Hol a fiatalok forradalma? Egyáltalán mit akarnak ezek?

  • narancs.hu
  • 2015. január 14.

Színház

Mire mennek az Y generáció alkotói a biztonsághoz ragaszkodó színházi és táncos közeggel, illetve a tájékozatlan kultúrpolitikával? Jászay Tamás és Králl Csaba vitaindítói.

„Van abban valami őrülten szexi, ahogy elkezd beszélni hozzád, mintha csak Te és Ő lennétek a teremben” – kezdődik a NEXTFESZT ajánlója. Az „Y generáció” alcímet viselő fesztivál programjában szerepel a Dollár Papa Gyermekei, a STEREO Akt, illetve a TÁP Színház Fekete Ádám darabjával, a táncosok közül Molnár Csaba, Dányi Viktória, Vadas Tamara, a Hodworks és a Radioballet, de koncert, bábelőadás, kiállítás, performansz és hanginstalláció is felbukkan a Trafóban január 5. és 23. között.

Most járunk tehát a félidőben. Péntek este pedig az egész pályát áttekinthetjük az új előadó-művészeti törekvésekről szóló vitán, amelyet a Narancs színikritikusa, Tompa Andrea vezet, résztvevői pedig Fuchs Lívia, Herczog Noémi, Jászay Tamás, Králl Csaba, Péter Márta.

Kérésünkre Jászay Tamás színikritikus és Králl Csaba tánckritikus írt vitaindítót.

Králl Csaba: Y-gen

Ez az a generáció, amely felborzolni látszik a hazai táncélet állóvizét. Nyitott, szabad, kíváncsi és kísérletező. Új utakat tapos, mely óhatatlanul szétfeszíti a színház és a tánc hagyományos kereteit, művészete mégsem lilaködös kortárs belügy, hanem eleven közösségi élmény. Ritka közvetlen, személyes és intim. Individuális, ugyanakkor közösségteremtő. Nem táncszerű tánc, nem koreográfiaszerű koreográfia. Valami, ami újfent jelentősen kibővíti és átírja a táncról, a mozgásról, a színházról vallott eddigi elképzeléseinket. Egy az egyben nem lefordítható, de tudni, érezni, hogy mit akar, miről szól, és legfőképp kinek. Történetmesélés helyett elsősorban a saját belső történéseire, érzéseire, élményeire, vízióira figyel, azokból táplálkozik, azokat vetíti ki. Mégsem köldöknézegető, ugyanis mikrovilágukban rendületlenül visszatükröződik a makró, mint cseppben a tenger, részben az egész.

Nyúzzatok meg

Nyúzzatok meg

Fotó: Szelepcsényi Ferenc

Az új generáció színpada zömében puritán, vállaltan „szegény színház”. Hangvételében, játék- és kifejezésmódjában azonban akár egy előadáson belül is gazdag és sokszínű. Képes bármit és bármikor a visszájára fordítani, áthangolni, átlényegíteni. Absztrakt, de beszédes. Klipszerű, mégis érzékeny. Ironikus, miközben önmagára is bátran nyelvet ölt.

Ez az a generáció, amely elsősorban projektekben és alkotói együttműködésekben gondolkodik. Nem is igazán tudna másban. Ezen alkalmazkodási kényszer azonban mintha a folyamatos megújulás záloga is lenne egyben, bár kétségkívül sok hátránnyal is jár.

Ez az a generáció, amely a színházi élet perifériáján mozog, mert a pénzosztó kuratóriumok még a létezéséről is alig hajlandók tudomást venni, míg a támaszául szolgáló háttérintézményeket (Műhely Alapítvány, SÍN Kulturális Központ stb.) forráshiányra hivatkozva sorra ellehetetlenítik.

Hodworks: Pirkad

Hodworks: Pirkad

Fotó: Kővágó

Ez az a generáció, mely túlnyomórészt egy fészekből, a Budapest Tánciskolából repült ki, szakmai felvértezettséget viszont már nemcsak itthon, hanem ismert nemzetközi kortárs művészeti/oktatási intézményekben (P.A.R.T.S., SEAD stb.) és külföldi társulatoknál szerezte.

Ez a generáció már az információs kor gyermeke. Nem számol a határokkal sem virtuálisan, sem valóságosan. A világ számára falu, a művészet pedig a megélt és a megjelenített szabadság egyedüli fóruma.

Ez az a generáció, amely többet játszik külföldön, mint idehaza, következésképp előbb is lesz ismert ott, mint a kortárs művészetet kultúrpolitikai támogatással negligáló MMA-s, hunmagyar belterjben. A magyar nemzeti kortárs kultúra hírvivője és nagykövete (mért is ne kaparintanánk vissza a nemzeti szót!), nagyobbrészt uniós kulturális támogatásokból kistafírungozva. Enélkül: lassú halálra ítélve.

Felülről az ibolyát

Felülről az ibolyát

Fotó: Dusa Gábor

Jászay Tamás: Kockáztatnak, mást nem tehetnek

Nem az alkotók személyi okmányaival a kezem ügyében nézek színházat: amit látok, nem attól jó, hogy huszonévesek csinálják, de persze nem is az ördögtől való csak azért, mert, mondjuk, a nyugdíj közelében járók követik el. (Azzal a véleménnyel meg, hogy akár néhány éve is még Zsótér Sándor volt az egyik legfiatalabb magyar rendező, talán nem maradok teljesen egyedül.)

És bár ennyiből is kitűnhet, hogy erős fenntartásaim vannak egyetlen korosztály, illetve a generáció mint téma középpontba helyezésével, mégis üdvözlöm a Trafó NEXTFESZTjét: a jó ízléssel összeállított, az életkor fetisizálása helyett valójában az új formák bemutatására hangsúlyt helyező program komoly esély arra, hogy végre reflektorfény irányuljon fontos, ígéretes, amúgy fiatal alkotókra. És ha van egy kis szerencsénk (nekik meg jó sok), akkor tanúi lehetünk annak a folyamatnak is, ahogyan a következő években a tehetségük kiteljesedik.

Márpedig a magyar színház épp ebben, az esély megadásában nemigen jeleskedik. Jelentős kőszínházainkba nemcsak az igazgatók vannak bebetonozva évtizedekre, de az általuk felkért rendezői kör is szinte érinthetetlen: a Katona József Színházon kívül nem tudok hirtelen olyan helyet mondani, ahol programszerűen kapnának lehetőséget fiatal rendezők. Pedig egy kis kockáztatás még senkinek sem ártott meg: Schilling Árpád, Bodó Viktor itt kezdték, most tudjuk, hol tartanak, azt meg kíváncsian várjuk, hogy például Székely Kriszta vagy Kovács D. Dániel pályája milyen irányokat vesz majd.

Dollár Papa Gyermekei

Dollár Papa Gyermekei

 

A biztonság szeretete az egyik lehetséges oka annak, hogy a színházban nem zajlik a fiatalok forradalma, ami pedig – Králl Csaba meglátásával egyetértve – a kortárs táncban meghatározó az utóbbi években. Ez persze nem jelenti, hogy itt semmi sem történik, sőt: az irányok talán még inkább széttartóak, ha úgy tetszik, személyre szabottak, mint a tánc esetében. A Trafóban most megmutatkozó rugalmas és nyitott formációk (Dollár Papa Gyermekei, Stereo Akt, TÁP Színház) és más, itt nem fellépő, de a lassan újrarajzolódó színházi térképen előkelő helyen lévő csapatok (például a k2 Színház) megteszik nekünk azt a szívességet, ami a független színházi közeget eredendően erőssé teszi: a szükségből erényt kovácsolva, bátran kísérleteznek.

Kockáztatnak, mert nem tehetnek mást. Ha úgy adódik, kudarcot vallanak, aztán felállnak. Hogy ezt biztosan megtehessék, ahhoz elengedhetetlen a támogató, félelemmentes közeg. Ennek a kialakítása sok idő és energia, első körben azonban bőven elég, ha szorgalmasan járunk az előadásaikra: nem annak ellenére, hanem éppen azért, mert fiatalok.

 

A vita folytatódik január 16-án, péntek este 21.30-kor, a Felülről az ibolyát című előadás után, a Trafó kávézójában. A fesztivál részletes programját lásd itt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.