Színház

Hamlet

  • Kovács Bálint
  • 2012. augusztus 19.

Színház

Egy Hamlet című dráma szolgált Radoslaw Rychcik rendezésének alapjául; a nézői feladat nem az, hogy megtalálja az összes változtatást (nem hangzik el egy sem a híres mondatok, monológok közül; szereplők tűnnek el vagy cserélnek nemet; szinte minden szereplő viszonyrendszere átalakul), hanem az, hogy sikerüljön teljesen elvonatkoztatnia az alapműtől. Mert azzal, hogy nem jelenik meg Hamlet atyjának szelleme, és így nem is kér semmit a fiától, mindenestül kicserélődnek a dráma tétjei: bosszúról, Hamletre rótt feladatról szó sincs. Itt a késő kamaszok generációja lázad fel szüleik korosztálya, a végtelenül álszent, cinikus és a hatalomért mindenre képes uralkodó réteg ellen.

Az előadásban minden ugyanabban a szobában zajlik, és a legtöbb szereplő általában jelen is van a színen, hallva, amit a másik róla mond, vagy látva, hogy a másik hallani fogja a "félre" tett megjegyzéseit: ebben a világban már olyan általános a képmutatás, hogy nem az a lényeg, ki mit hall, hanem hogy mit áll érdekében meghallani. (Vagy fordítva: az alárendeltnek hatalmában áll-e felháborodni azon, amit róla mondtak.) Ebbe a rendszerbe rondít bele a lázadó Hamlet, amikor lelövi a (persze nem függöny mögött) hallgatózó Poloniust.

Ebben a kifordult világban - ahol az érzelmek mindig szélsőségesek, kicsit úgy, mint Andrei Serbannál, ötperces kacagásokkal és hisztériarohamokkal - az idősebbek abba buknak bele, hogy nem értik: nem lehet elfogadni az ő szabályrendszerüket, az ő mintáikat követni a hatalomgyakorlásban. Pedig a kiábrándult fiatalok változást akarnak (azt, hogy legyen más a politika), csak közben maguk is tévelyegnek, keresik a helyüket, identitásukat - mint az Opheliára is kacsintgató, de Laertesszel járó Hamlet.

Elég kellemetlen vízió: a következő generáció szembeszáll a fennálló rendszerrel, csak nemigen tud mit állítani a helyébe.

A Teatr Zeromskiego vendégjátéka a gyulai Shakespeare Fesztiválon, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.