"Síró-rívó magyarkodás" - Polgári értékrend és új társulatvezető Szabadkán

  • Kovács Bálint
  • 2014. július 14.

Színház

"A politikai önkény útjai kiismerhetetlenek" - kommentálja a Narancsnak a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának vezetőváltását Gerold László újvidéki színháztörténész, újságíró. A társulat tagjai, köztük a korábbi vezető, Mezei Zoltán nem nyilatkoznak: néhány soros közleményben adtak számot megdöbbenésükről, és fejezték ki egyet nem értésüket Andrási Attila kinevezésével és pályázatával. Annyit mondtak: "már az is beszédes, hogy vajon miért nem akarunk nyilatkozni". A társulat a színház tagja, Körmöci Petronella pályázata mellett tette le a voksát - de beleszólásuk semmibe sem volt.

Andrási Attila

Andrási Attila

Fotó: Jókai Színház

Miután idén lejárt Mezei Zoltán mandátuma, négyen pályáztak a vezetői címre (Andrási Attila, Antal Attila, Körmöci Petronella és Péter Ferenc); kinevezésre a fenntartó Magyar Nemzeti Tanács kulturális bizottsága Andrási Attilát javasolta, és ezt a szakma és a társulat tiltakozása ellenére is elfogadta a Szabadkai Népszínház igazgatónője, Ljubica Ristovski.

"Amikor a szocliberális kormányok idején észrevettem, hogy az akkori hatalom szeretné a szőnyeg alá söpörni a magyar történelmi témákat, erre válaszul létrehoztam a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínházat" - vall a Magyar Szónak adott interjújában életútjáról Andrási, akit a kamaraszínház mellett onnan is lehetett ismerni, hogy a jobbikos Novák Előd szerényen őt javasolta az eltávolítandó Alföldi Róbert helyére a Nemzeti Színház igazgatói posztján. És a Kuruc.info olvasói számára sem cseng ismeretlenül a neve, mivel a portálon gyakran dicsérik a kamaraszínház előadásait, amelyeknek célja az igazgató szerint elősegíteni "a közbátorság visszatértét a közéletbe". "A közbátorság mindennapossá tételébe olyan apró dolgok is beletartoznak, hogy ha bemegyek a hivatalba, üzletbe, először az anyanyelvemen szólalok meg" - magyarázza a célokat Andrási a Magyar Szó interjújában, hozzátéve néhány statisztikai adatot a magyarság fogyásáról és e nép feladatairól a "jobb sorsra érdemes világban".

"Én sem értek egyet a társulat eddigi műsorpolitikájával. Ezért pályáztam. A vajdasági magyar közösség politikai akaratának kifejeződése, a Magyar Nemzeti Tanács, ez ügyben a Kulturális Bizottság úgy döntött, elérkezett az ideje a változásnak. Én ennek a változásnak a szellemében érkezem" - vall ars poeticájáról az új vezető az interjúban, amelyben nem rest újra meg újra a polgári értékrend fontosságát hangsúlyozni, hozzátéve, "valójában a téma határozza meg a formát, és az öncélú formai játék legfeljebb a téma kisiklását eredményezi, érthetetlenné teszi a művet".

Alighanem mindezek miatt jelentette ki a társulat, hogy - ahogyan azt a Vajdaság Ma idézi - Andrási programját nem tartják elfogadhatónak, mert nem ebből a társulatból indul ki, és a városnak sem ilyen profilú színházra van szüksége. Siflis Zoltán, a Magyar Nemzeti Tanács kulturális bizottságának elnöke a lap megkeresésére elmondta, ez a vélemény "semmin nem változtat", és amúgy is, a társulat nem is ismerheti a pályázatot. Ez azonban nem így van: mint a nevezettek közölték, a pályázat kikérhető volt, és annak megismerése után tettek nyilatkozatot. A Színházi Kritikusok Céhe szintén közleményt adott ki, kérvén, hogy "az átláthatóság és a szakmai megítélhetőség érdekében tegyék nyilvánossá a pályázatokat". "A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata a délvidéki színjátszás egyik kiemelkedő jelentőségű műhelye, egyben az összmagyar színházművészet elválaszthatatlan és érdemdús alkotórésze. A színház jelenlegi korszaka, utóbbi évtizedei, azon belül is a Mezei Zoltán igazgatásával fémjelzett időszak folyamatos szakmai fejlődést és kiteljesedést hozott. (...) Szakmai szervezetünk egyértelműen a társulatból pályázó színésznő, Körmöci Petronella mellett állt és áll. Mivel a döntnökök másképp határoztak, jó lenne megismerni az indokaikat" - írták a kritikusok.

Szintén közleményt fogalmazott meg a színházban korábban rendező Máté Gábor, Tasnádi István, Dömötör András és Bérczes László. Közölték: nem vehetik tudomásul az új társulatvezető sommás minősítését, amellyel az előadásaikat illeti. Szerintük a színházban az elmúlt években érthető történeteket meséltek, melyeket a népszerű, számos díjjal jutalmazott színészek vittek színre magas színvonalú előadásokban. Mindezt Stuber Andrea színikritikus is megerősíti a Narancsnak: mint fogalmaz, a POSZT-on és a legtöbb színházi fesztiválon rendszeresen szereplő, "kicsi, ám bámulatosan sokoldalú" szabadkai társulat "olyan színházi műhely, ahol a szakmai profizmus a legszemélyesebb hevű, teljes embert kifejező alkotótevékenységgel ötvöződik".

Gerold László kérdésünkre óvatosabban fogalmaz: "Változó, kiegyensúlyozatlan a műsor színvonala. Nincs perspektívája a műsorpolitikának, előadásról előadásra él a színház. Ezen Andrási nemhogy segíteni tudna, inkább elrontja azt is, ami van. A nemzeti ideológia vonalát követi, amit a színház eddig messze elkerült. Melldöngetős, síró-rívó magyarkodást művel az általa vezetett Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínházban. Ezt fogja csinálni a népszínházban is" - prognosztizálja.

A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának vezetőváltásával megismétlődni látszik az Újvidéki Színház esete: ott a folytonosságot képviselő, a szakmában nagyra tartott Gyarmati Kata pályázatát formai okokra hivatkozva utasította el a Magyar Nemzeti Tanács, és ezután nevezték ki a magyar kritikusok és a szerbiai színházi szakemberek tiltakozását figyelmen kívül hagyva a kívülről érkező, a társulat addigi munkáját minősítő Venczel Valentint. "Amióta a Magyar Nemzeti Tanács uralja a kultúrát, azóta csak a politika szava a döntő" - fogalmaz Gerold. Kérdésünkre, hogy vajon nyilatkozatokkal, tiltakozással el lehet-e érni bármit, így felel: "Nincsen remény semmiféle változásra. A politika önkénye még a társulat véleményét sem tiszteli, hát még a kívülállókét. Itt a politika rendelkezik és intézkedik."

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.