Harry Potter vért köp – Daniel Radcliffe a West Enden

  • - köves -
  • 2013. augusztus 8.

Színház

A kripli kriplijét adja a Harry Potterként megismert színész a londoni West Enden. Megnéztük, mire viszi Martin McDonagh ünnepelt darabjában.

Már csak a nagy melegre és a fokozódó nemzetközi helyzetre való tekintettel sem gondolnánk időszerűnek újragondolni, amit az ír-londoni drámaíróról (plusz filmes, de ez most mellékes), Martin McDonagh-ról állít a szakma, hogy tudniillik színpadi zseniről (lásd még fenegyerek, újkori Shakespeare, a színpad könnyű kezű virtuóza stb…) van szó. Csupán annyit bátorkodnánk megjegyezni a manapság kétségtelenül leggyakrabban játszott (lásd hazai színpadok) szerző korai sikeréről, a londoni National Theatre-ben 1996-ban debütált, s most a West Enden bemutatott A kripliről, hogy talán nem a legszerencsésebben öregedett.

McDonagh neve azonban csak az egyik, s nem is a legsúlyosabb érv volt amellett, hogy komoly összeggel (1 színházjegy – földszint negyedik sor – megvásárlása) segítsük a pont 110 éve megnyílt londoni Noël Coward Theatre működését. Maradjon köztünk: kíváncsiságunk csak felerészben (39%) szólt McDonagh-nak és az ő ízes, fucking helyett sűrűn feckingező szövegének. Mi tagadás, mi inkább Daniel Radcliffe (24) színészi képességeire voltunk kíváncsiak, s már csak ezért sem mennénk bele, hogy Inishmaan szigetének jó népe és a róluk szóló két felvonás mennyit vesztett hajdani ruganyosságából. Rajtunk kívül még vagy háromemeletnyi ember volt kíváncsi ugyanarra, azaz, hogy mit kezd a Potter gyerek vért köpő, csúszva-mászva közlekedő, mélységesen ír kripliként.

false

Volt szerencsénk pre-Kripli is néhány filmsztárral súlyosbított színházi produkcióhoz; midőn Al Pacino mint velencei kalmár (írta Shakespeare, az eredeti) színpadra lépett, kitört az ováció a széksorok közt, a rockkoncerthangulatot pedig csak erősítette, hogy a színpadon is mindenki a sztárnak kijáró tisztelettel adózott a mélynövésű, de hatalmas tereket bejátszó színésznek. Félő volt, hogy Bassanio autogramot kér Shylocktól, ám ilyesmire szerencsére nem került sor, noha igény lett volna rá. Ugyancsak örömujjongás kísérte Christopher Walken fellépését – nagy kedvencünk, a ripacskodástól úgyszintén nem vonakodó színész McDonagh 2010-es darabjában, az A Behanding in Spokane-ben adta a levágott kezét évtizedek óta kereső gengsztert, s érzékelve a közönség szeretetét, legnépszerűbb Walken-grimaszaiból (Tiszta románc, New York királya) és Walken-mozdulataiból (Fatboy Slim: Weapon of Choice) adott elő – némileg a darabtól függetlenül – best of válogatást.

A színésszé válást nagy erőkkel szorgalmazó Radcliffe szerencsére nem ezen az úton közelített a színjátszás színpadi változatához: átütő erejűnek ugyan nem mondanánk Billy, a kripliségébe belerokkant fiatalember alakítását, de átélhetőnek már igen. Mindent összevetve a produkció húzóneve tisztességgel helytállt a vaskos ír tájszólással valamivel jobban boldoguló kollégák mellett. Egy volt a színpadon ügyködő színészek között, egyedül a meghajláskor nyújtott meghatottságával lógott ki a csepűrágók tömegéből.

Noël Coward Theatre, London, augusztus 6.



Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.