Színház

Közömbös idők

Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott

  • Tompa Andrea
  • 2014. október 25.

Színház

Van ez a két alak. Hogy melyik melyik, maguk sem tudják, olykor nekifutnak, hogy kiderítsék, és amikor megvan, hogy ki Rosencrantz és akkor következésképpen a másik Guildenstern, az is csak pár percig tart. Nincs nekik identitásuk, alanyiságuk. Ők és ez az egész darab jó erősen rá van oltva egy shakespeare-i és egy becketti tőre (a Godot-ra várva tapinthatóbb, mint a másik angol), ám ami kisarjad, elég egyedi. A posztmodern egyik nyitódarabja majd’ ötvenéves; az ősbemutató 1967-ben volt Londonban.

Ez a két alak Shakespeare-nél még azt az utasítást kapja a királytól, hogy ismerjék ki Hamletet, tudják meg, mitől zavarodott meg, aztán zsebükben egy paranccsal Hamlettel hármasban hajóra szállnak; ám – mint ismeretes – szomorú végük lesz: nem Hamlet fejét veszi az angol király, hanem az övéket, mert Hamlet új parancsot ír.

Mindenesetre a darab nyitányánál a két alak fej vagy írást játszik. Nagypál Gábor és Kaszás Gergő csodálatos játékossággal, öröm, meglepetés, düh és közöny közt hosszan hullámozva veszi tudomásul, hogy mindig, mindig fej. Kaszás a filozófus, a szillogizmusok és bölcsességek morcos kedvelője, Nagypál a pragmatikus, könnyű és mosolygós bohóc. Ők Beckett örökösei, beszélnek, elmélkednek, filozofálnak, húzzák az időt, de tett, emlékezet vagy célszerűség nincs. Olykor felrémlik, hogy mintha hívatták volna őket, de hogy ki és miért, nem idézhető fel. És talán menni is kéne valahova.

El is indulnak: a tér körkörös, egy nyitott-zárt játszóteret formáz, kötéllel, homokkal, hintával (díszlet: Varga-Járó Ilona, bár nyilvánvalóan „rendezői” díszlet is). Ros és Guil, ahogy a darab nevezi őket, bár asszisztál, segédkezik a hamleti történethez, a halála felé evez anélkül, hogy valaha is összeállna bennük a történet és benne saját szerepük. Az is csak a végén rémlik fel valamennyire, hogy nemet mondhattak volna. De elmulasztották. Ez az identitás, emlékezet és önemlékezet nélküli páros lehetne nagyon példázatos is: fölöttük történik a történelem, sőt, velük, a közreműködésükkel, kezük által, mégsem áll össze semmi számukra. Ahogy ez minden létező történelmi pillanatra, fordulatra érvényes volna, úgy a maira is. Ha Max Weber szerint hatalom az, ha egy társadalmi kapcsolaton belül van rá esély, hogy valaki saját akaratát az ellenszegülés ellenére is keresztülvigye, függetlenül attól, hogy min alapul ez az esély, nos, itt már nincs ellenállás, mert hiszen nincs semmilyen mást akarás sem, csak öntudatlan végrehajtás. Tehát a hatalom sem hatalom már, hanem a dolgok nyugodt természete, mint ahogy lemegy a nap – vagy feljön a föld, ahogy ebben a darabban mondják. A Hamlet méregfogát húzza ki Stoppard: nem lehet hatalomról beszélni ott, ahol az identitások felszívódtak, a polgárok úgy cselekszenek, hogy nincsenek tudatában tetteiknek. Nem véletlen, hogy az 1971-es magyar bemutatón (a Nemzeti Színházban tartották, Sinkovits Imre és Avar István játszotta) a kritika szükségesnek tartott ideológiai magyarázatot adni a darabra, ami a szocialista nézőponttól annyira idegen volt.

Szikszai Rémusz rendező szerencsére nem példázatot, hanem színházat rendez, láthatóan az érdekli, hogy a színházról tegyen állításokat. A játékosság vonzza, az, hogy minden mondat mögött élő helyzet, kimozdított várakozás legyen, elevenen lüktető színházi vér. Hiszen a darab másik nagy témája maga a színház: Ros és Guil színészekkel találkozik – a Színészkirályt Fodor Tamás alakítja varázsosan, csábítóan és öntudatosan –, akik majd eljátsszák az „eredeti” Hamletben a király meggyilkolásának történetét. Innentől a darab összekuszálódik, egyre mélyebben gabalyodunk a színház hálójába, és már bizonytalanok vagyunk, hogy mit látunk. Ördöngös tükörrendszerbe kerülünk.

Az előadás hamleti rétege azonban – amikor Rosencrantz és Guildenstern már belekeveredett a történetbe, a király és a királyné keze alá játszik – gyengébb színházilag: a szövegrészek ismertek, ahogy a történet is, amelyet a rendező nem tud kifordítani; itt talán a darab is elnehezedik. Hamlet és Ofélia megjelenítése nem válik emlékezetessé (Király Attila és Simkó Katalin). A királynak (Tamási Zoltán) élő kapcsolata van a két bohóccal, hármasuk eleven, izgalmas. Gertrudból (Bánfalvi Eszter) keveset lehet megjegyezni, talán csak annyit, hogy túl sokat iszik.

A színházról szóló mondatok élesen rezonálnak a mára, anélkül, hogy különösebben hozzá kellene bármit tenni az eredeti szöveghez: a színház szegény, kiszolgáltatott, minden igényt kielégít, és az igények elég alacsonyan is vannak, a néző némi térítésért cserébe bele is játszhat a cselekménybe, ahol szüzeket is gyaláznak. Ilyen időkben ez is lehetséges. Milyen idők? – kérdezi Ros. Közömbös idők. Azaz gyalázatosak.

Szkéné Színház, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.