Kormányellenes politikai kiállás a Nemzetiben – Akcióban a Burgtheater színészei

Színház

Politikai véleménynyilvánítás és szolidáris kiállás követte a Burgtheater tegnap esti budapesti vendégjátékát. Megfagyott a levegő a Sirály után, de Vidnyánszky Attila is bevetette magát.

Miután Dorn, az orvos suttogva közölte Trigorinnal, hogy jobb lesz, ha elviszi innen Arkagyinát, mert a fia főbe lőtte magát, elsötétült a színpad, vége volt az előadásnak. A bécsi Burgtheater Sirály vendégjátéka (rendezte: Jan Bosse) nagy tapsot kapott a Nemzeti Színházban, a színészek szépen sorban meghajoltak, ahogy illik, majd amikor visszatértek, a még mindig tartó tapsviharban az orvost játszó színész, Martin Reinke egy papírral a kezében kiállt a tapsrendből, és fölváltva, németül és angolul elkezdett egy szöveget felolvasni.

false

A váratlan fordulat zavarba ejtő volt, a petíció körülbelül arról szólt, hogy bár közös a múltunk, és jól láthatóan Csehov összeköt bennünket, azért az osztrák színészek aggódnak Magyarországért, annak labilis demokráciájáért, politikai – többek között kultúrpolitikai – helyzete miatt. Reinke a Burgtheater társulata nevében szolidaritását fejezte ki; mindez azért volt rendkívül furcsa, mert míg egyesek örömmel vették e politikai performanszot, addig mások szolidan kifütyülték a tettet, mindeközben pedig a színpad jobb oldalán a takarásból megjelent Vidnyánszky Attila, akinek belépése újabb, meglepően nagy tapsot generált, ezért nem is teljesen lehetett érteni és hallani a kormányellenes kiállás ezen részét. Amikor a Nemzeti Színház igazgatója megjelent, a Mását játszó Mavie Hörbiger elhagyta a színt. Vidnyánszky kezében egy emlékplakett volt, amelyet készült volna átadni a bécsi színészeknek, ám zavartan és némiképp értetlenül állva kénytelen volt végighallgatni a bécsiek politikai véleménynyilvánítását.

A Burgtheater akciójának van előzménye: tavaly visszautasították a MITEM-en (Madách Nemzetközi Színházi Találkozó) való részvételt a Nemzeti Színház igazgatóváltása során kialakult magyar kultúrpolitikai helyzet miatt; válaszként így tett – információhiányra hivatkozva – a Johanna a máglyán bécsi meghívására Vidnyánszky is. Azóta már nem Matthias Hartmann a Burgtheater igazgatója, ám úgy tűnik, a színészek ettől függetlenül épp azt gondolják, mint akkor.

false

Zavarbaejtően vicces, szokatlan és bátor tett volt ez a Sirály lejátszása után – vélekedtek egyes nézők, míg mások felháborító, illetlen gesztusként értelmezték a történteket. Az akciót azért is volt igen nehéz értelmezni, mert a Vidnyánszky által átadott nemzetis kisplasztikát más előadásokon eddig nem osztották ki, így ez a fordulat is furcsa volt. (Információnk szerint eddig az előadásokat követő közönségtalálkozón adták át ezeket az emlékplaketteket, de a Burgtheater színészei nem kívántak részt venni hasonló beszélgetésen, ez lehetett az oka, hogy ők a tapsrend közben kapták meg a sajátjukat.) A tapsrend közjátékának másik furcsasága az volt, amikor a feliratok megjelenítésére alkalmas eszközökön – talán revánsként – megjelentek az aradi vértanúk nevei. Vidnyánszky számított a spontán akcióra? És ő is készült, méghozzá nem is akárhogy? Mindenesetre a levegő megfagyott, egyaránt volt taps és fütty, meglepő öröm és felháborodás, úgyhogy a Burgtheater Sirály előadása biztos emlékezetes marad. Azért rögzítsük: Budapesten bécsi (!) színészek adtak hangot nemtetszésüknek – többek között – a magyar kultúrpolitikai helyzet miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)