Harry Potter vért köp – Daniel Radcliffe a West Enden

  • - köves -
  • 2013. augusztus 8.

Színház

A kripli kriplijét adja a Harry Potterként megismert színész a londoni West Enden. Megnéztük, mire viszi Martin McDonagh ünnepelt darabjában.

Már csak a nagy melegre és a fokozódó nemzetközi helyzetre való tekintettel sem gondolnánk időszerűnek újragondolni, amit az ír-londoni drámaíróról (plusz filmes, de ez most mellékes), Martin McDonagh-ról állít a szakma, hogy tudniillik színpadi zseniről (lásd még fenegyerek, újkori Shakespeare, a színpad könnyű kezű virtuóza stb…) van szó. Csupán annyit bátorkodnánk megjegyezni a manapság kétségtelenül leggyakrabban játszott (lásd hazai színpadok) szerző korai sikeréről, a londoni National Theatre-ben 1996-ban debütált, s most a West Enden bemutatott A kripliről, hogy talán nem a legszerencsésebben öregedett.

McDonagh neve azonban csak az egyik, s nem is a legsúlyosabb érv volt amellett, hogy komoly összeggel (1 színházjegy – földszint negyedik sor – megvásárlása) segítsük a pont 110 éve megnyílt londoni Noël Coward Theatre működését. Maradjon köztünk: kíváncsiságunk csak felerészben (39%) szólt McDonagh-nak és az ő ízes, fucking helyett sűrűn feckingező szövegének. Mi tagadás, mi inkább Daniel Radcliffe (24) színészi képességeire voltunk kíváncsiak, s már csak ezért sem mennénk bele, hogy Inishmaan szigetének jó népe és a róluk szóló két felvonás mennyit vesztett hajdani ruganyosságából. Rajtunk kívül még vagy háromemeletnyi ember volt kíváncsi ugyanarra, azaz, hogy mit kezd a Potter gyerek vért köpő, csúszva-mászva közlekedő, mélységesen ír kripliként.

false

Volt szerencsénk pre-Kripli is néhány filmsztárral súlyosbított színházi produkcióhoz; midőn Al Pacino mint velencei kalmár (írta Shakespeare, az eredeti) színpadra lépett, kitört az ováció a széksorok közt, a rockkoncerthangulatot pedig csak erősítette, hogy a színpadon is mindenki a sztárnak kijáró tisztelettel adózott a mélynövésű, de hatalmas tereket bejátszó színésznek. Félő volt, hogy Bassanio autogramot kér Shylocktól, ám ilyesmire szerencsére nem került sor, noha igény lett volna rá. Ugyancsak örömujjongás kísérte Christopher Walken fellépését – nagy kedvencünk, a ripacskodástól úgyszintén nem vonakodó színész McDonagh 2010-es darabjában, az A Behanding in Spokane-ben adta a levágott kezét évtizedek óta kereső gengsztert, s érzékelve a közönség szeretetét, legnépszerűbb Walken-grimaszaiból (Tiszta románc, New York királya) és Walken-mozdulataiból (Fatboy Slim: Weapon of Choice) adott elő – némileg a darabtól függetlenül – best of válogatást.

A színésszé válást nagy erőkkel szorgalmazó Radcliffe szerencsére nem ezen az úton közelített a színjátszás színpadi változatához: átütő erejűnek ugyan nem mondanánk Billy, a kripliségébe belerokkant fiatalember alakítását, de átélhetőnek már igen. Mindent összevetve a produkció húzóneve tisztességgel helytállt a vaskos ír tájszólással valamivel jobban boldoguló kollégák mellett. Egy volt a színpadon ügyködő színészek között, egyedül a meghajláskor nyújtott meghatottságával lógott ki a csepűrágók tömegéből.

Noël Coward Theatre, London, augusztus 6.



Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.