Gyarmati Fanni az Öt Templom Fesztiválon

  • rés a présen
  • 2017. május 5.

Színház

„A művészet nem más, mint az ember törekvése a transzcendencia felé.”


rés a présen:
Miről szól az Öt Templom Fesztivál?

Hámori Gabriella: Győrben egyetlen utcában öt történelmi vallás temploma helyezkedik el egymás szoros közelségében. Szerb ortodox, zsidó, evangélikus, katolikus és református közösségek évszázadok óta egymást segítve élnek itt, a fesztivál ezt a sokszínűséget hirdeti és hangsúlyozza. Tavaly életre szóló élményben volt részem.  A zsinagógában egy lengyelországi zenekar zseniálisan sokrétü zenéjét hallgattam, utána átsétáltam a református templomba Szabó Balázsék koncertjére, ami szintén elsöprő erejű volt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

rap: Milyen előadással veszel részt a programban?

HG: Egy monodrámával Seres Tamás rendezésében. Tavalyi bemutató a Gyarmati Fanni naplója, amely Fischer Iván Lakásszínháza számára készült. Nagyon szereti a közönség, úgy érezzük, erős lett, kaptunk is egy másik felkérést. Fischer Iván ötlete volt, hogy dolgozzuk fel Andrássy Katinka naplóját, Budapesten ősztől fogom játszani az Adrássy úti lakásban és remélhetőleg a jövő évi Öt Templom Fesztiválra megint eljutunk vele. 

rap: Mi érintett meg Gyarmati Fanni személyiségében?

HG: Elsősorban a leplezetlen őszinteség amiből kiderülnek a folytonos mardosó kételyek. Az ember valahogy nem így képzelné el őt a fenntmaradt fotók és a Radnóti versek alapján. Valahányszor elkezdem az előadást tudom, hogy szilárd jellemet játszom de mégis csak fel kell ülni egy érzelmi hullámvasútra, ami ahogy egyszer írja a "a kor, elmúlt és folyton meglévő bajok" terméke. Igyekeztem mindehhez nem színésznőből közelíteni és nem a szakmai eszköztáramat puffogtatni. Annyira mélyen érint Gyarmati Fanni teljes kitárulkozása, Radnóti Miklós iránt érzett szerelem, a kor irodalompolitikai körülményei az ebben való lavírozás és annyira elsöprően jelen van a mindennapokban a történelmi kataklizma, hogy ezt az előadást csak emberségből lehet végigcsinálni. Ezt a közönség is érzi. Előadás után mindig maradok beszélgetni, nagyon megnyílnak ilyenkor az emberek. Ez a történet mindenkire erős hatást tesz.

Van olyan program, amelyre elmennél még a fesztiválon?

HG: A Szent és Profánt, a Szent Efrém Férfikar és Háy János költő közös estjét nagyon megnéztem volna, de sajnos éppen egyidőben van az előadásommal. A csehországi Studio Damuza Anna Karenina-feldolgozása érdekel, és itt lesz megint a tavalyi lengyel zenekar egy másik műsorral, őket is örömmel nézném újra, és ajánlom mindenkinek. Lesznek előadások, amelyeket a budapesti közönség ismerhet. A Tünet Együttes a Sóvirágot a győri zsinagógában játssza, a hely szelleme biztosan különleges atmoszférát teremt majd az előadás köré, Szamosi Zsófia Maléter Pálnéról szóló monodrámáját a Menház kamaraszínpadán, ugyanott, ahol majd én is fellépek.

false

rap: Még hol láthatunk téged?

HG: Az Örkény Színház, ahol a legtöbbet játszom, most kitelepült a Városmajori Színpadra, mivel a nézőterünket őszig teljesen felújítják. Aki idén még nem látta, jöjjön el a József és testvéreire vagy a Három nővérre. Emellett Ugron Zsolna Hollóasszony című könyvéből készülő estre készülök, ami a Várkertben lesz május 30.-án Seres Tamás rendezésében.

rap: Mikor voltál utoljára templomban?

HG: Evangélikus családba születtem, Szarvason az utcában szinte bármelyik házba bármikor bekopogtathattam kisgyermekkoromban, az idős asszonyok tisztaszobái telis-tele voltak bibliai témájú festményekkel, így engem Keresztelő Szent János és Jézus akkor jobban érdekeltek, mint a Depeche Mode. Kerestem a hitet, bámultam a képeket, képzelegtem. Közvetlenül mellettünk Melis György operaénekes testvére, Jutka lakott. Nagyon szerettem átszökni hozzá. A szobái falain, óriási fotókon, Melis György különböző szerepeiben nézett rám szigorúan festett arcával, ezek közé a képek közé pedig rengeteg szentkép vegyült. Akkor vettem először azt az üzenetet, hogy a művészet nem más, mint az ember törekvése a transzcendencia felé. Ilyen értelemben persze a színház is templom, így mindennap templomba járok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.