"Színház az egész Szeged!"

Balog József, a MASZK Egyesület elnöke, a Thealter Fesztivál művészeti vezetője

  • rés a présen
  • 2012. július 21.

Színház

rés a présen: Már-már úgy volt, hogy lemondhatunk erről a különleges és nagy múltú alternatív színházi fesztiválról. Minek köszönhető, hogy idén július 23-tól 29-ig mégis lesz Thealter?

Balog József: Elsősorban annak, hogy 30-40 szervezőnk, önkéntesünk továbbra is - 21 év után - fontosnak tartja, szereti, hogy vagyunk. Szeged város támogatása is elengedhetetlen, a szerződésünk még él, remélem, jövőre meg tudjuk újítani. Nagyon fontos volt az NKA hozzájárulása, még 2011-ből, ami ebben az évben a fesztivál legfontosabb támogatása. Elengedhetetlen, hogy a fellépőink - eddig közel 300 csoport - bíznak bennünk, mi pedig bízhatunk a nagyszerű közönségünkben!

rap: Mi volt a fesztivál induló koncepciója, és mennyiben tartottátok hozzá magatokat az évek során?

BJ: 1991-ben a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, Nikolényi István támogatása tette lehetővé az első fesztivált. Akkor leginkább szabadok akartunk lenni. A színházi barátaink, a hetvenes-nyolcvanas évek "amatőrjei" és a klasszikusok, Paál István, Fodor Tamás, Halász Péter, Nagy József is Szegeden termett, tanácsokkal, színházakkal, játékkal. 2003-tól a Déli Vonal koncepcióban a volt Jugoszlávia országaiból hívunk előadásokat, az Urbán András Társulat - Kosztolányi Dezső Színház pedig a tizedik bemutatójára készül. Húsznál is több előadás született a menedzsmentünkben, most az Aradi Kamaraszínházzal is együttműködünk. A szentesi diákok minden évben elfoglalják az utcákat, tereket egy-egy új produkcióval. Most a Független Előadóművészeti Szövetség (FESZ) lett a partnerünk, őszszel pedig a második U21 Fesztiválunkat tervezzük, a szín a fiataloké!

rap: Melyek lesznek idén a kiemelt programok?

BJ: A fesztivál főprogramját négy egyenértékű szint együttesen formálja különlegessé. Most először vezetjük be "a fesztivál díszvendége" kitüntetést. A FESZ tagságának szavazatai alapján 2012 díszvendége Pintér Béla és Társulata. A hazai független társulatok előadásaiból Szabó György választott ki hat szemleprodukciót. A harmadik elem a Thealter kétféle hagyományát egyesíti: az elmúlt években is készültek a fesztivál felkérésére produkciók, és gyakran vezettünk be érdekes, különleges, alkalmi helyszíneket is. Idén helyspecifikus, nyílt alkotói pályázatot írtunk ki Szeged négy jellegzetes helyszínére. A beérkezett pályaművekből a zsűri döntése alapján a legígéretesebb három pályázó kapott lehetőséget és pénzügyi támogatást elképzelésének megvalósításához. Az így létrejött új alkotásokból választja ki a zsűri a fesztivál fődíjas produktumát. A magyar produkciók nemzetközi kontextusát a főprogram negyedik összetevője adja. A Thealter karakterét megőrizve továbbra is a Déli Vonal szellemében, elsősorban Kelet- és Dél-Európa izgalmas színházai közül válogatunk.

rap: Melyek a személyes kedvenceid?

BJ: Nagyon várom, hogy az Ivo Dimcsev-káprázatból legalább annyi hulljon ránk, mint az első fellépésén, amikor "beszakadt" a színpad és a nézőtér, olyan ufonális és elementáris volt a játéka. Pintérék mindig jöhetnek, szeretek a TÁP-on is lógni, jó, hogy a szerbek egyetlen kortárs tánctársulata újra itt lesz, a Metanoia titkát is kutathatják a nézők, a Via Negativa pedig nem a bársonyos színház letéteményese. Az ő nagyon magas szintű színházi provokációjuk annyira elüt a hazai színházi nyelvtől, hogy megfagy majd a vér a nézők ereiben.

rap: Milyen a fesztivál és a város kapcsolata, és kit vártok közönségnek?

BJ: Szeged éppen akkora város, hogy minden nyitottsága mellett tele van kincsekkel, zugokkal, remek terekkel. Az idei összművészeti programban legalább 15 helyszínen leszünk jelen, úszóház, bérház, kocsma, vár, utca. A közönség is éppen ilyen izgalmakra vágyik, kiléphet a Kisszínházból, és az utcán várja egy előadás, lenéz a Tiszára, és ott is megjelenünk, bemegy a Rongyba, ahol a Pitbull cselekszik, a bérház gangján színészek élik egy ház 101 éves történetét. Színház az egész Szeged!

rap: Milyen itthoni és külföldi színházi fesztiválokat kedvelsz?

BJ: A Desiré Fesztivál Szabadkán olyan, mintha a kilencvenes években utazhatnánk. Tömeg, tumultus, zajos sikerek, taps, ováció. Szerettem az aradi Underground Fesztivált, friss volt, szellemes. A potsdami Unidrama fesztivállal szinte együtt indultunk, figyelünk rájuk. Nemrég jártam Temesvárott, Nagybányán, Gyergyóban, Pitesüti-ben - a romániai színházi fesztiválok komolysága, szakmaisága, elfogulatlan zsürorjai, a nagyszerű közönség mind-mind lenyűgöztek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.