Kormányellenes politikai kiállás a Nemzetiben – Akcióban a Burgtheater színészei

Színház

Politikai véleménynyilvánítás és szolidáris kiállás követte a Burgtheater tegnap esti budapesti vendégjátékát. Megfagyott a levegő a Sirály után, de Vidnyánszky Attila is bevetette magát.

Miután Dorn, az orvos suttogva közölte Trigorinnal, hogy jobb lesz, ha elviszi innen Arkagyinát, mert a fia főbe lőtte magát, elsötétült a színpad, vége volt az előadásnak. A bécsi Burgtheater Sirály vendégjátéka (rendezte: Jan Bosse) nagy tapsot kapott a Nemzeti Színházban, a színészek szépen sorban meghajoltak, ahogy illik, majd amikor visszatértek, a még mindig tartó tapsviharban az orvost játszó színész, Martin Reinke egy papírral a kezében kiállt a tapsrendből, és fölváltva, németül és angolul elkezdett egy szöveget felolvasni.

false

A váratlan fordulat zavarba ejtő volt, a petíció körülbelül arról szólt, hogy bár közös a múltunk, és jól láthatóan Csehov összeköt bennünket, azért az osztrák színészek aggódnak Magyarországért, annak labilis demokráciájáért, politikai – többek között kultúrpolitikai – helyzete miatt. Reinke a Burgtheater társulata nevében szolidaritását fejezte ki; mindez azért volt rendkívül furcsa, mert míg egyesek örömmel vették e politikai performanszot, addig mások szolidan kifütyülték a tettet, mindeközben pedig a színpad jobb oldalán a takarásból megjelent Vidnyánszky Attila, akinek belépése újabb, meglepően nagy tapsot generált, ezért nem is teljesen lehetett érteni és hallani a kormányellenes kiállás ezen részét. Amikor a Nemzeti Színház igazgatója megjelent, a Mását játszó Mavie Hörbiger elhagyta a színt. Vidnyánszky kezében egy emlékplakett volt, amelyet készült volna átadni a bécsi színészeknek, ám zavartan és némiképp értetlenül állva kénytelen volt végighallgatni a bécsiek politikai véleménynyilvánítását.

A Burgtheater akciójának van előzménye: tavaly visszautasították a MITEM-en (Madách Nemzetközi Színházi Találkozó) való részvételt a Nemzeti Színház igazgatóváltása során kialakult magyar kultúrpolitikai helyzet miatt; válaszként így tett – információhiányra hivatkozva – a Johanna a máglyán bécsi meghívására Vidnyánszky is. Azóta már nem Matthias Hartmann a Burgtheater igazgatója, ám úgy tűnik, a színészek ettől függetlenül épp azt gondolják, mint akkor.

false

Zavarbaejtően vicces, szokatlan és bátor tett volt ez a Sirály lejátszása után – vélekedtek egyes nézők, míg mások felháborító, illetlen gesztusként értelmezték a történteket. Az akciót azért is volt igen nehéz értelmezni, mert a Vidnyánszky által átadott nemzetis kisplasztikát más előadásokon eddig nem osztották ki, így ez a fordulat is furcsa volt. (Információnk szerint eddig az előadásokat követő közönségtalálkozón adták át ezeket az emlékplaketteket, de a Burgtheater színészei nem kívántak részt venni hasonló beszélgetésen, ez lehetett az oka, hogy ők a tapsrend közben kapták meg a sajátjukat.) A tapsrend közjátékának másik furcsasága az volt, amikor a feliratok megjelenítésére alkalmas eszközökön – talán revánsként – megjelentek az aradi vértanúk nevei. Vidnyánszky számított a spontán akcióra? És ő is készült, méghozzá nem is akárhogy? Mindenesetre a levegő megfagyott, egyaránt volt taps és fütty, meglepő öröm és felháborodás, úgyhogy a Burgtheater Sirály előadása biztos emlékezetes marad. Azért rögzítsük: Budapesten bécsi (!) színészek adtak hangot nemtetszésüknek – többek között – a magyar kultúrpolitikai helyzet miatt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.