a Krétakör indult el - a színház társadalmi lehetőségeinek társadalmilag célracionális föltérképezése. Vagyis: annak megmutatása, hogy színházi eszközökkel hogyan lehet tudatos és öntudatos, véleményformálásra és -kifejezésre, döntésre képes polgárokat nevelni. Az apolitikusság, illetve a szolgai engedelmesség e legújabb aranykorában a gondolkodást, vitát, mérlegelést föléleszteni, a kisebb és nagyobb összefüggéseket megvilágítani, valamint az állásfoglalás következményeit fölmérni és vállalni. Vagyis: a színház veszélyes üzem.

A színészek, illetve a drámatanár minden eshetőségre és fordulatra készen félig-meddig rögtönöz. Félig-meddig: a fölkészülés időszakában (amely a közönség számára persze láthatatlan) legalább fejben végig kell venni az összes kiszámítható reakciót és helyzetet, és reménykedni abban, hogy a váratlanul előálló fordulatok hasonlítanak valamelyikre. A Mobil esetében a közönség - nem a részt vevő gyerekek, hanem mi, felnőttek - nem tudja, volt-e a látott előadásban (prezentációban) váratlan helyzet, mert flottul pörgött az egész. E nemben persze mégiscsak teátrális eseményről van szó, hiszen a gyerekek akciói és reakciói a szabott konstrukciót szabad és tartalmilag drámai anyaggal párnázzák ki. A ritmus és a drámai ívek kézbentartása a felnőtt irányítók dolga, akik színészileg is, pedagógiailag is roppant fölkészülten és invenciózusan állnak helyt.

A gyerekek a játék utolsó szakaszában az új igazgató tantestületeként szerepelnek. Az új seprű jól seper: új házirend készül, amely alapjaiban forgatja föl az addigi szellemiséget - ezentúl nincs mobil az iskolában, és statáriális büntetések várnak a szabálysértőkre. A tanárok pedig vagy aláírják ezt az új iskolai "alkotmányt", vagy ki vannak rúgva.

Néhányan azonnal fölállnak, egyen-ketten kis töprengés után. A többség szótlanul aláír. Egy "tanár" hosszú mérlegelés után, lehajtott fejjel, az egzisztenciális következmények teljes tudatában hagyja el a termet. A legvégére egy "tanár" marad, aki megpróbál kibújni az aláírás alól: nem ért egyet az új szellemmel, azért. Az "igazgató" kedvesen emlegeti föl a kolléga családját, a szomorú következményeket, és ez elég is: mozdul a toll.

Hogy színházi nézőként avagy szomorú állampolgárként ültünk-e megrendülten a székben, nem tudom; a Krétakör e legújabb útjának egyik tanulsága, hogy ez voltaképp teljesen mindegy.

POSZT, FESZTáv, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.