"Síró-rívó magyarkodás" - Polgári értékrend és új társulatvezető Szabadkán

  • Kovács Bálint
  • 2014. július 14.

Színház

"A politikai önkény útjai kiismerhetetlenek" - kommentálja a Narancsnak a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának vezetőváltását Gerold László újvidéki színháztörténész, újságíró. A társulat tagjai, köztük a korábbi vezető, Mezei Zoltán nem nyilatkoznak: néhány soros közleményben adtak számot megdöbbenésükről, és fejezték ki egyet nem értésüket Andrási Attila kinevezésével és pályázatával. Annyit mondtak: "már az is beszédes, hogy vajon miért nem akarunk nyilatkozni". A társulat a színház tagja, Körmöci Petronella pályázata mellett tette le a voksát - de beleszólásuk semmibe sem volt.

Andrási Attila

Andrási Attila

Fotó: Jókai Színház

Miután idén lejárt Mezei Zoltán mandátuma, négyen pályáztak a vezetői címre (Andrási Attila, Antal Attila, Körmöci Petronella és Péter Ferenc); kinevezésre a fenntartó Magyar Nemzeti Tanács kulturális bizottsága Andrási Attilát javasolta, és ezt a szakma és a társulat tiltakozása ellenére is elfogadta a Szabadkai Népszínház igazgatónője, Ljubica Ristovski.

"Amikor a szocliberális kormányok idején észrevettem, hogy az akkori hatalom szeretné a szőnyeg alá söpörni a magyar történelmi témákat, erre válaszul létrehoztam a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínházat" - vall a Magyar Szónak adott interjújában életútjáról Andrási, akit a kamaraszínház mellett onnan is lehetett ismerni, hogy a jobbikos Novák Előd szerényen őt javasolta az eltávolítandó Alföldi Róbert helyére a Nemzeti Színház igazgatói posztján. És a Kuruc.info olvasói számára sem cseng ismeretlenül a neve, mivel a portálon gyakran dicsérik a kamaraszínház előadásait, amelyeknek célja az igazgató szerint elősegíteni "a közbátorság visszatértét a közéletbe". "A közbátorság mindennapossá tételébe olyan apró dolgok is beletartoznak, hogy ha bemegyek a hivatalba, üzletbe, először az anyanyelvemen szólalok meg" - magyarázza a célokat Andrási a Magyar Szó interjújában, hozzátéve néhány statisztikai adatot a magyarság fogyásáról és e nép feladatairól a "jobb sorsra érdemes világban".

"Én sem értek egyet a társulat eddigi műsorpolitikájával. Ezért pályáztam. A vajdasági magyar közösség politikai akaratának kifejeződése, a Magyar Nemzeti Tanács, ez ügyben a Kulturális Bizottság úgy döntött, elérkezett az ideje a változásnak. Én ennek a változásnak a szellemében érkezem" - vall ars poeticájáról az új vezető az interjúban, amelyben nem rest újra meg újra a polgári értékrend fontosságát hangsúlyozni, hozzátéve, "valójában a téma határozza meg a formát, és az öncélú formai játék legfeljebb a téma kisiklását eredményezi, érthetetlenné teszi a művet".

Alighanem mindezek miatt jelentette ki a társulat, hogy - ahogyan azt a Vajdaság Ma idézi - Andrási programját nem tartják elfogadhatónak, mert nem ebből a társulatból indul ki, és a városnak sem ilyen profilú színházra van szüksége. Siflis Zoltán, a Magyar Nemzeti Tanács kulturális bizottságának elnöke a lap megkeresésére elmondta, ez a vélemény "semmin nem változtat", és amúgy is, a társulat nem is ismerheti a pályázatot. Ez azonban nem így van: mint a nevezettek közölték, a pályázat kikérhető volt, és annak megismerése után tettek nyilatkozatot. A Színházi Kritikusok Céhe szintén közleményt adott ki, kérvén, hogy "az átláthatóság és a szakmai megítélhetőség érdekében tegyék nyilvánossá a pályázatokat". "A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata a délvidéki színjátszás egyik kiemelkedő jelentőségű műhelye, egyben az összmagyar színházművészet elválaszthatatlan és érdemdús alkotórésze. A színház jelenlegi korszaka, utóbbi évtizedei, azon belül is a Mezei Zoltán igazgatásával fémjelzett időszak folyamatos szakmai fejlődést és kiteljesedést hozott. (...) Szakmai szervezetünk egyértelműen a társulatból pályázó színésznő, Körmöci Petronella mellett állt és áll. Mivel a döntnökök másképp határoztak, jó lenne megismerni az indokaikat" - írták a kritikusok.

Szintén közleményt fogalmazott meg a színházban korábban rendező Máté Gábor, Tasnádi István, Dömötör András és Bérczes László. Közölték: nem vehetik tudomásul az új társulatvezető sommás minősítését, amellyel az előadásaikat illeti. Szerintük a színházban az elmúlt években érthető történeteket meséltek, melyeket a népszerű, számos díjjal jutalmazott színészek vittek színre magas színvonalú előadásokban. Mindezt Stuber Andrea színikritikus is megerősíti a Narancsnak: mint fogalmaz, a POSZT-on és a legtöbb színházi fesztiválon rendszeresen szereplő, "kicsi, ám bámulatosan sokoldalú" szabadkai társulat "olyan színházi műhely, ahol a szakmai profizmus a legszemélyesebb hevű, teljes embert kifejező alkotótevékenységgel ötvöződik".

Gerold László kérdésünkre óvatosabban fogalmaz: "Változó, kiegyensúlyozatlan a műsor színvonala. Nincs perspektívája a műsorpolitikának, előadásról előadásra él a színház. Ezen Andrási nemhogy segíteni tudna, inkább elrontja azt is, ami van. A nemzeti ideológia vonalát követi, amit a színház eddig messze elkerült. Melldöngetős, síró-rívó magyarkodást művel az általa vezetett Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínházban. Ezt fogja csinálni a népszínházban is" - prognosztizálja.

A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának vezetőváltásával megismétlődni látszik az Újvidéki Színház esete: ott a folytonosságot képviselő, a szakmában nagyra tartott Gyarmati Kata pályázatát formai okokra hivatkozva utasította el a Magyar Nemzeti Tanács, és ezután nevezték ki a magyar kritikusok és a szerbiai színházi szakemberek tiltakozását figyelmen kívül hagyva a kívülről érkező, a társulat addigi munkáját minősítő Venczel Valentint. "Amióta a Magyar Nemzeti Tanács uralja a kultúrát, azóta csak a politika szava a döntő" - fogalmaz Gerold. Kérdésünkre, hogy vajon nyilatkozatokkal, tiltakozással el lehet-e érni bármit, így felel: "Nincsen remény semmiféle változásra. A politika önkénye még a társulat véleményét sem tiszteli, hát még a kívülállókét. Itt a politika rendelkezik és intézkedik."

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.