Hevér Gábor: „Toleránsnak lenni irgalmatlan nagy meló”

Színház

Az Őrült Nők Ketrecében Stohl Andrással középkorú házaspárként jelenik meg. Arányérzékről, a politika álszentségéről és élettitkokról kérdeztük.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Vannak személyes tapasztalataid arról, hogy nehézségekbe ütközött  önmagad vállalása?

Hevér Gábor: Hála Istennek, nem fordult elő, hogy annyira másnak kellett volna kiadni magam vagy megtagadni, mint Az Őrült Nők Ketrecében. Az alapkonfliktus a fiammal ebben a darabban, hogy egy napra feladjam magam teljesen.

magyarnarancs.hu: A Kabaré-jellegű konferansziétól az átlagemberig, a mulató „dívájának” az élettársától a szerető apáig több szólamon játszol.

HG: A mulatónak, aminek az általam játszott Georges a tulajdonosa, a sztárja Albin, művésznevén Zaza, aki egyben húsz éve az élettársa. Albin emellett Georges életének is a sztárja. Amikor a reflektorfényből hazamennek, lekerül róluk a piros zakó, a paróka, hirtelen kisemberekké válnak. Érdekes helyzet, hogy a lakásukat egy ajtó választja el a mulatótól. „Neked csak az üzlet a fontos” – mondja Zaza. „Neked meg csak az életünk fontos” – mondja Georges, aki megteremtette a lehetőséget, hogy az élete párja sztár legyen. Amúgy egy konzervatív ember, szürke eminenciás.

magyarnarancs.hu: Bizonyára könnyebbséget jelentett, hogy – még a nemzetis időkből – összeszokott párost alkottok Stohl Andrással.

HG: Nyilván számít, hogy jóban vagyunk egymással, barátok vagyunk. Az elején még furcsa volt, amikor azt mondom Bucinak: „Hidd el, nincs rajtad kívül senkim.” A próbákon kiröhögtük magunkat, de az előadások alatt úgy viselkedünk a színpadon, mint egy teljesen átlagos középkorú házaspár. Úgy fogjuk meg a másik kezét, úgy érünk egymáshoz, mint akik jó ideje együtt élnek. Robinak külön kérése volt, hogy a karakterem abszolút maszkulin legyen, minden feminin vonás nélkül. Stohl pedig nem egy feminin férfit alakít, hanem egy nőt, aki egyébként férfi.

magyarnarancs.hu: Arányérzék kérdése, hogy mindez természetesnek hasson?

HG: Minden helyzetben arra törekedtünk, hogy ízlésesek maradjunk, és ez belőlünk fakad. Mókás volt, hogy az utolsó hétig rövidgatyában próbáltunk az iszonyatos melegben. Andris mozdulatai akkor elég furcsának tűntek, de abban a pillanatban, ahogy átváltozott nővé, az egész teljesen magától értetődővé vált.

magyarnarancs.hu: Az erkölcs, hűség, hagyomány szlogen mögé rejtett farizeusság is lelepleződik az előadásban a homofób, nacionalista képviselő színre lépésével. Mintegy arra reflektálva, hogy szinte nincs olyan területe az életnek, amibe ne akarna beleszólni a jelenlegi hatalom. Ez téged mennyire zavar?

HG: Sokszor elmondtam már, a színész ne politizáljon. Az a dolga, hogy létrehozzon egy előadást, amiben a karaktert kell képviselnie, amit éppen alakít.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Azért csak van véleményed a közélet, a politika álszentségéről.

HG: Ahhoz, hogy álszentnek minősítsek valamit, látnom kell az ellenkezőjét. Például azt, hogy olyasvalaki hirdeti a család, a szeretet, a templomba járás szentségét, akiről tudod, hogy veri és csalja a feleségét, nem fizet gyerektartást. Ráadásul, ha olyasvalaki tűzi ezeket a szlogeneket a zászlajára, aki nem egy kisközség kocsmárosa, hanem egy topon lévő közszereplő, az eléggé kellemetlen. De óvakodnék az általános kijelentésektől. Az Őrült Nők Ketrece esetében az is fontos kérdés, hogy mit tekintünk családnak. És e tekintetben azt látom, hogy nem csak nálunk, de más országokban sem lehet konszenzusra jutni. Van, aki úgy gondolja, hogy a darabban kreált felállás, ami az életben is létezhet, hogy egy anya elhagyja a gyerekét, és két meleg férfi, az apa és az élettársa neveli fel, elfogadhatatlan. Más meg természetesnek tartja. Megint más azt mondja, gondolkodjunk el róla. És ehhez nem kell sem konzervatívnak, sem liberálisnak lenni. Ebben a tekintetben szkeptikus vagyok, úgy látom, egyik fél nem tudja meggyőzni a másikat az igazáról. Én például úgy nőttem fel, hogy a szüleim elváltak, anyám egyedül nevelt. Akkor ez család volt? Szerintem igen.

magyarnarancs.hu: A mindenfajta másságot csípőből elutasító közhangulat is közrejátszik az előadás sikerében.

HG: Nem véletlenül választotta Alföldi Az Őrült Nők Ketrecét, mert azon felül, hogy zenés vígjáték, és vannak benne vicces helyzetek, szívszorító jelenetek, ugyanarról szól, amiről az eredeti, 1978-ban írott francia darab. Mit sem változott a helyzet, valaki elől el kell titkolni magunkat.

magyarnarancs.hu: Alföldi nem akarta, hogy meleghimnusz legyen belőle, mégis markánsan üzen az elfogadásról. Nálad hol kezdődik a tolerancia?

HG: Tételezzük fel, hogy nem szereted a macskákat, és a szomszédasszonyod négy macskát tart, akik állandóan az ablakod előtt járkálnak. Ez csak egy egyszerű probléma, amihez jön az összes többi. Toleránsnak lenni irgalmatlan nagy meló. Le kell győznöd az előítéleteidet, és ne legyünk farizeusok, ez nem mindig megy. Természetesen nagyságrendileg más, hogy ki nem állhatom a macskákat vagy hogy homofób vagyok.

magyarnarancs.hu: Magadon is  szoktál tapasztalni intolarenciát?

HG: A legrosszabb helyzet az autóvezetés. Van véleményem a vezetőtársaimról, akik nem úgy gondolkodnak, ahogy én gondolkodnék az ő helyükben. Naponta megélt totálisan intoleráns helyzet, amikor „dödörgök” egy zárt kasztniban, és mondom a magamét. Nem vagyok haragtartó, ezek gyors indulatok nálam. Olyasfajta intolerancia nem jellemez, hogy valakit csak azért ne szeressek vagy szeressek, mert valakikhez tartozik.

magyarnarancs.hu: A folyamatosság némileg megmaradt a Nemzetiből a Vígbe való átmenetben: a Mephistóban, a Dantonban Alföldivel, Stohllal, László Zsolttal dolgoztatok. Az igazgató Eszenyi alatt viszont rezeg a léc, ha jövőre új pályázatot írnak ki.

HG: Sikerült beilleszkednünk a Víg társulatába, jó feladatokat kaptunk, elfogadtak minket. Egy színésznek mindig egy évre van szerződése, még ha az igazgató a legjobb barátja, akkor is mondhatja neki, hogy köszönöm, nem hosszabbítom meg. Ha váltás következik a Vígszínházban, leülök az új igazgatóval és eldől, hogy mi lesz. Szerencsére a színész is mondhat nemet, ahogy Vidnyánszkynál tettem.

magyarnarancs.hu: Tíz évig voltál a Nemzeti tagja. Nagy dilemmaként élted meg, hogy maradj vagy elszerződj?

HG: Látszólag önszántunkból jöttünk el, és mégsem önszántunkból, mert szétment egy közösség. Az utolsó két-három év leginkább attól működött, hogy elég jól megtanultuk egymást, eléggé egyfelé kezdtünk el gondolkodni. Nagyon nehéz volt elhagyni a Nemzetit, szó szerint a második otthonom volt. Érzelmileg is nehéz eljönni meg szakmailag is. Bekerülsz egy új helyre, tapogatózol, téged is körbeszaglásznak, és úgy kell részt venni valamiben, hogy még nem vagy otthonlakó.

Kapcsolódó interjúnk Stohl Andrással a Magyar Narancs július 24-i lapszámában lesz olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.