Színház

Felülről az ibolyát

  • Tompa Andrea
  • 2014. július 12.

Színház

A Füge által szervezett TITÁNium Színházi Szemle nagy lehetőség a fiatal alkotók számára; a független színházak szűkülő világában kínál rendes tereket, próbalehetőségeket. Még a kudarcos próbálkozásoknak is van értelme, tanulsága; ilyen kudarcok nélkül sosem tehető próbára az alkotóerő. A STEREO Akt produkciós műhely előadása, Boross Martin rendezése, a Felülről az ibolyát ezen a pályázaton nyerte el a Trafó díját.

Az első képsorok "az utca emberével" készült felvételek. Mindenki valami "legtitkosabb" vágyáról, álmáról számol be. Fiatalok, idősek, értelmiségiek, lúzerek, szép lányok szólalnak meg. Sokan utazásról, bungee jumpingról vagy új életpályákról ábrándoznak, és van, aki egészen eszement vágyat fogalmaz meg. Látható, hogy az embereknek "hirtelen" nincs jelentősebb vágyuk, nem tartják ezeket a vágyakat válaszra készen. A film után elkezdődik a színpadi játék is; a szereplők bemutatják egymást: egy táncos, Vadas Zsófia Tamara és egy konkrétabb "művészi" identitással fel nem ruházott előadóművész, Vass Imre, azaz Vasi (mint később sejthető, szintén táncos, performer). Saját nevükön szerepelnek; az estet meghatározza ez a személyesség, úgy a színpadon, mint a nézőtéren. A történet kettejük vágyainak listázásával kezdődik, amely lista hamarosan három tételre redukálódik. A színészek 16 másodpercet kapnak (egymástól), hogy megindokolják választott vágyaikat; miközben indokolnak, a másik furcsa ujjtartással számol. A két ember természetesen, közvetlenül nyílik meg a néző előtt, lassan megszólít és bevon, hogy aztán a figyelmet a néző a saját vágyaira fordíthassa; példaértékű kommunikáció és önismereti munka kezdődik.

Megismerjük - vagy inkább a szereplő vágya megismerni - a nagyapja történetét, a táncoslány gyermekkori tapasztalatait, amikor fiúsnak tartották. A játék humoros és önironikus: a fiú arról beszél, hogy miért nincs barátnője, hogy a nők a távol ülő szemeket és az áll hosszúságát az intelligencia jelének tartják az ellenkező nemnél, miközben szereplőnknek eléggé összeáll a szeme, és szakállal leplezi állát.

A háttérben lévő zenész, az előadás halk "támogatója", Tóth Szabolcs megtanít egy számolási technikát, amit aligha fogunk valaha elfelejteni: egyetlen kézen, ujjperceinken tudhatunk elszámolni tizenhatig. Szép, új tudás, semmi értelme, csak annyi, mint bármilyen művészeté.

Boross Martin koherens gondolatisággal és színházi eszköztárral hozott létre előadást, melynek legfőbb erényei a kommunikációs képessége és személyessége, az a tudás, ahogy a néző felé fordítja a figyelmet. Zenészünk a közönség soraiból vágyakat gyűjt, amit halkan mikrofonba mond, aki akar. Kicsit sajnálom, hogy később majd kapunk egy kihangosított mixet ebből a vágygyűjteményből; hiszen visszahallva ugyanolyan kis gügyék lesznek a gondolatok, mint a kezdeti képsorokon: könyvet írni, Ausztráliába menni. Kontextus nélkül mit sem érnek.

Az előadás több ponton felhígul, elengedi a nézőt - a kezdeti fölösleges színpadi átrendezésekkel, megragadhatatlan táncjelenetekkel, hosszú végekkel, mintegy lezárhatatlansággal. Bő fél órával hosz-szabb, mint gondolnám.

Nagyszerű viszont néhány színpadi vágy képpé, történetté fogalmazása. Amikor sellővé válik a lány: gyönyörű jelmezben, vizes padlón csúszva, forogva megadatik megélnie sellőségét, saját éteri szépségét, a kibújást az emberi bőrből; ezzel párhuzamosan lassan, viccesen felmosóronggyal, vödörrel tevékenykedő társa végül lekergeti a színről, hogy aztán mi is felfogjuk: sellőként élhetetlen volna az élet. Ami viszont élhető: ez, ami van. Amik vagyunk. A fiú is beteljesíti álmát: rocksztárrá válik; mulatságosan. Mert végső soron a carpe diem filozófiáját formálja képpé, játékká az előadás, anélkül, hogy didaktikussá vagy közhellyé válna.

Trafó, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

Azonnal rohan tovább

A közel 100 méteres rendőrpalota tiszteletet parancsolóan magasodik a környék fölé, üvegablakain szikrázóan csillog a felkelő nap fénye, amint Thuróczy Szabolcs morózusan besétál forgóajtaján.

Apáról fiúra

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

Lajos bácsinak jár a dicséret

A Képtelen Krónikára más, általunk hallgatott podcastokban többször hivatkoztak ugyan, de mi magunk sokáig nem mentünk utána, noha a történelmi podcast műfaja – amiként a KK is definiálja magát – közel áll a szívünkhöz.

Emlékezetrétegek

A Kiscelli Múzeum templomterében megrendezett életmű-kiállítás több szálon kívánja megragadni, illetve körüljárni Ország Lili (1926–1979) érzékeny és titokzatos művészetét. Ehhez közel 50 festményt és 70 grafikai lapot mutat be, amelyek (néhány kivétellel) a múzeum gyűjteményéből származnak; az anyag különlegessége, hogy mégis lefedi az életmű csomópontjait.

A drogmentes Magyarország  

„A stratégia távlati célként a kábítószermentes Magyarország elérését tűzi ki 2020-ig” – olvashattuk abban a 2013-tól hatályos országgyűlési határozatban, amelyet Nemzeti Drogellenes Stratégiának neveztek el.

60 000

Társadalmi kampányt indított a Magyar Orvosi Kamara (MOK), amellyel az egészségtudatosságra és az egészségügyi rendszer hiányosságaira hívnák fel a figyelmet. Az utóbbi könnyebben célba talál: aligha akad olyan család Magyarországon, amely ne tudna felidézni valamely rossz tapasztalatot az ellátásról.

Hogy a gyerekek is értsék

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

„Távozzatok, aljas ringyók!”

Pár hete újraválasztották Horvátország államelnökét, Zoran Milanovićot. A magát szociáldemokratának nevező Milanović nem szereti sem az EU-t, sem a NATO-t, sem Ukrajnát, és ha teheti, a szétesés felé lökdösi Bosznia-Hercegovinát. Legfontosabb, hovatovább egyetlen életcélja a Horvátországból uniós és gazdasági sikertörténetet faragó kormányfő levadászása. És még rondán is beszél.

Kastély, börtön, szegénytanya

Konkrétan tényleg nem Lázár Jánosék kastélyáig épült út kilométerenként félmilliárd forintból, hanem az M43-as autópálya lehajtójától a nagyfai börtönig. E szakasz előtt és utána azonban olyan kráterek maradtak, amelyek a Holdról is látszanak.