Színház

Hatás alatt

Más nem történt; Újvilág

  • Tompa Andrea
  • 2015. május 9.

Színház

Flórián, a diákjait szexuálisan kihasználó tanár színházilag talán lehetne keményebb, démonibb.

Lélektanilag azonban ez a lágy, szeretetre méltó, figyelmes férfi nagyon is hiteles. A nagyszerű Ördög Tamás alakítja, aki karizmatikus, vonzó a gyerekek számára. Tulajdonképpen – és ez egy repülőszerencsétlenség kapcsán megint közbeszéd tárgya – a nagy belső bajok kívülről láthatatlanok. Ahogy ez a tanár ráhangolódik a diákra, mindenki imádja, szakemberként, emberként remek, odafigyel az egyes diák személyes bajára is, kérdez, vigasztal, majd: „gyere be a szertárba”, vagy valami hasonló. Innen nem folytatódik a látható történet az előadásban. Aztán már csak a megtört diák látható, akivel túl van rajta. Lányok, fiúk.

A szégyen mindenkié – ahogy a hallgatás is. A tanár hallgatása önérdek, a gyermek hallgatása szégyenéből fakad, és a felnőtt figyelmének hiányából. Ez az előadás olyasmit tematizál, megtörve a rátapadó hallgatást, ami sokkal több ember tapasztalata, mint hinnénk.

Az előadás nem az egykori budapesti gimnáziumi tanár, Sipos Pál történetét rekonstruálja, aki diákjait szexuálisan kihasználta: egyszerűen ezek a történetek nagyon hasonlóak. Az előadás nézőpontja inkább a szülő-gyerek viszony felől beszél, azt kérdezi, mi kell ahhoz, hogy áldozattá váljon valaki. A szülő nem figyel a gyerekre, nem tud szeretni, kommunikálni vele, tilt esztelenül, vagy szabadon hagy kontroll nélkül. A magára maradt kamasz pedig rohan a megértő, szeretni tudó felnőtt karjaiba.

A szülők viccesek, jobbára nevetségesek. Az „iskola” képtelen szexuális felvilágosító órát tartani, meg akar úszni, hiszen nem tud beszélni, zavarban van. Pedig ha már a szülő kivonult ebből, neki kéne segítenie, hogy a fiatalok ne válhassanak áldozattá. A fiatal játszók (a PanoDráma fiatalokból álló színházi nevelési csoportjának a tagjai) életkorban nagyon közel vannak azokhoz, akiket színre visznek; nyerseségük, természetességük meggyőző, a színészvezetés is remek.

Pass Andrea drámapedagógus, író-rendező gyors, életerős darabot írt, egy iskolai osztályról, szülőkről, tanárokról. Néhány figurát mélyebben megismerünk, három áldozat van köztük, látjuk, ki miből jön, hogyan sodródhat egy tanár hatása alá, miféle magány és szeretetvágy kell egy ilyen áldozatszerep létrejöttéhez. A színházilag is értékes előadás pedig együtt tartja a gyerekeket, közösséget is mutat, tanár és diák intim pillanatait is, azt, amikor a tanár megérzi, hogy léphet; majd láthatjuk a lefagyott, szégyenével magára maradt gyermeket is. Pass Andrea keveset mutat, de jól érzékeltet mögöttes történeteket. Van azonban néhány elvarratlan szál, nincs egészen végiggondolva, hogy mi az a belső emberi tartalom, ami miatt valaki „alkalmatlan” az áldo­zati szerepre, a kerettörténet kissé lötyögős.

A Hátsó Kapuban játszott előadáson egy gimnáziumi osztály vesz részt nézőként, és szombat este 10-kor feldolgozás követi a látottakat. Hiszen nem az a kérdés, hogy Sipos Pál története 25 év múlva kiderül, hanem hogy most megtörténik-e valami hasonló. Hogy elkerülhető-e. Szülőknek is tarthatnának feldolgozó beszélgetéseket.

 

J

A Szputnyik társulatából megmaradt Mentőcsónak Egység projektje, a szintén Pass Andrea írta-rendezte Újvilág is szabályosan megírt, eljátszott tantermi színházi darab, amelynek előadását feldolgozás követi. A történet központjában egy 16 éves lány áll, „liberális”, össze sem házasodott szülei épp most váltak, lakótelepre költözik az anyuka a lányával, a zongorista papa a családi házban marad. 1999-ben vagyunk – ez sokáig meglepő döntés, hogy miért egy olyan múltban, amikor a gimnazista nézők még csecsemők voltak. Aztán ez bizonyul a dráma legjobb döntésének: a darab ugyanis a magát megszervezni képes, intézményesülő rasszista szervezetet születési pillanatában ragadja meg. Ha egyszerűen akarok fogalmazni, a Jobbik létrejöttének története ez, amikor egy tömbház fiatal egyetemistái és főhősnőnk létrehoznak egy honlapot, és megtartják az első gyűlést. Startra készen állnak, meg is lepődnek, milyen sokan érdeklődnek irántuk. Mindezt 2015-ből nézni, avagy visszanézni borzongató. Hogy egy tömbház pincéjében megtartott első gyűlésből hogyan lesz több mint egymillió szavazó. S hogy ezek a hősök, az Újvilág alapítói milyen tudatosan készülnek a pályára, és mondják: ők másfél évtized múlva is fiatalok lesznek. És még akkor is előttük lesz a jövő. Kvázi előttük van.

E nagyot szakító, komoly vállalást mutató darab történetvezetése izgalmas, kerül bele szerelmi szál, cigányverés és „kiderülés”. De azért több csapdája is van. A fiatal lány lelki folyamatait, a rapperből rasszistává válást nem tudja megmutatni, csak a törést, ahogy „hatás alá” kerül. Kiderülő zsidósága túlságosan kiszámítható, és az ezzel járó teher és feldolgozás hiányzik. A színházi megvalósítás egyik erénye a remek fiatal színésznő, Sztarenki Dóra. A két szélsőséges figurából egyik, Kovács Lehelé túlságosan karikírozott, Porogi Ádám kissé lágy.

A két előadásnak további közös tulajdonsága – a társadalmi felelősségvállalás, érzékenyítés szándékán, feldolgozásos módszeren kívül –, hogy egyik projekt sem részesült a Nemzeti Kulturális Alap támogatásában. Az egyik produkciót a PanoDráma finanszírozta, a másikat, ahogy ezt az előadás elején az író-rendező bejelenti, Polgár András mecénás, üzletember, a Summa Artium segítségével. Hogy az NKA éppen ezeket a fontos, fiataloknak szóló programokat nem támogatja, több mint elkeserítő. De tendencia.

PanoDráma: Más nem történt, Hátsó Kapu, március 7.; Mentőcsónak Egység: Újvilág, Jurányi Inkubátorház, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.